selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 13:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Hade tyvärr inte möjlighet att åka till lyssningskvällen, var dock dit på dagen med 12an och ska förhoppningsvis hämta den och LK140 + aktiva kort till veckan som har blivit grymt försenade.

Det skulle vara kul att träffa norrbottensgänget vid tillfälle. Kanske att det går att fixa en lyssningskväll hos någon framöver.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 20:50 
Gule wrote:
Hyfsad jämförelse borde vara att säga att det blev större skillnad att kliva upp från Exotik till Kinos än det blev att kliva från SC till 1.1.
Mycket intressant!

Jag tycker inte så. Jag tycker att skillnaden mellan SC och 1.1 är större än skillnaden mellan Kairn och Kinos (ja, jag har gjort jämförelsen!). När jag blev demad av skottarna var steget från 2.1 -> 1.1 det största IMHO. Ikemi -> 2.1 var stort, men mer på ett ljudmässigt plan. Om jag hade 70k att lägga på en Unidisk skulle jag helt klart vänta nåt år tills jag hade råd med 1.1...

Jag tycker att det är svårt att beskriva skillnaderna mellan Exotik och Kinos. Att Kinos är bättre råder det inga tvivel om, men hur mycket bättre, eller vad den är bättre på är omöjligt att säga. Det är väl som alltid när det handlar om två RUSKIGT BRA produkter - man får gå på magkänslan och tunedem. Båda är bra nog för att kunna kännas "bäst".

Däremot vet jag inte om jag skulle rekommendera en ren tvåkanalsmänniska att köpa Kinos... SÅ mycket bättre än Exotik är den inte att det är värt att köpa en fullständig biobox med bilddel och hela dekodertjosan för 40k extra. Särskilt inte när man ser Klimax Kontrol ligga där och vänta...

Intressanta iakttagelser dock!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 21:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 12, 2004 19:47
Posts: 135
Location: Boden
Jag tyckte att Alan spelade en massa bra musik under demon, är det nån som har koll på vilka artister som spelades under kvällen? minns bara Jim White, hade fullt upp med att lyssna :D

Edit: kom ihåg en till "Shivaree - Goodnight Moon" från Kill Bill 2


Last edited by Clyde Built on Thu Oct 21, 2004 21:53, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 21:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Det är nästan så att man är lite besviken att man inte hann dit igår... :cry:

Verkar ju ha varit en ganska intressant afton. (Iaf betydligt bättre än att studera) :(

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 22:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Mortifikator Crenshaw wrote:
Gule wrote:
Hyfsad jämförelse borde vara att säga att det blev större skillnad att kliva upp från Exotik till Kinos än det blev att kliva från SC till 1.1.
Mycket intressant!

Jag tycker inte så. Jag tycker att skillnaden mellan SC och 1.1 är större än skillnaden mellan Kairn och Kinos (ja, jag har gjort jämförelsen!). När jag blev demad av skottarna var steget från 2.1 -> 1.1 det största IMHO. Ikemi -> 2.1 var stort, men mer på ett ljudmässigt plan. Om jag hade 70k att lägga på en Unidisk skulle jag helt klart vänta nåt år tills jag hade råd med 1.1...

Jag tycker att det är svårt att beskriva skillnaderna mellan Exotik och Kinos. Att Kinos är bättre råder det inga tvivel om, men hur mycket bättre, eller vad den är bättre på är omöjligt att säga. Det är väl som alltid när det handlar om två RUSKIGT BRA produkter - man får gå på magkänslan och tunedem. Båda är bra nog för att kunna kännas "bäst".

Däremot vet jag inte om jag skulle rekommendera en ren tvåkanalsmänniska att köpa Kinos... SÅ mycket bättre än Exotik är den inte att det är värt att köpa en fullständig biobox med bilddel och hela dekodertjosan för 40k extra. Särskilt inte när man ser Klimax Kontrol ligga där och vänta...

Intressanta iakttagelser dock!
Nu skrev jag givetvis fel. Menade Uni SC mot 2.1 i min sista mening där. Solly. :(

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 22, 2004 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
MC skrev ovan:

"Om jag hade 70k att lägga på en Unidisk skulle jag helt klart vänta nåt år tills jag hade råd med 1.1... "

Det är säkert en väldigt fin produkt. Vad som dock gör mig tveksam, ja förrutom priset, är alla fel/barnsjukdomar den verkar ha. Just nu diskuteras det på topica och många upplever en hel del problem. Någon tom oroade sig för att den två år gamla unidisken fortfarande har problem och att den tvååriga garantin håller på att gå ut. Det är förmodligen lite överdrivet men ändå.

Ett relaterat problem kan ju också vara begpriset. Vem vågar köpa en beg unidisk när garantin inte gäller och det känns betydligt kymigare att gå till en handlare med sin icke fungerande uni om man har köpt den beg av en privatperson.

Jag kommer nog att avvakta ett bra tag tills jag vet att det inte är några som helst problem innan jag öppnar lädret. 100 000 kr är ju en jäkla massa pengar för en cdspelare även om det hade varit en produkt som funkar perfekt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 22, 2004 08:46 
ulfbnilsson wrote:
MC skrev ovan:

"Om jag hade 70k att lägga på en Unidisk skulle jag helt klart vänta nåt år tills jag hade råd med 1.1... "

Det är säkert en väldigt fin produkt. Vad som dock gör mig tveksam, ja förrutom priset, är alla fel/barnsjukdomar den verkar ha. Just nu diskuteras det på topica och många upplever en hel del problem. Någon tom oroade sig för att den två år gamla unidisken fortfarande har problem och att den tvååriga garantin håller på att gå ut. Det är förmodligen lite överdrivet men ändå.

Ett relaterat problem kan ju också vara begpriset. Vem vågar köpa en beg unidisk när garantin inte gäller och det känns betydligt kymigare att gå till en handlare med sin icke fungerande uni om man har köpt den beg av en privatperson.

Jag kommer nog att avvakta ett bra tag tills jag vet att det inte är några som helst problem innan jag öppnar lädret. 100 000 kr är ju en jäkla massa pengar för en cdspelare även om det hade varit en produkt som funkar perfekt.
Jag känner flera vänner med Unidisk 1.1 och ingen har haft några större problem, så det verkar vara olika bud. Det har ju släppts minst en mjukvaruuppgradering till Unidisk vad jag vet - folk som klagar kanske inte har fått den uppgraderad.

Dessutom är väl extended-warranty 5 år hos Linn? Eftersom jag köpt alla mina grejer nytt har jag skickat in garantikuvertet som följde med. På så sätt har jag fått förlängd garanti till 5 år på alla mina grejer.

// MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 22, 2004 09:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
Jag känner flera vänner med Unidisk 1.1 och ingen har haft några större problem, så det verkar vara olika bud. Det har ju släppts minst en mjukvaruuppgradering till Unidisk vad jag vet - folk som klagar kanske inte har fått den uppgraderad.
Det har släppts högvis med mjukvaruuppgraderingar till Unidisk. Ett tag kändes det som det var det enda som hände på topica ;)
Visst är det så att de som faktiskt sitter nöjda utan problem inte orkar göra sin röst hörd på dylika fora - de är ju nöjda! - men de problem som de "aktiva" trots allt påtalat är rätt märkligt att de fortfarande existerar. Med nya mjukvaruuppgraderingar finns det fortfarande problem där Unidisken påstår att det inte finns någon skiva i etc. Det må inte vara stora konstanta problem, men för en produkt som kostar så mycket som Unidiskarna gör har man nog ändå rätt att få gnälla lite om de inte funkar helt tillfredsställande.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 22, 2004 09:50 
Ayn wrote:
Quote:
Jag känner flera vänner med Unidisk 1.1 och ingen har haft några större problem, så det verkar vara olika bud. Det har ju släppts minst en mjukvaruuppgradering till Unidisk vad jag vet - folk som klagar kanske inte har fått den uppgraderad.
Det har släppts högvis med mjukvaruuppgraderingar till Unidisk. Ett tag kändes det som det var det enda som hände på topica ;)
Visst är det så att de som faktiskt sitter nöjda utan problem inte orkar göra sin röst hörd på dylika fora - de är ju nöjda! - men de problem som de "aktiva" trots allt påtalat är rätt märkligt att de fortfarande existerar. Med nya mjukvaruuppgraderingar finns det fortfarande problem där Unidisken påstår att det inte finns någon skiva i etc. Det må inte vara stora konstanta problem, men för en produkt som kostar så mycket som Unidiskarna gör har man nog ändå rätt att få gnälla lite om de inte funkar helt tillfredsställande.
Japp! Hoppas bara att de gnäller på Linn, och inte bara på topica!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 22, 2004 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jo det är förmodligen så att det finns unidiskar som funkar också. Min poäng var väl närmast att jag är i alla fall inte villig att betala 100 tkr för en cd spelare som många har upplevt problem med. Dels för att det är en risk för att jag också kommer att få det och dels för att det förmodligen påverkar andrahandsmarknaden. (Garantin följer inte med produkten utan gäller bara den ursprungliga köparen.).

Vill inte verka gnällig eller negativ, det är bara så jag tänker om att köpa en unidisk.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 22, 2004 10:32 
ulfbnilsson wrote:
Jo det är förmodligen så att det finns unidiskar som funkar också. Min poäng var väl närmast att jag är i alla fall inte villig att betala 100 tkr för en cd spelare som många har upplevt problem med. Dels för att det är en risk för att jag också kommer att få det och dels för att det förmodligen påverkar andrahandsmarknaden. (Garantin följer inte med produkten utan gäller bara den ursprungliga köparen.).

Vill inte verka gnällig eller negativ, det är bara så jag tänker om att köpa en unidisk.
Jag förstår ditt sätt att tänka, men å andra sidan säger topicadiskussionerna inte särskilt mycket om hur mycket problem du kommer få med en Unidisk. Jag vet inte i vilken omfattning folk på topica har problem med Unidisk, men jag vet flera (varav en är en riktig nörd som spelar precis allt från cd till dvd-r) inte har problem.

Personligen skulle jag aldrig basera mitt val på vad folk på topica säger, möjligtvis läsa det för att vara bättre påläst inför min egen utvärdering. Men som sagt - jag vet inte exakt hur många som har problem på topica, och är det så många som det låter på er är det klart att man blir fundersam.

Trist att så få användare här på selleri (om ens nån?) äger en Unidisk.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 22, 2004 15:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Mycket intressant!

. När jag blev demad av skottarna var steget från 2.1 -> 1.1 det största IMHO. Ikemi -> 2.1 var stort, men mer på ett ljudmässigt plan. Om jag hade 70k att lägga på en Unidisk skulle jag helt klart vänta nåt år tills jag hade råd med 1.1...

Jag tycker att det är svårt att beskriva skillnaderna mellan Exotik och Kinos. Att Kinos är bättre råder det inga tvivel om, men hur mycket bättre, eller vad den är bättre på är omöjligt att säga. Det är väl som alltid när det handlar om två RUSKIGT BRA produkter - man får gå på magkänslan och tunedem. Båda är bra nog för att kunna kännas "bäst".

Däremot vet jag inte om jag skulle rekommendera en ren tvåkanalsmänniska att köpa Kinos... SÅ mycket bättre än Exotik är den inte att det är värt att köpa en fullständig biobox med bilddel och hela dekodertjosan för 40k extra. Särskilt inte när man ser Klimax Kontrol ligga där och vänta...

Intressanta iakttagelser dock!
--detta håller jag med om(och det var ungefär det jag skrivit).

Om jag skulle våga mig på att beskriva skillnaderna skulle jag säja att skillnaden mellan kinos o exotik handlade mer om "upplösning", medan skillnaderna mellan cd/unidiskarna handlade mer om "musiken".

När jag får råd att byta ut Ikemin, så kommer jag att sattsa direkt på en 1.1:a eller en beggad CD12:a.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 23, 2004 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Mortifikator Crenshaw wrote:
Gule wrote:
Hyfsad jämförelse borde vara att säga att det blev större skillnad att kliva upp från Exotik till Kinos än det blev att kliva från SC till 1.1.
Mycket intressant!

Jag tycker inte så. Jag tycker att skillnaden mellan SC och 1.1 är större än skillnaden mellan Kairn och Kinos (ja, jag har gjort jämförelsen!). När jag blev demad av skottarna var steget från 2.1 -> 1.1 det största IMHO. Ikemi -> 2.1 var stort, men mer på ett ljudmässigt plan. Om jag hade 70k att lägga på en Unidisk skulle jag helt klart vänta nåt år tills jag hade råd med 1.1...
Intressanta iakttagelser dock!
Nu måste jag kliva in och ha en annan uppfattning. Om man har 70 kkr att lägga på en Uni 2.1 skall man göra det direkt. Varför vänta i två år med en skit CD, vem vet, man kanske har hunnit bli döv under tiden.

Man får helt enkelt ställa upp en integral över tiden, säg 5 år. Hur maximerar man sin totala njuting under denna tid? Det kan mycket väl vara att köpa en 2.1 idag. Bättre ett ägg i handen en en fågel i skogen sas.

Har du råd med en 2.1 idag kanske du kan byta in den mot en 10.1 om två år istället.
(där 10 är 1.1 generation 2)

/Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited