selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 30, 2024 02:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 13:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
Jag funderar på att köra mina Majik 140 aktivt, har i nuläget en Movie 05 (med dynamik) kopplad direkt till 140, med K400, förberedda för bi-wiring..

Vad skulle det ingreppet innebära rent tekniskt för mig? Vad måste jag göra för förändringar på min nuvarande utrustning? Sätta in aktiva kort till 140:orna vet jag om, är det något jag gör själv?
Till exempel Chakra/Majik 5100 är ju 5-kanalig, skulle det innebära att jag helst kör bi-amping (4 kanaler blir det väl)? Vad gör jag då med den 5:e kanalen? Om jag förstår det rätt så blir den helt enkelt över. =)

Det känns som en dum fråga, och jag oroar mig till och med för att jag ställt den här frågan en gång tidigare.

EDIT: Verkar som att jag blandat ihop aktiv drift med bi/tri-amping efter att ha läst den här korta tråden. Vad är egentligen skillnaderna? Hur många kablarna ut till högtalarna blir det till exempel i de olika fallen? Samma antal?

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 15:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
AzP wrote:
Jag funderar på att köra mina Majik 140 aktivt, har i nuläget en Movie 05 (med dynamik) kopplad direkt till 140, med K400, förberedda för bi-wiring..

Vad skulle det ingreppet innebära rent tekniskt för mig? Vad måste jag göra för förändringar på min nuvarande utrustning? Sätta in aktiva kort till 140:orna vet jag om, är det något jag gör själv?
Till exempel Chakra/Majik 5100 är ju 5-kanalig, skulle det innebära att jag helst kör bi-amping (4 kanaler blir det väl)? Vad gör jag då med den 5:e kanalen? Om jag förstår det rätt så blir den helt enkelt över. =)

Det känns som en dum fråga, och jag oroar mig till och med för att jag ställt den här frågan en gång tidigare.

EDIT: Verkar som att jag blandat ihop aktiv drift med bi/tri-amping efter att ha läst den här korta tråden. Vad är egentligen skillnaderna? Hur många kablarna ut till högtalarna blir det till exempel i de olika fallen? Samma antal?
Dom aktiva korten till 140 sätts in i slutstegen. Du behöver 8 slutstegskanaler totalt för att göra detta dvs x5100+x3100 eller x4100+x4100 eller x6100+x2100 (kan också enkelt använda akuratestegen för detta och det går även med äldre steg men då krävs det andra aktiva kort än dom som fungerar med chakrasteg).

Biamp=2 par slutstegskanaler per högtalare kopplas in dvs ett par K400 t.ex räcker (4 trådar totalt).

Aktivt=det byglas internt i slutsteg om steget är nog nytt (chakra) eller så byglas det externt mha RCA-kablar (Black IC t.ex). Aktivt så krävs det dubbla K400 t.ex (8 trådar totalt) per högtalare. Dvs, kör man M140 (4st K400) aktivt+M112 (1st K600 till centern) aktivt så blir det en rejäl boaorm till kablage till högtalarna.

Tänk också på att bi-amp kan bli bättre, men det kan också bli sämre. Finns en hel del trådar i ämnet på forumet om just det.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 16:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
Tack för mycket bra svar! Så om jag vill strunta i center så är det ändå 2 slutstegslådor och 4 K400 som gäller. Samt IC mellan alla lådor, alternativt balanserade kablar för de nyare lådorna.
Jag är bara intresserad av stereo-ljud i nuläget, även om jag har en Movie05. Kommer troligtvis gå ännu mer mot stereo-hållet genom att endast använda Movien som källa för CD om jag hittar några prisvärda försteg/slutsteg, eller varför inte en Majik I.
Om jag skulle satsa på en Majik I så skulle "aktivering" av den innebära att jag endast använder försteget i den, och kör externa slutsteg med Aktiva kort i? Eller går det att sätta in aktiva kort i en Majik I?

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 18:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Om du vill strunta i center och köra M140 aktivt så är det minst 2 slutsteg som gäller ja. Huvudsaken det blir 8 kanaler totalt sett. Jag hade nog dock försökt satsa på jämna nummer dvs 4+4 eller 6+2 eller liknande. I ditt fall t.ex 5 (4) + 4. Detta så att belastningen blir densamma för stegen för båda högtalarna. Jag vet inte om det gör skillnad men jag skulle aldrig sluta fundera över det och jag misstänker att det kan göra en viss skillnad :)

Majik-I har ett försteg+chakrasteg och det kan också användas i en aktiv konfig, dvs Majik-I+x6100=8 kanaler. Samma med Majik DS-I. Detta tycker jag är en rätt schysst lösning egentligen, med få antal lådor. Slutsteget från en Majik-I eller Majik DS-I presterar dock enligt rätt många snäppet sämre än i ett standalone slutsteg men frågan är hurpass stor skillnad man egentligen verkligen märker i ett aktivt system och är det good enough? CD eller streamer > Majik-I+x6100 > M140 är ett rätt nätt och fint system egentligen.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 18:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
Aleann wrote:
CD eller streamer > Majik-I+x6100 > M140 är ett rätt nätt och fint system egentligen.
Hehe ja och inte till en jättenätt summa =)
Men visst, jämför man med ett helt klimax-system så är det ju billigt. Kollade på din medlemspresentation och min inköpsbudget är inte riktigt i linje med din ännu, men vem vet om några år ;)
Jag bor ju i 08 (utflyttad Luleåbo, T&T var de som satte dit mig också!), så här hamnar alla pengar i en lägenhet istället, oavsett storlek...

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 19:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Jo nää för tusan, bara att rätta sig efter ekonomi :)

M140 funkar utmärkt passivt också. Majik-I > m140 med en schysst källa blir fint det med :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 12:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
Ja, jag tror också det, men det tråkiga är att det känns lite som slöseri att ha en Movie endast som källa. Den har ju ändå en relativt kompetent integrerad förstärkare inuti sig.
Men att byta ut den mot en ren DS-spelare känns tråkigt i och med att jag har så många CD som jag fortfarande tycker det är lite roligt att lyssna på. För DVD-tittande kan jag egentligen använda min PS3:a, inkopplad till förstärkaren via TOSLINK (precis som i nuläget).
En möjlighet skulle vara att byta Movien mot en UnidiscSC och en Majik I. Då har jag bra möjligheter för att utöka med en DS-spelare (har en Sneaky i sovrummet kopplat till ett par B&W i nuläget) till Majik:en, och möjligtvis utöka med en 6100 senare.

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited