selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 30, 2024 02:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Nov 12, 2010 17:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Hesan. Har länge funderat hur den senaste generationen av smart/touch -phones presterar musikmässigt. Min känsla är att det har gått utför efter snabba lyssningar på affärer men det går ju inte avgöra något utifrån det.

Antar att det är en hel hög på forumet som sitter med iPhone 4, HTC Desire, htc legende, Nokia N8, iPhone 3gs, ZTE san fransisco, xperia x8, xperia x10, Galaxy S(gissar att den är lika dålig som min wave var), motorola milestone osv.

Släng in rapporter. Hur låter den jämfört med din fuze, clip eller m250?

FInns det någon telefon som du tycker utmärker sig svängmässigt utan att ha jämfört mot ngn speciell mp3-spelare?

tack på förhand.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 21:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Var in och lyssnade på samsungs och htc's senaste flaggskepp idag.
Unge fär så här kändes det..

1. Zte Blade
2. iPhone 4
3. Nokia 5230
.
.
12. Galaxy SII. Lät ganska fylligt och upplöst, men osvängigt:)
13. Htc Sensation, blev förvånad över att det var så skralt ljud i denna.


Svårt att säga vilken som var sämst, eftersom samma snäckor inte var kompatibla med båda mobilerna, jag hade inte heller samma låt på galaxy och sensation.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag har ännu bara lyssnat på min Samsung Galaxy S (I) genom hörlursutgången kopplad till musikanläggningen. Det låter, det låter nästan OK men det är vare sig sväng eller tryck i det hela. Finns det något sätt att tappa av musiken från USB-utgången?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jul 13, 2011 23:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Bill50x wrote:
Jag har ännu bara lyssnat på min Samsung Galaxy S (I) genom hörlursutgången kopplad till musikanläggningen. Det låter, det låter nästan OK men det är vare sig sväng eller tryck i det hela. Finns det något sätt att tappa av musiken från USB-utgången?

/ B
Vet inte, men det finns väl någon typ av DLNA streamning till andra enheter. Det borde vara förlustfritt..

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu Jul 14, 2011 02:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Borde vara alkolås på datorer :-)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 13:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jag har en Sony Ericsson Xperia X8 (den billiga Xperian) och jag kan bara säga att den är förskräckligt dålig! Det är nästan så att det inte går att lyssna i lurarna på den. Jag lyssnar bara på P1 men när melodi signaturerna (vad det nu heter?) så riktigt skriker det i öronen och det är ingen ordning överhuvudtaget, ungefär som den sämsta köksradio ni kan tänka er. Väldigt dålig smartphone överhuvudtaget, jättedålig kamera, jättedåligt ljud, jättedålig handhavande. Varning alltså!!


Top
   
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Borde vara alkolås på datorer :-)
Varför tar du upp detta just nu?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har iaf upplevelsen av att han skrev en helt annan post från början och med ett annat innehåll. Detta blev ersatt med ovan skrivna.



Edit: Htc har föresten en lur som heter Mozart eller Htc 7 Mozart som använder windows for mobile 7. Det finns säkert flera andra som marknadsför sig som fantastiska ljudmobiler. Det hade vart intressant att veta om några av dessa är bra.

Ett par saker en mobilen bör ha för att kunna användas till portabel musikanläggning

1 Bra batteritid! De smarttelefoner jag har haft möjlighet att äga eller lånat tillfälligt av vänner behöver alla laddas varje kväll annars är risken mycket stor att de plötsligt stänger av sig själva. Då räknar jag med att kunna använda den både till samtal, sms, nåt lite program och i alla fall 1.5h musik lyssning.


2 Ett bra ordentligt fungerande 3.5mm jack till hörlurarna.

Att gå ut med hunden, klarar inte de flesta 3.5mm jack på smarttelefoner. Går ca 1.5h varje dag och har då haft en mobil liggande i jackfickan väldigt lätt skumpandes runt med en bit hörlurskabel i fickan för att det ska bli minsta möjliga belastning. Det klarar de tydligen ändå inte. Har bland annat fått byta uttag på en samsung jett 8000 3 gånger! de först 2 var i mobilens första 4 veckor. Sen har både Iphone och Ipod touch och ett par sonymobiler plågat mig med samma problem men de har uppstått under längre tid än ett par veckor. Uttagen börjar skårra eller tappar signal på ena eller båda kanalerna.
Har tidvis använt mitt sonypsp till detta och den har jag haft sen de kom för många år sedan och det har aldrig varit nåt problem med uttaget. Men det är inget jag hade rekommenderat för att använda till att lyssna på musik. Har haft flera mp3-spelare som aldrig haft dessa problem. HAr också haft nån äldre nokia(ikke smartphone) som höll felfritt gällande dettta.

samsung har vart överlägset mest problemfylda märke och sonyericsson kommer en lång bit efter som 2a och sist men fortfarande inte bra apples produkter.

Jag har flera gånger funderat på att skaffa en iphone 2 men att lägga så mycket pengar på en mobil som inte heller verkar spesiellt hållbar.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 15, 2011 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Bill: Jo därför att mitt inlägg ovan inte var det mest igenomtänkta varvid jag självmodererade bort det.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Sep 01, 2011 06:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
jajo wrote:
[Citat från jajo i "Vinylkväll hemma hos mig" -tråden]
... Jag testade min iPhone 4 mot min Akurate DS för några timmar sedan. iPhone spelar totalt utan känsla och musiken blir platt/tråkig/intetsägande. Det är störande dåligt. Samsung Galaxy S II hade en gnutta mer känsla men sämre ljud (båda med Spotify). Sansa Clip med FLAC är bättre, men låter väldigt odynamiskt och stelt. Kan tänka mig att en Sansa Clip är i nivå med en Mimik/Karik ungefär. Telefonerna är långt efter.
Låter som det blir bakläxa för mig, ska prova den utanför butikmiljö, nu när min bror fått en.
Verkar som resultatet kan skilja sig om man kör på halv eller full volym.

Jag testade mot blade när jag avfärdade den och blade låg nära maxvolym medan denna låg om jag minns rätt långt lägre.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu Sep 01, 2011 06:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Comstedt wrote:

Edit: Htc har föresten en lur som heter Mozart eller Htc 7 Mozart som använder windows for mobile 7. Det finns säkert flera andra som marknadsför sig som fantastiska ljudmobiler. Det hade vart intressant att veta om några av dessa är bra.
Ett par saker en mobilen bör ha för att kunna användas till portabel musikanläggning
1 Bra batteritid! De smarttelefoner jag har haft möjlighet att äga eller lånat tillfälligt av vänner behöver alla laddas varje kväll annars är risken mycket stor att de plötsligt stänger av sig själva. Då räknar jag med att kunna använda den både till samtal, sms, nåt lite program och i alla fall 1.5h musik lyssning.
2 Ett bra ordentligt fungerande 3.5mm jack till hörlurarna.
Att gå ut med hunden, klarar inte de flesta 3.5mm jack på smarttelefoner. Går ca 1.5h varje dag och har då haft en mobil liggande i jackfickan väldigt lätt skumpandes runt med en bit hörlurskabel i fickan för att det ska bli minsta möjliga belastning. Det klarar de tydligen ändå inte. Har bland annat fått byta uttag på en samsung jett 8000 3 gånger! de först 2 var i mobilens första 4 veckor. Sen har både Iphone och Ipod touch och ett par sonymobiler plågat mig med samma problem men de har uppstått under längre tid än ett par veckor. Uttagen börjar skårra eller tappar signal på ena eller båda kanalerna.
Har tidvis använt mitt sonypsp till detta och den har jag haft sen de kom för många år sedan och det har aldrig varit nåt problem med uttaget. Men det är inget jag hade rekommenderat för att använda till att lyssna på musik. Har haft flera mp3-spelare som aldrig haft dessa problem. HAr också haft nån äldre nokia(ikke smartphone) som höll felfritt gällande dettta. Samsung har vart överlägset mest problemfylda märke och sonyericsson kommer en lång bit efter som 2a och sist men fortfarande inte bra apples produkter. Jag har flera gånger funderat på att skaffa en iphone 2 men att lägga så mycket pengar på en mobil som inte heller verkar spesiellt hållbar.
Har själv aldrig varit med om att hörlurskontakter på telefoner börjar glappa, alla jag har haft har fugnerat perfekt, men det kanske bror på hur den ligger i fickan, eller vilken tur man haft med produkten. Jag brukar iof inte ha dom löst slängandes i lösa fickor.

Jag tror att man måste vänta tills efter IFA mässan som börjar idag, innan man ens bör kolla åt windowsmobile hållet.
Men nu verkar det ju vara en hel hög med intressanta wm7.5 lurar på gång, inte minst från Nokia.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Sat Oct 22, 2011 22:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Jun 29, 2005 17:17
Posts: 54
Location: Umeå
Tycker att min iPhone 4 låter bra för att vara en mobil, men min iPod Shuffle låter tveklöst bättre. Med originallurarna? Knappast, de är skräp. Jag gillar ljudet ur Jays Four, men mina favorit-pluggar är ett par Eneride (udda märke i Sverige) som låter riktigt rent och snyggt.

Har läst på flera forum att man får ut bättre ljud ur en iPhone genom dockningskontakten än genom 3,5mm-utgången. Nånstans hittade jag en liten dockningsstation som tydligen skulle vara riktigt bra... Får leta rätt på den igen. Dock tvivlar jag på att man ändå får ut "bra" ljud hur man än gör, jämfört med t ex en Unidisk eller DS.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 09, 2012 03:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Googla galaxy nexus, verkar prisas av vanliga hifiintresserade på prisjakt. Är det någon på detta forum som har något intryck, tex en jämförelse mot iPhone 4?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited