selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 128 29 30 31 3234 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 06, 2012 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
pekka71 wrote:
eventuellt kommer jag skriva en sammanfattning, i en ny tråd, samtidigt känner jag att jag har ingen anledning att återge ny info eftersom vi mest blir hånade
Jag tror faktiskt inte att någon har för avsikt att håna. Det handlar nog enbart om frustration när det efter ett par hundra inlägg visar sig att systemet kanske inte var optimerat till sin fulla potential (med tunedem). Att försöka dra några slutsatser (även gällande huruvida effekten i en 4200 räcker till eller inte) i ett icke-optimerat system är svårt. Vissa har försökt hinta detta utan någon direkt respons.

Därför vore det bra att få veta vad som har hänt nu när systemet uppenbarligen spelar mycket bättre.

PS. Kanske dags att testa 242 igen? ;) DS.
Nja nå stativare blir det inte nå mera ;) gällande effekten i 4200 så är min åsikt den samma, framförallt så går de ju sönder när de används i orginalutförande på t.e.x Keltik

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Jan 06, 2012 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
pekka71 wrote:
eventuellt kommer jag skriva en sammanfattning, i en ny tråd, samtidigt känner jag att jag har ingen anledning att återge ny info eftersom vi mest blir hånade
Jag tror faktiskt inte att någon har för avsikt att håna. Det handlar nog enbart om frustration när det efter ett par hundra inlägg visar sig att systemet kanske inte var optimerat till sin fulla potential (med tunedem). Att försöka dra några slutsatser (även gällande huruvida effekten i en 4200 räcker till eller inte) i ett icke-optimerat system är svårt. Vissa har försökt hinta detta utan någon direkt respons.

Därför vore det bra att få veta vad som har hänt nu när systemet uppenbarligen spelar mycket bättre.

Tror faktiskt du bör läsa Linnofils inlägg igen om du inte ser spår av hån i det, nära att jag kliver ner på samma barnsliga nivå som Linnofil nu men jag ska hejda mig eftersom fortsatt pajkastning inte leder någonstans

PostPosted: Fri Jan 06, 2012 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Berätta istället mer om vad ni kommit fram till.

/ j

PostPosted: Fri Jan 06, 2012 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

som sagt i en ny tråd när vi är färdig, om inte allt är sålt, börjar bli riktigt less på allt kring detta märke, riktigt jävla spyless

PostPosted: Fri Jan 06, 2012 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då källa och försteg ändå är viktigast så varför inte se efter någon annan högtalare????

Det finns en helt del stora högtalare med dubbla, trippla, 9"-15"are, bara leta upp en som hyfsat musikalisk och lättdriven. Hittar du en som inte går ner i ohmen och är lättdriven kanske du klarar dig med 1st A4200 och om inte annat kanske bi-ampning med 2A2200 eller klout.

Jag vet och läser också inte alltför sällan om folk som använder pa-steg eller steg som egentligen är till proffesionellt bruk, konserter, biografer osv.
Tex http://www.crownaudio.com/amp_htm/dsi.htm

PostPosted: Fri Jan 06, 2012 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Då källa och försteg ändå är viktigast så varför inte se efter någon annan högtalare????

Det finns en helt del stora högtalare med dubbla, trippla, 9"-15"are, bara leta upp en som hyfsat musikalisk och lättdriven. Hittar du en som inte går ner i ohmen och är lättdriven kanske du klarar dig med 1st A4200 och om inte annat kanske bi-ampning med 2A2200 eller klout.

Jag vet och läser också inte alltför sällan om folk som använder pa-steg eller steg som egentligen är till proffesionellt bruk, konserter, biografer osv.
Har man inget konstruktivt att komma med kanske man ska vara tyst som moderator tidigare försökt få fram. För ditt inlägg är väl inte seriöst?

PostPosted: Fri Jan 06, 2012 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
pekka71 wrote:

Tror du missförstår. Hoppas inte avsiktligt.

För det första var systemet som jaraldur beskriver inte enbart med 4200or. Sen 4200ornas klena nätdel är redan avklarat. Nu går vi vidare med konstatetat fakta. 4200or ska inte driva svåra högtalare passivt. Till och med aktivt är det milsvid skillnad med tvåkanalarna.

PostPosted: Fri Jan 06, 2012 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju väldigt lustigt måste jag säga. Effer alla turer kring detta om 4200. Haraldur skriver om hur dom upplevde ett annat system efter lång tuning. Så helt plötsligt får många för aig att det minsann aldrog var nåt fel på 4200 utan det var bara en tuningfråga. Hur kan man logiskt få ihop det? Det är andra grejer som spelar. Och tidigare har man jämfört 4200 direkt mot andra lösningar. Vilket är som man ska göra. A mot b.

Förstår inte hur man av det får det till att problemet med 4200 bara var en fråga om intunong. Menar dessa att 4200orna inte skulle gått sönder om man tunat rätt, eller att de slutar slå av ifall man ställer dom på golvet eller att dom plötsligt får lååååångt mycket mer energi av att stå på en billigare möbel?

Tuning tar fram det sista. Men skillnadernasom man får fram med att byta möbler, vända kablar och vrida på muttrar, dom är låångt mindre än problemen som 4200or uppvisar. Oavsett hur du tunar en golf så kommer den aldrig vinna ett formel1-lopp.

Tillbaka till topic och läs inte in saker som inte finns eller har påståtts, det kommer bara sänka nivån på forumet och skrämma bort folk som faktiskt gör något åt problem istället för att bara blunda för dem!

Har god lust själv att avslita allt här pga fjanterier, tjafs och barnsligheter. Tar man sin linnreligion på så stort allvar att man ska börja håna seriöst folk som lägger nerenorma mängder energi på att lösa verkliga problem, då tycker jag att man ska uppsöka läkare för att få medicin.

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Förstår inte hur man av det får det till att problemet med 4200 bara var en fråga om intunong. Menar dessa att 4200orna inte skulle gått sönder om man tunat rätt, eller att de slutar slå av ifall man ställer dom på golvet eller att dom plötsligt får lååååångt mycket mer energi av att stå på en billigare möbel?

Tuning tar fram det sista. Men skillnadernasom man får fram med att byta möbler, vända kablar och vrida på muttrar, dom är låångt mindre än problemen som 4200or uppvisar. Oavsett hur du tunar en golf så kommer den aldrig vinna ett formel1-lopp.
Kan det vara så att behovet av att spela jättestarkt är ett tecken på att något annat i systemet är fel?

Jag håller inte alls med om att "Tuning tar fram det sista". Tvärt om så tycker jag att installationen påverkar slutresultatet på ett fundamentalt sätt.

/C

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 03:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man säger att tuning tar fram det sista har man troligen aldrig hört ett riktigt väl installerat system. Man kan enkelt få Linns enklaste system, väl installerat, att låta bättre än deras dyraste. Det räcker med att lossa några väl valda skruvar.

Och på tal om skruvar så var de moment Pekka uppgav att någon hade använt på hans Keltik alldeles för låga, vilket jag tjatade om i någon tråd. Ja, det kändes i alla fall som att jag tjatade, för jag fick ingen respons. Om man knasar till det med momentnyckel och får helt fel värde någonstans är det lätt att man feljusterar resten av anläggningen också. Då är det mycket bättre att bara använda en vanlig insexnyckel och dra "lagom hårt" med handen.

Det fanns en annan anda här på Selleri förr i tiden. Då fanns det många erfarna som skrev, och många nybörjare också. Då tipsade man varandra, lyssnade på synpunkter från de som testat mycket och metodiskt, rapporterade tillbaka hur det gått, byggde kunskap som gradvis växte. Det var roligt och det var på allvar.

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 05:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag förstår mycket väl Archangels reaktion, han utvärderar från det han hört men jag ska faktiskt erkänna att installation har betydligt större inverkan än jag tidiagare trott eller för den delen upplevt, spelar helt klart på en annan nivå hemma hos mig nu, sen att det inte löser problemen med 4200 är något helt annat och det som känns lite tråkigt är att många här är sugen på att få säja "vad var det vi sa" istället för att ta av sig skygglapparna.

Som sagt, helt klart har jag undervärderat vad många bäckar små kan ge i installationen och även jag har sagt att det bara är några få procent på slutresulltatet vilket jag har fått bevisat för mig att det var helt fel, så här tar jag åt mig erkänner gärna att jag haft fel.

Sen detta om att många inte vill skriva här på selleri, vad kan det bero på? Klarar man inte av att de finns folk av annan åsikt? varför tar dessa personer det så hårt att någon tycker att en iphone spelar tillräckligt bra? själv tillhör jag inte den kategorin, men jag har inga problem med att någon annan tycker så heller, hela debattklimatet når så löjlig nivå när man börjar köra med "om ni inte spelar efter mina spelregler så är inte jag med" Stå på er eller låt det helt enkelt vara okommenterat, men tyvärr här brukar personangreppen komma istället och då stannar debatten helt och det blir sandlådenivå, sen blir folk martyrer och ska minsann inte skriva nå mera på selleri, sen när de väl kommer tillbaka så det första är ett personangrepp, tänk nu om folk här på selleri istället gjorde vad de kunnde för att hålla sams, räkna till hundra innan man skriver något som faktiskt förstör ett mycket bra forum, framför allt ta sig en funderarare vad är min del i bråket

Vill bara säja att jag har stor respekt för mångas kunskap här på selleri, och jag hoppas att folk kan ta till sig det jag skriver och fundera hur kan jag bidra istället för hur kan jag söndra.

Nä nu är det läggdags för länge sedan, vill inte att någon ska ta illa upp av det jag skrivit utan vill hellre att vi hittar en väg ut ur det som blivit.

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Comstedt wrote:

Har man inget konstruktivt att komma med kanske man ska vara tyst som moderator tidigare försökt få fram. För ditt inlägg är väl inte seriöst?
Har du någon gång lagt ned alldelles för mycket tid och pengar på en hobby, en lidelse och ändå inte fått till det, fortfarande varit missnöjd? Jag kan säga att för mig har tråden varit upplysande och informativ, men om tanken är att hjälpa måste man nog inse att antingen finns det en lösning med given utrustning eller så bör något annat övervägas. Att fortsätta med ett närmast olösligt problem kostar bara mer tid och pengar och till slut är risken att man blir less och säljer bort allt.

Jag tror det är väldigt svårt att inte göra kompromisser när det gäller hifi. Det blir ändå svårare att inte göra kompromisser om du måste hålla dig till en budget och ett visst märke. Jag tycker A4200 är ett superbra slutsteg, och antagligen mer än vad 95% av alla Linnister behöver, men det betyder inte att det är nog eller rätt för alla.

Det är heller inte fel att överväga om Keltik är rätt högtalare? Iaf inför en viss budget. Behöver Keltik 8 solos för att fungera så som önskvärt kanske det är bättre att se efter något annat innan den/de missnöjda ger upp helt.

En fördel med att se på annan utrustning är att, anntingen hittar du något som passar dig bättre, eller inser du att slutsteg och högtalare är det bästa med given budget du klarar av.

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
The Archangel wrote:
Comstedt wrote:

Har du någon gång lagt ned alldelles för mycket tid och pengar på en hobby, en lidelse och ändå inte fått till det, fortfarande varit missnöjd? Jag kan säga att för mig har tråden varit upplysande och informativ, men om tanken är att hjälpa måste man nog inse att antingen finns det en lösning med given utrustning eller så bör något annat övervägas. Att fortsätta med ett närmast olösligt problem kostar bara mer tid och pengar och till slut är risken att man blir less och säljer bort allt.

Jag tror det är väldigt svårt att inte göra kompromisser när det gäller hifi. Det blir ändå svårare att inte göra kompromisser om du måste hålla dig till en budget och ett visst märke. Jag tycker A4200 är ett superbra slutsteg, och antagligen mer än vad 95% av alla Linnister behöver, men det betyder inte att det är nog eller rätt för alla.

Det är heller inte fel att överväga om Keltik är rätt högtalare? Iaf inför en viss budget. Behöver Keltik 8 solos för att fungera så som önskvärt kanske det är bättre att se efter något annat innan den/de missnöjda ger upp helt.

En fördel med att se på annan utrustning är att, anntingen hittar du något som passar dig bättre, eller inser du att slutsteg och högtalare är det bästa med given budget du klarar av.
Jag förstår nu vad du menar.

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Om man säger att tuning tar fram det sista har man troligen aldrig hört ett riktigt väl installerat system. Man kan enkelt få Linns enklaste system, väl installerat, att låta bättre än deras dyraste. Det räcker med att lossa några väl valda skruvar.

Och på tal om skruvar så var de moment Pekka uppgav att någon hade använt på hans Keltik alldeles för låga, vilket jag tjatade om i någon tråd. Ja, det kändes i alla fall som att jag tjatade, för jag fick ingen respons. Om man knasar till det med momentnyckel och får helt fel värde någonstans är det lätt att man feljusterar resten av anläggningen också. Då är det mycket bättre att bara använda en vanlig insexnyckel och dra "lagom hårt" med handen.

Det fanns en annan anda här på Selleri förr i tiden. Då fanns det många erfarna som skrev, och många nybörjare också. Då tipsade man varandra, lyssnade på synpunkter från de som testat mycket och metodiskt, rapporterade tillbaka hur det gått, byggde kunskap som gradvis växte. Det var roligt och det var på allvar.
Börjar med att vara dryg: vilka skruvar drar du i majik ds för att få den mer musikalisk än en klimax ds direkt från fabrik?

För att vara mer seriös: jag tror du förstår vad jag menar. Visst är det så att ettvälinstallerat system lyfter nåt oerhört. Men om man har ett hyffsat installerat system så tror jag inte att val av möbel kan få en 4200a att spela som två 2200or. Det finns gränser. Och om du inte vill förstå vad jag menar utan istället med mening missförstår så blir jag besviken.

Fortsatt undrar jag om du nånsin jämfört 4200 mot två 2200or. Eller två 4200 ,ot fyra 2200. För har du inte det i ett krävande system så vet du inte riktigtvad vi snackar om i den här tråden. Du har ju tidigare avrått från multiamp och det gör mig lite bekymmersam. Mulyiampad komri mot en 4200 eller en 2200 är en väldigt stor skillnad. Och innan du börjar spekulera i om installation så är den professionellt utförd med momentdragning och genomgång av all elektonik, har till och med korrekta nätverkskablar. Ifall det nu kunde varit dom som gjorde 4200orna svaga:)

För det är ju 4200an som diskuteras i den här tråden. Det system som haraödur pratade om var ju inte med två 4200or.

Slutligen: vill du hävda att 4200an ensam är lika bra som 2200 eller ens jämbördig? Hardu jämfört?

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Och om du inte vill förstå vad jag menar utan istället med mening missförstår så blir jag besviken.
Missförstå är inte samma sak som att inte hålla med.

Det är lönlöst att diskutera hur stor skillnad det är mellan ett hyggligt installerat system och ett perfekt installerat system. Det måste upplevas.

Är det inte dags att pensionera den här tråden nu?

Slutsatser som kan dras av den här tråden:

* C4200 är INTE ett dåligt/felkonstruerat slutsteg. Om det är prisvärt kan diskuteras. Det är åtminstone mer praktiskt än två C2200.
* C4200 är inte det optimala slutsteget för alla högtalare. Ska man driva tröga högtalare, typ Komri eller Keltik och dessutom spela högt och länge finns det bättre alternativ. Två C2200 t.ex.

Det vore roligt om diskussionerna om Pekkas system kunde fortsätta i hans medlemstråd. Kanske med ett litet reportage om vad som justerats.

/ j

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 128 29 30 31 3234 Next

All times are UTC+02:00