selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Hjälp!!
PostPosted: Sun Dec 04, 2011 12:17 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej
Har frågor angående olika förstärkare o dylikt:)
Sambon min har köpt sig ett par Linn Espek.
Jag i min tur då har nu köpt i smyg,julklapp, en Linn Kolektor
och en Linn LK280.
Ringde iveckan till TaktoTon och frågade om jag behövde något mer.Men han tyckte det var skitköp och att han skulle göra iordning ett paket för 10-12,000 till mig.Nu har jag ju inte dessa pengar.
Men dom jag har köpt,funkar inte det?Blir det inget ljud?
Jag fattar absolut ingenting av detta,när sambon min försöker förklara så är det hebreiska i min öron.
Blev så besviken när han sa så från taktoton,så nu vet jag inte vad jag ska göra.
Vad ska jag göra,och vad ska man köpa? Vill ju inte avslöja för min sambo att jag köpt dessa!
Mvh Madde

Post subject: Re: Hjälp!!
PostPosted: Sun Dec 04, 2011 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du har alltså köpt en Kolektor och en LK280 som du ska ge din sambo i julklapp, han har tidigare köpt ett par Espek? Stämmer det?

I så fall:

Vad betalade du?

Fick du med kablar som passar mellan Kolektor och LK280?

Har han något mer, typ en skivspelare eller en CD-spelare? I så fall vad?

Bry dig inte om vad de säger på Takt o Ton - håll dig istället borta från det stället. Jag skulle lätt hellre köpa saker från ebay är därifrån.

EDIT: Vet du vad Kolektor och LK280 är för något? Eller ska vi förklara det?

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 12:53 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej

Jag fick med Linnkablar,betalade 6000 för allt.
Har fattat att det är förstärkare(tror jag),men sen finns det ju försteg,ja olika steg.Vet inte riktigt vilken som är vilken.
Sen även nåt om aktiva kort.Men det tror jag inte var med i dessa.
Jag känner mig skitdum och jag vet ju inte riktigt vad man ska fråga heller eftersom jag inte har egentligen en aning om vad jag pratar om:)
Och det kanske var det som taktoton tog tillvara på,en lättlurad kund som inte begriper sig på nåt.
Och när jag nu har dessa,vad mer behövs för att det ska bli komplett?
Just nu har vi ingen cd eller Lpspelare.Men det ska inhandlas så fort vi hittar det och plånboken tillåter:)
LK100 har vi pratat om.Men sambon har pratat om att han vill ha 3 olika "steg".
Så ja,vi har nu dessa två funkar det med en LK100 eller ska det va nån annan?
Hoppas du förstår vad jag menar,gör det knappt själv:)

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

smurftulpanen wrote:
Hej

Jag fick med Linnkablar,betalade 6000 för allt.
LK280 är ett "slutsteg" och borde fungera fint med "espek"
Kolektor är ett enklare "försteg" och borde fungera fint med LK280 med rätt kablar.

LK280 borde vara bättre än LK100, jag har själv haft LK280/SPARK (LK280 med en extra låda innehållande transformator) och LK100.
6000 kr var inte i underkant tycker jag med tanke på åldern hos utrustningen. Om det fungerar dock prisvärt. Hade du möjlighet att höra om det fungerade? Fick du med fjärr till Kollektor?

Har du en LK280 (en låda) eller LK280 med SPARK (två lådor)?

Fick du med tjocka svarta sladdar att ansluta mellan LK280 och espek, eller kommer offra någon redan hemma liggande elektiskt förlängningskablel?

SPARK ger lite extra "kick" till LK280. Men även en ren LK280 borde vara mycket bra till Espek jämfört med LK100.

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 13:29 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej
Ja jag fick med två svarta tjocka sladdar+ fjärrkontroll.Nej jag har inte provat så jag håller tummarna att dom funkar.
Nej det var bara en svart box.
När du menare LK280spark är det ett tillägg man kan köpa till eller är det inbakat i LK280?
Oki men då har jag ett försteg o ett slusteg.
Ska man ha nåt "emellan" där?
Tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor:)

Och när du skriver rätt kablar-vilka ska det va då? Fick med ett par Linnkablar men det kanske ska va andra kablar.

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med rätt kablar så skall det vara kablar som har en sådan här kontakt i ena ändan den som skall in i LK280 http://sv.wikipedia.org/wiki/XLR-kontakt. Medan den andra skall ha en kontakt som ser ut ungefär som denna Image det är den del som skall in i Kollektorn det finns lite olika utseenden på hölje och så och helst skall det vara Linns kablar.

Spark som det talas om är en extern strömförsörjning till LK280 den som ni har har en inbyggd strömförsörjning och har alltså inte Spark.

Kollektor är ett försteg LK280 slutsteg däremellan skall du alltså ha en kabel med de kontakter som jag nämnt ovanför.

De tjocka kablarna är det sådana här?Image de skall vara mellan LK280 och Espek.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 13:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej
Dom tjocka kablarna du visade längst ner,såna var det inte riktigt.Det var typ såna man har i datorn som ger ström.
Och dom Linnkablarna jag fick med såg inte riktigt ut så där.Men nu vet jag ju vad man ska ha för sladdar.Om inte annat så kommer jag visa sambon alla dessa meddelanden EFTER att han öppnat julklapparna,så ser han att jag vart engagerad o försökt lära mig:)
Då blir han förhoppningsvis ännu gladare:)
Tack så jättemycket för hjälpen o att du tog dig tid att hjälpa!
Mvh Madde

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För det första så ska din sambo vara lycklig över att ha en engagerande sambo. Det är kärlek det:). Tro mig, han kommer bli lycklig över presenterna!

Kolektor och lk280 är en god början, en linn-cd på det eller kanske till och med en nätverksspelare blir kanon sen. Kanske saknas lite kablar sen men det går lätt att fixa, det kan ni göra tillsammans efter julklappsöppningen.

Sen kommer ni alltid ha andrahandsvärde på det du köpt så du kommer inte direkt förlora massa pengar om eller när ni säljer det du har køpt för framtida uppgraderingar. Jag menar inte att ni ska göra det nu, men det brukar bli så efter en tid har gått:). Jag tycker du gjort en kanongrej iaf!

För övrigt så är ju espek en kanonhögtalare, vilket jag kan säga av egen erfarenhet.

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kan ju redan mer än dom flesta :) för att få ljud går det ju att koppla in en mobil eller TV eller dator in i Kolektorn gäller bara att ha rätt sladd där också såklart. sen är det ju bara att börja njuta av grejerna och fundera vad ni ska lira på. Det valet kan ju bero på om ni redan har massa musik på datorn och är van vid det. Har ni massa vinylskivor eller är mest lockade av det är ju en skivspelare given. Lycka till

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 15:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tror det kan komma att låta riktigt kul, lite trist attityd från handlaren där bara.

Vet inte om du fick med manualerna till LK-lådorna, om inte finns de att hitta på nätet, t.ex. här ftp://ftp.linn.co.uk/Manual/

Kolektorn har ju iaf så många kontakter så det kan kännas skönt med en manual när allt skall kopplas ihop (det är lite special på Kolektorn också, om jag minns rätt kan t.ex. kanal 1 konfas till att anpassas till den lägre signalnivån som vinylspelare har)

Lycka till!

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 15:33 
Site Admin
Site Admin

Ja det var väldigt omtänksamt av dig att köpa sådana fina julklappar som sagts ovan :!:

Du har ju skaffat försteg och slutsteg så ta det lungt och läs de goda råd du redan fått ovan. Eftersom det är svårt att springa in på en stereobutik under julhelgen hade det ju varit kul att veta att alla kablage stämmer osv. Har du möjlighet kanske det går att fota kablaget som du har fått med så får du bra hjälp här att komplettera (om det ens behövs!)

Och är du ändå osäker på något går det garanterat bra att ta med det kablage och de lådor du har och få hjälp med vad som ev. saknas på Takt & Ton om det är närmsta butiken.

Edit: Och välkommen till forumet förresten!

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 16:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Bry dig inte om vad de säger på Takt o Ton - håll dig istället borta från det stället. Jag skulle lätt hellre köpa saker från ebay är därifrån.
Andkan finns ju också i Luleå. Finns kanske att köpa beg här på forumet, det som ev. saknas.

-Velodyne DD-18/PS Audio P1000 Power Plant Regenerator

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller verkligen med tidigare talare, vilken kanontjej du är, det är kärlek det! :D låter som att idén att fota kablarna och posta bilderna hör kan vara en bra väg framåt för att räta ut några frågetecken!

PostPosted: Mon Dec 05, 2011 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag måste bara instämma i att det var verkligen ett fint initiativ från dig! :)
Dessutom inom ett område som är obekant för dig sedan tidigare.

Hoppas du får klarhet i dina frågor, om inte annat så är det säkert inga problem att fixa det med din sambo senare, om det är kablar som saknas t.ex. Det blir ju i sig en fin sak för er att ta tag i tillsammans :) Hoppas ni får mycket gemensam nöje av musiken!

PostPosted: Mon Dec 05, 2011 15:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

eftersom det är jag som var säljaren så har jag hjälpt madde reda ut kablarna :)
-om du någonsin blir singel igen så har du ju mitt telefonnummer :)

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00