selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 13:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Soul
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stängde just av TVn, kanal 1 visade Jackie Brown. Bra musik. Kan någon här något om soul? Jag skulle vilja ha några tips om sån soul som är med i filmen. Bubblande, med sväng, funkig bas. Inte r n´b eller något av dagens skräp. 70-tals deckarsoul ska det vara.

Post subject: Re: Soul
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Stängde just av TVn, kanal 1 visade Jackie Brown. Bra musik. Kan någon här något om soul? Jag skulle vilja ha några tips om sån soul som är med i filmen. Bubblande, med sväng, funkig bas. Inte r n´b eller något av dagens skräp. 70-tals deckarsoul ska det vara.
Idag på Lp12-ägarnas mysträff i Uppsala fick vi bla njuta av Curtis Mayfield. Börja med honom och så kan du titta på Soundtracket till Jackie Brown. Tarantinos soundtrack är ofta minst lika brea som filmerna! Tänk bara Pulp Fiction och nu senast Kill Bill filmerna....

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 07, 2004 02:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyckligtvis finns det några regissörer som fattat vad BRA musik kan göra för en film!
(säger han som ännu inte har unidisk :oops: )

Post subject: Re: Soul
PostPosted: Thu Oct 07, 2004 08:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tjagge wrote:
Leta reda på ett par "Blaxploitation" plattor, det finns en del samlingar ute att köpa. Curtis Mayfield och Isaac Hayes är 2 artister som e bra och ett bra ställe att starta på.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter ett spontant besök hos Young idag på eftermiddagen så kom jag hem med en bunt soul plattor han tyckte jag borde låna ett öga/öra till.

Marvin Gaye var en av många soulgiganter som följde med. En av plattorna Sexual Healing, en serie live utgåvor av bolaget K Point Gold, lovade inte allt för mycket rent utseende mässigt. Första spåret heter Introduction och då förväntar i alla fall jag just en introduktion. Men den här introduktionen varar nästan i tio minuter och svänger som bara den. Den här musiken passar bra in på det jag efterlyste. Det bubblar och fräser om alla instrument som huserar inom musikens ramar. Det finns mycket att lyssna på. Även Gayes klassiker Whats Going On följde med hem, innehåller några fina spår men är lite för försiktig i det stora hela. Risken med soul är att det blir för sliskigt och slätstruket, jag vill ha den komplexare versionen. Gärna åt funk/jazz hållet.

Sökandet fortsätter men jag har kommit en bit på väg. Jag vet inte riktigt vad jag söker efter eller om mina soul ideal finns att finna i någon större utsträckning men vi får se vars vi landar.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 01:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade en arbetskamrat en gång som var helt tokig i soul musik så man fick sin beskärda del ...

Några rekommendationer

Curtis Mayfields filmusik till Superfly - Superfly - :roll: är en av de stora soul plattorna, oslagbar som introduktion till soul.

Marwin Gaye självklart - är du redan inne på

Bobby Womack - i början på filmen går och går och går och går Jackie på flygplatsen till låten "Across 110th street" - j-t bra låt! Hela plattan är bra - heter också Across 110th Street.

Den stora feta basslinge låten i filmen (om jag kommer ihåg rätt så återkommer den flera gånger) är Bill Withers "Who is he and What is he to you", också den en makalös låt. Plattan heter Still Bill och just nu i kväll är det den bästa plattan som gjorts.....lite lugnare låtar på den också men allt är kanon. Jag har aldrig sett den på vinyl i Sverige, fick betala en mindre förmögenhet i USA för den men den finns säkert på CD.

Isac Hayes tycker jag är rätt ojämn men filmusiken till Shaft är bra - låten Shaft theme är riktig höjdare men hela plattan är stark - köpvärd

Lite att börja med

Carl

PS. Det finns en grym disco låt med i Jackie Brown också, tror det är Randy Crawford men vet inte vad den heter. Disco var riktigt bra på den tiden det begav sig...

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 11:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Carl Nyqvist wrote:
PS. Det finns en grym disco låt med i Jackie Brown också, tror det är Randy Crawford men vet inte vad den heter. Disco var riktigt bra på den tiden det begav sig...
Du tänker på Street Life, som mycket riktigt är Randy Crawford.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 11:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Carl Nyqvist wrote:
Bobby Womack - i början på filmen går och går och går och går Jackie på flygplatsen till låten "Across 110th street" - j-t bra låt! Hela plattan är bra - heter också Across 110th Street.
Om du visste hur jag har jagat den skivan utan att få napp. Vet någon var den finns? Helst LP.

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00