selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 120 21 22 23 2434 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 31, 2011 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Fyra kanaler är bra att ha i en och samma låda men är helt värdelöst utan tillräcklig drivning=A4200 misslyckad produkt.
Jag tycker det är tråkigt med sådana här kategoriska uttalanden.
Bara för att A4200 passar mindre bra till Keltik eller Komri, som det verkar av era tester, så betyder ju inte det att A4200 därmed är "helt värdelöst" eller en "misslyckad produkt". A4200 är säkert helt lysande till att driva andra högtalare, som även flera har intygat.

Vad det handlar om, IMHO, är något som någon annan redan var inne på tidigare i denna tråd (eller i pekka71's medlemstråd), "bakåtkompatibilitet". Är det rimligt att kräva att dagens slusteg per automatik ska ovillkorligen vara kompatibla med samtliga högtalare historiskt sett? Med andra ord, är det rätt att man tar ett slusteg av nyare konstruktion och parar ihop det med en högtalare från en annan tid, då en annan kontruktion var det som gällde, och sedan stämplar det som "värdelöst" då det inte visar sig funka så bra?

Jag är tveksam.

Därmed inte sagt att jag inte uppskattar era tester, tvärtom! Jag tycker bara att man ska vara försiktig med vilka slutsatser man drar av testandet, särskilt kategoriska sådana.

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teuvo wrote:
The Archangel wrote:
Nice. Nya Akurate Spark på väg:).

Tror jag har hittat en låda. Eller två.
HEHE!
En bild när du är klar!

Men det känns lite "beige" att behöva hålla på såhär med så dyra prylar?

/T
Jag tycker det känns lite "blue" :)

Får se hur det blir iaf, tror det kan bli riktigt bra. Ska bara hitta en snygg, praktiskt och pålitlig lösning.

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
två nätdelar i låddan och två sitter redan i slutstegen,navelsträng emellan.
Teoretiskt blir det fyra 2200.

6750:-/ nätdel

Fördelar:
du får glädje av din befintliga 4200

Nackdelar:
Garantin adjöss?
det estetiska men har något där bakom att göra?
Hur får man tag på nätdelar rent praktiskt?
Kräver inte Linn att ett byte av nätdel till Dynamik är knuten till en specifik produkt? Eller kan man köpa nätdelar "över disk"?

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 19:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är det klarlagt om det är filtrena eller effektdelen i slutstegen som får stryk när dynamiken inte orkar leverera?
Eftersom det redan har spekulerats fritt i den här tråden så kan jag ju komma med nästa bidrag.
Kan den inte vara så att de äldre nätdelarna (pre-dynamik) inte hade detta beteende och därför
fungerade 4200 bra aktivt med dessa, kanske tom på Keltik. Men vid dynamik-releasen gick man inte tillbaka
och kollade alla kombinationer av högtalare och slutsteg.
Där försämringen varit liten har den drunknat i lyftet som dynamiken faktiskt ger,
och inte upptäckts.

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Xanlin: Jag kan bara instämma utan att komma med fakta i dina spekulationer,kanske är priset för hävstångseffekten att det drabbar filtren först när det kroknar och eftersom "båten inte sätts i gungning" i samma utsträckning så brummar predynamik c4200 och 2250 snällt vidare MEN blir heller aldrig magiska.

Dock så är det ren spekulation,man borde ta till mätningar innan man börjar uttala sig vetenskapligt. Kanske Staffan har lust att titta på Pekkas slutsteg vid tillfälle?(en lokal nätdelsexpert som konstruerade egna nätdelar till bilslutsteg en gång i tiden och tävlade under falskt flagg//ALPINE//fast hans eget fabrikat egentligen var NRS men pga att SASCA inte var helt gratis att registrera sig hos körde så tills han blev känd)

Fråga till kunnig person:(läs Xanlin eller Lejonklou)
Vad behöver chakrafiltren för spänningar? kommer de direkt från nätdelen, tar den sig en lämplig +5V eller +12V och via regulator justerar den ytterligare till vad den vill ha?

Eftersom det förefaller vara två delar av problemet så fiskar jag helt enkelt efter A:separera matningen till filtren B:en Leijonklou tunebox

Därmed kan exempelvis kategorin Jajo(no offence)ha behållning av de slutsteg som de trots allt är nöjd med men vinner ändå förmodligen väldigt mycket på att slippa belasta slutsteget med den förvrängda signalen i onödan. Jag har ingen aning om effektförbrukningen i korten men möjligen avlastar man även nätdelarna och frigör mer energi till att driva konorna vilka förefaller behöva allt de kan få. Sist men inte minst så vore det en ypperlig produkt till det kommande slutsteget/slutstegen.

Chakrakort och valfrihet vore inte heller helt dumt..

Till tidigare talare som tyckte att uttalanden som mitt om att 4200 inte är en höjdare,vilken högtalare menar du att du med gott samvete skulle rekommendera någon att driva med ett slutsteg för 56.000:-(eller vad det nu kan kosta)?

Så fort du blandar in en array och ett element på över 5 tum på samma fyrkanalare så är du och trevar i regionen av vad som är bra för Dynamik i fall du använder alla kanaler.

Bättre vägleda än att vilseleda. Fråga andkan om han kommer att ta hem fler av de där "kraftfulla" slutstegen utan att få en konkret beställning mot bättre vetande. -Förmodligen inte,och troligtvis inte den andra handlaren heller.

100Wattarna är en helt annan historia,de kroknar snällare..

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
haraldur wrote:
Fyra kanaler är bra att ha i en och samma låda men är helt värdelöst utan tillräcklig drivning=A4200 misslyckad produkt.
Jag tycker det är tråkigt med sådana här kategoriska uttalanden.
Bara för att A4200 passar mindre bra till Keltik eller Komri, som det verkar av era tester, så betyder ju inte det att A4200 därmed är "helt värdelöst" eller en "misslyckad produkt". A4200 är säkert helt lysande till att driva andra högtalare, som även flera har intygat.
Jag håller med.

Jag har noll erfarenhet av Chakrafilter till Keltik och begränsad av Komri (3 par). Dock har jag en hel del erfarenhet av 242, drivna av alla Linns olika slutsteg med switchande nätdelar. 4200 är ett mycket bra slutsteg.

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jaha,men då vet vi,bara lasta in 4200 igen,måtte pågått masspsykos i Luleå då..

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
jaha,men då vet vi,bara lasta in 4200 igen,måtte pågått masspsykos i Luleå då..
Ni hade väl ätit massa surströmming och kastat brännvin på varandra, eller tvärtom. Galna lule-bor finns det gott om!

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trist sätt du argumenterar på, haraldur.

Jag har inte underkänt era testresultat utan, som många andra här, försökt hjälpa till.

Ditt kategoriska uttalande om 4200 tycker jag är felaktigt.

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okej Fredrik,jag kan gå varsammare fram. Och okej,helt ärligt så gnager det att det ska vara så svårt att kunna resonera kring ett dött ting. Jag är verkligen inte intresserad av att bråka. Kan du inte komma med lite infallsvinklar eller funderingar? Det är ju diskussion som för utvecklingen framåt. Säkert har du något matnyttigt att delge,och för tydlighetens skull,jag säger det inte för att vara spydig.

Det som händer när det finns kraft är (enligt hur jag ser på det) att det blir lättare att träffa rätt och få det att fungera. Ju mer bristfälligt eller precis det är desto mer beroende blir systemet av sådant som du specialicerat dig på. Du måste ta tillvara på varje uns energi och få den att samarbeta,högtalarna ska vara helt optimerade i rummet och alla moment ska vara korrekta,lödningarna,rubbet. Det är väl bra om man både silar myggen men sorterar kamelerna på rätt ställe utan att svälja dem?

Jag försöker ju locka dig att haka på i diskussionen,kom igen nu,livet är alltför kort som det är,släng dig in i debatten nu!

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PS:på tal om mygg,så finns intresse för att begagna sig av dina riktade insatser här uppe,detta spordes senast i går. Hur ser du på en sådan manöver?

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
...
Det som händer när det finns kraft är (enligt hur jag ser på det) att det blir lättare att träffa rätt och få det att fungera. Ju mer bristfälligt eller precis det är desto mer beroende blir systemet av sådant som du specialicerat dig på. Du måste ta tillvara på varje uns energi och få den att samarbeta,högtalarna ska vara helt optimerade i rummet och alla moment ska vara korrekta,lödningarna,rubbet. Det är väl bra om man både silar myggen men sorterar kamelerna på rätt ställe utan att svälja dem?

Jag försöker ju locka dig att haka på i diskussionen,kom igen nu,livet är alltför kort som det är,släng dig in i debatten nu!
Jag tycker ni *nästan* reder ut problemet, men uttalar er omåttligt kategoriskt. Det tycker jag är trist. Det är dessutom svårt att föra diskussionen framåt i.o.m. att det inte är en diskussion utan ett problem som kan analyseras varpå slutsatser kan dras. Att snacka leder inte så långt.

F.ö. tycker jag det är irriterande och närmast korkat att försöka löjliggöra andras metoder och landvinningar avseende systeminstallation. Vad påkallar detta?

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Okej Fredrik,jag kan gå varsammare fram. Och okej,helt ärligt så gnager det att det ska vara så svårt att kunna resonera kring ett dött ting. Jag är verkligen inte intresserad av att bråka. Kan du inte komma med lite infallsvinklar eller funderingar? Det är ju diskussion som för utvecklingen framåt. Säkert har du något matnyttigt att delge,och för tydlighetens skull,jag säger det inte för att vara spydig.

Jag tycker att jag bidragit lite i den här 22-sidiga tråden. Vad är det du saknar?

Självklart är det bättre med mer kraft än med mindre och med fler nätdelar än färre. Att Dynamik till slutstegen skulle vara klenare än dess föregångare har jag inte ännu märkt, men det är förstås fullt möjligt. Det låter som något Linn (eller någon av Linns återförsäljare) borde svara på.

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 23:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Teuvo wrote:

Anders, Pekka71 och Micke, jag tackar för igår!

Det blev en aha upplevelse, 4200/D måste få en "SPARK".
För att jämföra 1x2200/D och 2x4200/D aktivt mot 5x2200/D aktivt blev väldigt intressant.
För det första att ha möjlighet att göra denna jämförelse är häftigt.
Missförstå mig rätt (1x2200/D och 2x4200/D) spelar väldigt bra.
Men att dra på med (5x2200/D) blev allting så mycket bättre.
NEJ! det handlar inte om att spela dyng-högt, även om vi provade.. hehe!
Utan hur effekten tar kontroll över högtalarna.
Det Pekka71 kallar det för dynamik, eller som jag kallar det för att högtalarna spelar stort eller att ljudet kliver in i rummet.
(vi har inte riktigt samma ord för saker men det beror på att jag sällan beskriver mina upplevelser)

Har ni möjlighet att göra denna jämförelse, gör den.
Det va ståpäls på ståpälsen några gånger.

/T
Jag vill tacka Pekka och Haraldur för att ni med era inlägg har fått mig att prova 5xA2200!!
Detta är något som bara måste testas av er andra, jag håller med Teuvo :-)
Och ni som inte har möjlihet att testa själv är hjärtligt välkommen till mig.

Jag tycker det är synd att A4200 inte kan leverera lika som 2xA2200 till mina A242.
Nackdelen är att nu MÅSTE jag handla igen, å med detta sagt kanske priserna på just mina A4200 sjunker men men..

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Till tidigare talare som tyckte att uttalanden som mitt om att 4200 inte är en höjdare,vilken högtalare menar du att du med gott samvete skulle rekommendera någon att driva med ett slutsteg för 56.000:-(eller vad det nu kan kosta)?

Så fort du blandar in en array och ett element på över 5 tum på samma fyrkanalare så är du och trevar i regionen av vad som är bra för Dynamik i fall du använder alla kanaler.

Bättre vägleda än att vilseleda.
Jag rekommenderar ingenting till någon, självklart ska man testa apparaten själv innan man gör en affär.
Som jag nämnde har dock andra uttalat sig om hur bra de anser att A4200 är, med andra laster (högtalare) än just Keltik och Komri.
Jag tar här ett exempel.
pekka71 wrote:
man måste också se vad lasten är t.e.x M140 funkar mer än utmärkt med 2x4200, tror även dessa burkar funkar utmärkt med en 6100 och en 2100, så där ger förstärkarna det man kan förvänta sig...(snip)
haraldur, det var ju ditt kategoriska uttalande jag invände mig mot. Av dina erfarenheter med A4200 i kombination med Keltik drog du slutsatsen att slusteget är värdelöst, i ordets allmänna betydelse. Om du menade något annat, får du nog vara lite tydligare, för annars uppfattas det lätt som orättvist.

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 120 21 22 23 2434 Next

All times are UTC+02:00