selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 18:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lacka om ADS
PostPosted: Wed Oct 19, 2011 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Hej!

Jag har köpr en ADS i silver och jag tycker att den är så ful att jag typ vill börja gråta. Intresset för att byta låda verkar vara svalt (jag har försökt med min 2200 i över ett halvår) och en ny låda kostar 1500:- , det kan jag fan inte lägga för att få rätt färg på en apparat. En variant vore ju att gå till en firma och få den lackerad, men jag tror kanske inte att det bli så mycket billigare än 1500..?

Så vad tror ni: Om jag åker bort till mekonomen och köper en burk med svart sprayfärg och målar om den själv i garaget - kan det bli bra? Någon med erfarenhet av bilar som har synpunkter?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Wed Oct 19, 2011 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Om du skulle lacka om den själv så tror jag att du på riktigt börjar gråta... Att få rätt nyans av svart och rätt struktur för att den ska matcha resten av anläggningen tror jag är utsiktslöst.

Dessutom så totalkvaddar du nog andrahandsvärdet på den. Måste vara en bättre idé att köpa ett nytt skal (gör du det kan du ju testa att lacka det gamla och sätta det på slutsteget) eller sälja den du har och köpa in en annan beg i svart.

Ett sista alternativ kan vara att byta samtliga apparater till silver då det verkar vara en klar övervikt på folk som vill byta från silver till svart, men om jag förstod dig rätt är inte detta ett alternativ för dig.


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Wed Oct 19, 2011 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Men alltså rätt nyans och struktur vet jag inte om det behövs? Jag nöjer mig med att den är svart - det bli ändå min enda svarta Linn-apparat. Däremot så vill jag ju att den ska ha en färg och att den ska ha en någorlunda jämn yta? Detta är jag dock inte övertygad om att jag klarar av?

Och andrahandsvärdet går antagligen ned mindre än 1500:- för när jag ska sälja den köper jag en ny låda och säljer en i nyskick (till skillnad från den något repiga jag har nu). Nu ska jag iofs knappast sälja den på några år, så det bekymrar mig inte så mycket.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Wed Oct 19, 2011 22:47 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
British Racing Green


Attachments:
DSC_0031.jpg
DSC_0031.jpg [ 71.99 KiB | Viewed 3464 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Thu Oct 20, 2011 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Lacka om alla lådor med samma spray så har du iaf inget problem med färgmatchningen.

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Thu Oct 20, 2011 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
2200 ska jag ju sälja, så den får vara kvar i sitt fina nyskick. I övrigt har jag ju svarta Lejonklou-lådor.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Thu Oct 20, 2011 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
gråter bara vid tanken på sprejburksfärg. <Raderat.> Det mördar det sista andrahandsvärdet om inte annat. En sliten originallack är nästan alltid bättre än en omlackerad produkt. betänk att den inte bara har en kulör utan ett glanstal och troligtvis någon form av effektlack också. Sprejburksfärg är riktigt medioker överlag om du inte köper den hos en av de stora lackfirmorna som blandar till en burk just innan du ska använda den och dessutom kan bryta den till rätt kulör.Min 5105 har bara frun sagt en snäll sak om och det är att den skiftar riktigt snygg som om det vore pärlemor när solens strålar lyser in på morgonen.

Jag sitter lite i samma sits med mitt 2250 som också besitter den där mindre estetiskt tilltalande kulören. Min låda har dessutom en repa på ovansidan. Jag överväger prata med Micke på Piteå Kök och sprutmåleri som jag har haft väldigt bra erfarenheter av när det gäller finna igen det där lilla extra som gör att detaljerna ser tilltalande ut men samtidigt inte för mycket.


Det gäller att man inte får ett "övergjort" resultat heller. Om det du ska lackera är av metall så kan du pulverlacka chassiet och då få ett resultat som är lika bra eller bättre än det som Linn åstadkommit. Pulverlack är billigt snabbt och enkelt. Det som krävs är att detaljen tål värme och är tillverkad av metall,den bör helst vara rensad på sin originalfärg också. Sedan man "sprutat" eller snarare dammat på pulvret så gräddas lacken i ugn-därav namnet. Mindre ojämnheter fylls igen bra när lacken flyter. detta ger så bra resultat att det blir bättre än ny produkt.
Ett annat alternativ är 2-komponentslack vilket är seriöst och ger dig en enorm uppsjö av kulörer att välja på.
Den är genomhärdande och alltså lika hård rakt igenom,därtill kan du erhålla högre glanstal i fall du vill ha riktigt blankt. Har du inte möjlighet att strippa chassiet på färg eller om det finns plastdetaljer som inte tål värmen som pulvret behöver så är det här det enda seriösa alternativet. Jag gissar att en lackfirma tar en femhundring för att göra 2K lackjobbet och pulvret kanske en trehundring om du gjort förarbetet eller samma femhundring ifall de måste ut till blästern och ta bort färgen. Ofta så finns det någon intresserad på sådana ställen,på sagda lackfirma som exempel finns det en de kallar "linn token" som har varit in och gjort liknande jobb vet jag,kanske någon som brukar läsa här på selleri? :-) och det brukar vara lite intressant för killarna att vara lite delaktig i passionerade människors projekt!

Jag vet att det finns pulverlacker som ser ut som den linn har på min svarta låda,det har killen på sprutmåleririet visat mig. Kolla runt där du bor ifall inte du kan få det där gjort innan du sabbar lådan med sprejburk. jag vet att det förekommer sådant taflligt måleriarbete som att spreja arrayer eller lådor men det är snudd på kriminellt enär det blir ett resultat som dels inte är vidare beständigt eller ger ett tillräckligt gott resultat. Om du vill så kan jag snacka lite med Micke här på sprutmåleriet,jag ska lika så be honom kolla upp det här hur som helst då mitt chassie har en repa. Om inte annat så kan du få en färgkod eller RAL nummer ifall du vill.

Edit: Jag har tagit bort en mening med stötande formuleringar, vilken kunde uppfattas som hets mot folkgrupp. /per

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Fri Oct 21, 2011 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag vill oxå tilläga att färgerna Linn använder är ganska speciella. Att matcha den mörka nyansen är bara att glömma om man inte vet exakt, och kan återupprepa den lack som Linn använder.
Den mörka lacken är inte svart eller mörkgrå utan någon sorts mörk, matt metallic färg.
Den har lite "glitter" i sig och är väldigt "sträv" i ytan. Det går inta att bara "kopiera" detta med ett färgprov från en NCS eller RAL-karta.

En Linn ADS är för bra för att bli behandlad på detta vis 8)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Sat Oct 22, 2011 16:06 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Låt nu inte denna tråd börja handla om annat än lackering. Om formuleringar i något inlägg uppfattas stötande - anmäl då dessa inlägg så får vi göra något åt just detta.


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Sun Oct 23, 2011 10:17 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har tagit bort de poster i denna tråd som inte rör trådens ämne. En del av tjafset som uppstod i denna tråd, berodde tyvärr även på rena missförstånd.


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Sun Oct 23, 2011 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Jag har funderat på köra metallic-lack på komrin. Svart med glans. Skulle vart läckert tror jag. Blir lite problem rent praktiskt dock. Enklast blir nog att lacka här hemma tror jag men tror inte det är möjligt att få en proffsig lack gjort hemma. Tips?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Mon Oct 24, 2011 08:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
misstänker att om du bara riggar ett rum därhemma ordentligt för lackering med tejpad plast överallt så kan säkert en duktig lackerare komma hem till dig och fixa det. Det krävs ju kompressor och sprutpistol och ett bra nästan totalt dammfritt rum. Vet inte riktigt om dom också behöver speciell temperatur för vissa lacker osv.

Däremot så föredrar dom säkert att fixa det hela hos sig i en kontrollerad miljö men det skadar ju inte att snacka med nån bra firma som är välrenommerad. Skulle också kräva referenser av utförda jobb med tanke på priset på dina högtalare.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Mon Oct 24, 2011 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Det finns bara en som jag skulle släppa på ett par högtalare av din rang med färgspruta. Han håller till i Piteå dock men allt är ju möjligt! Jag nämnde honom i tidigare inlägg.

Sist jag såg något riktigt imponerande i kulör var faktisk något som gjorts på detta stället. Av någon anledning så tänkte jag faktiskt på Dig då:

Om du kollar in Bassman´s tråd om Öhmans Akustikresa till Piteå på Faktiskt.se så ser du kanske vad jag menar. En åtgärd som Ingvar föreslog för att döda av lite fladdereko,var horisontella MDF ribbor(påminner litegrann om din panel bakom Komri)

Det klart läckra med detta är att man har lackerat dessa en och en med 2K lack och i riktigt hög finish. De ligger ett skimrande "glimmer" den annars ganska blyade,grafitsilverförgade ytan. Jag tror-utan att veta,att de här killarna skulle kunna få dig på gott humör med färgsprutan.

Förresten:-Nämnde jag att de är SUPER noggranna?


Hojta ifall du tycker det låter intressant!

/Niclas

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=120

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Lacka om ADS
PostPosted: Tue Oct 25, 2011 02:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
http://www.piteasprutmaleri.se/omoss/

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited