selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 17:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 05:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 29, 2010 07:18
Posts: 41
När Sneakyn är påslagen men ingen musik spelas så hör jag ett svagt brus i diskanten (Linn Kan), detta tystnar sen när jag övergår till standby läge. Hörs tydligt om man lägger örat väldigt nära mot diskanten, men jag har även uppfattat bruset tidigare då jag sitter i soffan och stänger av efter att ha lyssnat på musik. Har även vid enstaka tillfällen uppfattat ett "knäpp" i högtalarna vid avstängning.

Någon som vet vad detta kan bero på? Funderar om detta kan bero på att den inte är ansluten till ett jordat uttag? Har nämligen dåligt med jordade uttag hemma, tips på alternativa lösningar för att jorda Sneakyn?

Antar att detta även har inverkan på ljudkvalitén vid lyssning? Är inte själv någon ljudfantast, men börjar bli mer och mer krävande på att det ska låta bra!


Tacksam för tips och råd


Top
   
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag tror den främsta anledningen är att det är en mycket kompetent källa, ett bra slutsteg, en nätverksradio och ett digitalt försteg. Allt för rena småpengar. Den bästa lösningen är kanske att inte sätta örat mot diskanten? ;)

Men att prova jordning låter vettigt. Dra en kabel till elementet, en vattenledning eller liknande. Gör det skillnad så vet du om det är värt att göra en seriös installation med jordat uttag. Kolla även om bruset kommer från nätverket. Dra ur nätverkssladden, brusar det fortfarande? Jag vet inte om Sneaky har jordat nätverksuttag. Om det är så (tror det) så kapa jorden (på nätverkssladden) vid DS'n. (Ha kvar den i switchen.) Då får du troligtvis bättre musikalitet samtidigt. Våga testa, så lär du dig massor på vägen! Ändra en sak i taget och lyssna däremellan.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 24, 2011 22:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 08, 2009 11:10
Posts: 76
Location: Stockholm
Jag har samma problem!
Det ska nog inte brusa och det försvinner när man adderar ett försteg


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited