selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 09:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Sep 27, 2011 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Sedan ankommsten av baby för 8mån har det blivit mer och mer lyssning på både musik och film via hörlurar. Jag funderar på om det inte skulle vara värt att satsa på en separat hörlursförstärkare för att få ut lite mer av ljudet.

Jag funderar främst på Naim headline och en flatcap/highcap till som strömförsörjning. Det finns ganska gott om beggagnat Naim här så därför finns möjligheten till en ganska bra störmförsörjning utan att de ska kosta skjortan.

Använder nu KDS/MKII, Kinos, Denon 5000

Jag är inte intresserad i att byta mitt försteg till nåt annat, inte på ett tag iaf, då jag väntar och väntar och väntar på Linn.

Denonlurarna är egentligen inte så trögdrivna, jag kan driva dom hyfsat med en telefon, och nog högt med luruttaget på Kinosen, men jag skulle vilja ha bättre ljud även i dem om det är möjligt.


Edit: Så jag önskar information om eventuella vinster, om det är spesiell verision man måste köpa för att använda till ikke naim försteg eller om det räcker med andra kablar. Rekommendationer tack!


Last edited by Comstedt on Sun Oct 09, 2011 22:56, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Oct 03, 2011 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Hörlursutgången på Kinosen är dock väldigt bra! Fast det vore kul att jämföra med Headline. Är väldigt nöjd med Kinos + mina Sennheiser HD600.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Oct 04, 2011 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag kör Headline tillsammans med Grado 225.
Detta funkar bra.

Allt annat hörlurslyssnande känns [b]B[/b] i jämförelse :wink:

Dock är det ingen billig lösning.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Wed Oct 05, 2011 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Blev en 3mån gammal highcap2, har bestællt en ny Headline med rca(kommer førhoppningsvis imorgon eller fredag. Får hoppas det blir så bra som møjligt.

Er alla naim saker så tunga? Fick Highcapen idag, den ær i storlek som en halv Linn komponent men væger som 2.... Tjockt aluchassi, kænns som riktig kvalitet.

(sitter på fruns dator och den har inte installert svenskt tangentbord)


Top
   
PostPosted: Wed Oct 05, 2011 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bara lådorna med "gamla hederliga" ringkärnetransformatorer. Headlinen väger inte mycket. Se till att alltid ha den påslagen.

Erik


Top
   
PostPosted: Wed Oct 05, 2011 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Erik wrote:
Bara lådorna med "gamla hederliga" ringkärnetransformatorer. Headlinen väger inte mycket. Se till att alltid ha den påslagen.

Erik
Har alltid på "alla" 6 linnkomponenterna jag har, men de går att sätta i standby (högtalarna+suben ställer sig i standby automatiskt om de inte fått signal på ett tag).

Alltid ha Hicap eller Headline påslagen alt båda? Blir de varmare standby än Linnkomponenterna?


Top
   
PostPosted: Wed Oct 05, 2011 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Hicap driver Headline så det är båda som gäller. Blir inte särskilt varma.


Top
   
PostPosted: Thu Oct 06, 2011 07:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Detta är ju min drömsetup för hörlurar! Nu måste du bara försöka provlyssna några av Grados lurar oxå och återkomma med kommentarer.
Det skulle vara väldigt intressant att höra vad du tycker.

Grado har några toppmodeller runt 10000kr, alternativt finns det väldigt bra lurar runt 2-3000kr.

Jag har många gånger funderat på att uppgradera till HiCap.
Det skall tydligen vara ganska markant skillnad (jämfört med min lilla PSC).
Har även många gånger varit nära att köpa bättre lurar (från Grado).
Dock så är det mycket som skall prioriteras.
Lurar är perfekt när man behöver slappna av med lite hög-volyms-hårdrock på kvällen (jag har har hustru och tre barn) :wink:

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2011 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har spelat runt 20h med Headlinen nu, sitter och lyssnar nu. Det här är riktigt riktigt bra, bästa/roligaste upplevelsen jag haft med hörlurar.

Vad nu Hicapen gör i det hela är svårt att säga då jag inte har någon annan strömkälla att jämföra med. Men det jag fått höra tidigare av 1 handlare och 1par naim ägare på nätet var att den gör det bättre men inte lika bra som att byta till en bättre källa. (Lite som att uppgradera med Dynamik)

Jag har kopplat så här.
(Har Kopplat bort interconnectsen mellan KlimaxDS och Kinos)
KlimaxDS/MKII - Headline/Hicap2 - DenonAHD5000

Ska testa senare att koppla headline efter kinos, men min logik säger mig att det allra bästa torde vara som det är nu.(dock måste den då kopplas om för lyssning på annan källa.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2011 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Ja, frågan är förstås om det är Hicapen eller Klimax DS:en som gör att det låter grymt bra 8)
Gott att du är nöjd, nu måste du lova att prova ett par Gradolurar oxå.
Jag tror att du kommer gilla dem skarpt!

Jag kör förövrigt min Headline direkt från Majik DS:en.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Mon Oct 10, 2011 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det bästa hade väl varit om du kunder ta med dina hörlurar till en handlare som har linn och Naim och jämföra hur stor skillnad en Hicap gör och om vad det nu kan kosta att byta upp till en sådan för dig är värt det eller om pengarna borde lägas på att komma närmare tex en äldre modell AkurateDS.


Problemet för mig med Gradolurar är 2. Det ena är att inte min vanliga handlare har dem så frågan är om jag skulle få låna hem ett par par hur som helst. Det andra är att de är öppna/halvöppna? Jag använder Denonlurarna inte bara för att dom är omtyckta av många och låter bra, utan ör att dom är just slutna och inte ska störa andra. De dyker upp beggagnade i mellanåt här, de dyrare modellerna iaf. Så får jag möjlighet att provlyssna ett par sånna hemma så ka jag göra det.

Men klarar headlinen att driva dem bra nu för dig så kan det inte bli sämre med en Hicap,(känns som den är bygd till att användas i en pansarvagn... Måste kunna leverera ström till nästan vilket slutsteg som helst, som i sin tur kan driva nästan vad som helst.

Sitter och lyssnar på Linn Radio(blandkanalen) idag låter riktigt bra trots mp3 kvalitet, inga ljud överhuvudtaget i bakgrunden heller.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited