selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 18:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Letar mig alldeles trött efter världens bästa Fagen, "Kamakiriad". Nån som har ett välvårdat ex i Uppsala/Sthlm?
Steely Dan "Katy lied" och "AJA" är också intressant. LP förstås.

/Josef


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Heh, den har jag men tyvärr inte två exemplar. Skrev faktiskt en recension på den i High Fidelity när den kom ut för en massa år sedan och beskrev hur jag hade lite svårt att ta till mig plattan jag fick av skivbolaget (CD). Spelade på en tidig Karik-Numerik och det var bara för stelt jämfört med tidigare Fagen och Steely Dan på nåt vis.

Sen hittade jag den på vinyl och beskrev hur allt förvandlades... Den där stelheten var ju bara strikt precision med ett leende i mungipan - skivan blev så otroligt mycket bättre tyckte jag. Sen kunde jag också konstatera att den där mastringen direkt till DAT som de körde med inte var helt lyckad... Om du lyssnar på 4:e låtens basgång exempelvis så hör du hur de ibland överstyr DATen (ful digital dist) och det fanns kvar på LP:n. Så det var inte bara på CD:n, tyvärr, vilket jag hade hoppats på.

Lycka till med jakten, jag kan köpa den åt dig om jag råkar får syn på den.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 07:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Lejonklou wrote:
Lycka till med jakten, jag kan köpa den åt dig om jag råkar får syn på den.
Tack, det vore hyggligt!

Den där fjärde låten har skapat huvudbry. På Ljudkompaniet gick vi en dag från Mimik till Genki till Unidisk + Akurate och förstod till sist att disten faktiskt satt i CD-skivan och inte i Mimiken! Jag hade svårt att fatta att Fagen kunde släppa igenom en sån praktmiss.
Jag förstår vad du menar med "strikt precision med ett leende" från LPn. Det är det jag vill åt som inte ens Unidisken fixade. Kamakiriad, Nightfly och resten av Steely Dan och en 12a, sen kräver jag inte mer av livet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Mumerik wrote:
Kamakiriad, Nightfly och resten av Steely Dan och en 12a, sen kräver jag inte mer av livet.
:D

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Intressant att du nämner just Kamakiriad.

Jag letade efter den i flera år på vinyl tills jag fick tag i ett Mint ex. Några veckor senare slutade vårt förhållande på en mack i Skara (av alla ställen) när jag, medans jag var inne och betalade soppan och slog en drill, ur (den olåsta) bilen blev bestulen på en väska innehållande nämnda skiva, Canned Heat's dubbel 'Living the Blues' (ni vet falsett-sångs låten "Living up country") samt en hög lätt ersatta kläder och en necessär.

För några år sen fick jag tag i ett nytt ex och den åker varken bil, tåg eller sparkcykel, tro mig.

Katy Lied och Aja hittar du lätt och finns dessutom gott om USA ABC original i Sverige till hyfsade priser att byta upp dig till om du måste nöja dig med mindre initialt.

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 16, 2004 08:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Tänk om tjuven faktiskt lyssnade på skivan hemma i sin rövarkula och förstod vilken skatt han fått tag på! Då kan du känna att du frälst en hedning.

Jag är inte så kunnig om det där med olika pressningar, men jag ska hålla utkik efter "USA ABC" om det låter bättre. Ska fråga min favoritskivhandlare om det nästa gång.

/Josef


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 16, 2004 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Man kan ju hoppas på det.

Vad jag menar är att det är USA press av Steely Dan plattorna du ska leta efter, de ligger på skivbolaget ABC Records.

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 16, 2004 20:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Feb 14, 2004 19:28
Posts: 105
Jag som älskar att lyssna på Steely Dan på LP, har nästan alla plattor lyssnar faktiskt på DVD-A versionerna lika gärna (!!!) kolla in dem också!
(har Nightfly, Gaucho, Two Against Nature och Everything Must Go)

Everything Must Go på LP är underbar men man vänjer sig vid den "balla" flerkanalsmixen (instrument låter överallt) på DVD-A

J.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 17, 2004 02:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag hörde Everything must go på DVD-A (på en Unidisk SC) och den lät förskräckligt. CD var mycket bättre. En i raden av dåliga erfarenheter av SACD/DVD-A, min initiala skepticism har bara förvärrats...

/Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited