selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Sat Jun 25, 2011 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Hem och testlyssna igen, kanske min hjärna har ställt in sig för mycket på "oljud" ?
När jag hörde det dom senaste femton gångerna ville jag verkligen att det skulle vara "musik" och inte något skumt digitalt fel.
Hade kunna sätta ett par silverkablar på att det där ljudet är inte skall vara där... Mycket intressant...

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Mon Jun 27, 2011 15:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Correction: Jag skrev slarvigt att det var 1-2-3 pa-dam, från minnet :oops:. Sen och snabb lyssning, väckte fru, som blev arg - gjorde mig tydligen förvirrad :wink:. Men efter omlyssning.. det är ju verkligen så off som jag hörde från början. En slappt markerad etta(!) Det bevisar, om något, det osvängiga inslaget detta miniljud tillför. Spelar ingen roll om det är kastanjetter (mer återhållsamma och blyga 'kastanjetter' får man leta efter :D) (Pingpongknack är ju för övrigt likt kastanjettklock, så vi hör nog ganska lika). Det känns bara fel och ingen apparat i världen kan ändra på det. Ville bara ändra mitt påstående om 1-2-3 ka-4 till det korrekta 1-2-3-4, 2-2-3-4 pe-clock-2-3-4, 4-2-3-4 pe-clock-2-3-4.

Men jag är inte anti-Klimax för det :roll:. Jag är helt underfund med att att en bra källa kan ge en klarhet som kickar. Man att förstå beslutet att lägga in ett litet försynt plick med uppstuds till varannan etta kan jag inte förstå. Och tror nog att även en 12:a eller KDS tycker att det är lite koko.

Om det hade varit ett pRRRRR-ack (kastanjett) i eldig tangostil kanske..

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Skumt fel i FLAC fil
PostPosted: Mon Jun 27, 2011 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Om pe-clock är det lilla ljudet så är det också fel. Det är i varje fall tre på varandra pe-te-PE d.v.s. med betoning på sista PE:t. Möjligen glider det lite förtsa gången, men sen sitter dom perfekt (såvitt jag hör). I breaket är det klockrent ( :oops: ). Åsikten att det inte tillför låten något tycker jag är underlig. För mig tillför det en hel del, men det kanske beror på att jag är mindre musikalisk och behöver all stöttning jag kan få... Fast om det låg fel borde det väl stjälpa, nåja... Hur går det ihop nu?

... Snacka om dissikering av låt, men jag tycker diskussionen är ganska intressant, rent principiellt och i synnerhet i.o.m. att du [Naim]-(Linn) är så musikaliskt bevandrad. F.ö. är detta lilla ljud i sammanhanget och för mig oerhört enkelt att få ihop med övriga bidrag i låten. Ta vilken låt somhelst (i stort sett) och avspela med en helt vanlig stereo och man överöses med ljudframent som inte passar ihop. Det är min uppfattning, d.v.s. Det är vad jag hör i varje fall. Det är mycket sällan jag ö.h.t. känner så när jag lyssnar live eller via bra hifi.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited