selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 09:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 02:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Mortifikator Crenshaw wrote:
När du skriver att du hittat en skivspelare för tiondelen av priset för din LP12:a som låter lika bra blir jag minst sagt förvånad. 1) Varför äger du då LP12:an istället för den billigare maskinen? För att den är snyggare? :roll: 2) Använder du tunedem när du jämför, eller är det bara ljudanalys, spårning osv? 3) Vilken är spelaren? :shock:
Som jag skrev, jag menade ingen särskild spelare.
När det gäller "hur jag testar" måste jag tyvärr tillstå, lite hipp som happ :-D Jag har ingen beteckning på det, men när jag lyssnar vill jag att det ska kännas att det är "involverande". Jag har svårt att förklara, men det är precis som med vad som attraherar mig när jag träffar en person av det motsatta könet som jag finner attraktiv... :) Jag vet vad jag föredrar (kravspec´en klart definierad...) men kan lätt förföras av någon som ligger helt utanför ramarna bara det känns rätt!

Men förutom det här engagementet i musiken lyssnar jag förstås även efter de mer "hifi-mässiga" aspekterna. Talar vi om vinylspelare, ja, spårning, känslighet för återkoppling etc är tunga faktorer. För här handlar det om funktion. Jämför med en CD-spelare som låter underbart med några få utvalda fonogram, men ofta har problem med att läsa skivorna. Vem vill ha en sådan? Samma sak med en vinylspelare, den kan låta underbart med några få utvalda vinyler, men kan den inte spåra normala skivor är den ändå kass. Nu är det ganska få skivor min LP12a inte spårar så jag står ut :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 02:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ulfbnilsson wrote:
Jo visst är det lite konstigt att många svenska linnister tycker att B&W är crap medan i England så är den kombinationen med som flera "suggested systems" hos en handlare som verkar väldigt seriös (http://www.billyvee.co.uk). Eller så är det kanske bara så enkelt att man tycker lite olika.
Personligen tror jag det beror mycket på hur man sätter upp systemen. Jag har lyssnat på relativt likartade (Linn)system hos Hgh Fidelity i Stockholm och Tonläget i Göteborg. Och det låter alltid bättre i Göteborg.

Plockar man då in en främmande fågel i form av B&W-högtalare, gissar jag att en stor skillnad är just hur grejorna anpassas till varandra. Jag skulle tro att Linns högtalare placeras helt olika i rummet jämfört med B&W.

/ B


Top
   
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jag tycker mig finna en viss likhet mellan linn användare och mac användare. Det är två starka kulturer som är säkra på att de har funnit sin religion. De är inte speciellt lyhörda för kritik utifrån och är ganska säkra på andra religioner utanför linn/mac världen är felaktiga. Inom gruppen är man mer än beredd att hjälpa varandra, två väldigt välkomnande församlingar. Jag vet inte hur många timmar jag har spenderat för att hjälpa kompisar med sina mac problem samt att jag har fått massa hjälp. Jag tror att de som blir upprörda över linn känner att de är utanför och saknar den positiva gruppkänslan som kanske inte finns kring tex primare. De som inte har funnit sin religion är nog också då extra kritiska mot de redan troende. Det är mina tankar. Jag vill egentligen mena att linn fantaster är sektmedlemmar men det är en bra liknelse.


Top
   
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 18:42 
ed wrote:
Jag tycker mig finna en viss likhet mellan linn användare och mac användare. Det är två starka kulturer som är säkra på att de har funnit sin religion. De är inte speciellt lyhörda för kritik utifrån och är ganska säkra på andra religioner utanför linn/mac världen är felaktiga. Inom gruppen är man mer än beredd att hjälpa varandra, två väldigt välkomnande församlingar. Jag vet inte hur många timmar jag har spenderat för att hjälpa kompisar med sina mac problem samt att jag har fått massa hjälp. Jag tror att de som blir upprörda över linn känner att de är utanför och saknar den positiva gruppkänslan som kanske inte finns kring tex primare. De som inte har funnit sin religion är nog också då extra kritiska mot de redan troende. Det är mina tankar. Jag vill egentligen mena att linn fantaster är sektmedlemmar men det är en bra liknelse.
Kan iofs bero på att Linn/Mac är bäst... :oops:

:lol:

/ Stolt Mac-användare (trots flera mörka år med Windows)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
säger inte emot dig, är ju stolt ägare av både imac lampfoten och en lp12:a :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 19:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bra liknelse faktiskt. Mac är väldigt likt Linn, speciellt nuförtiden då bägge (tyvärr) kostar skjortan om man ska ha något en bit upp i sortimentet. ;)

Edit: Fast ptja, inte lyhörda för kritik? Det kan nog stämma på en del, men långt ifrån alla.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited