selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bil-råd
PostPosted: Thu Feb 17, 2011 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Hej!

Av diverse skäl är jag ute efter sjusitsig bil, budgeten är flexibel men jag är ute efter maximal transport från A till B för pengarna, inget lull, inget tjafs, bara praktiskt och inga reparationer. Alla säten kommer att nyttjas tämligen frekvent.

Jag har så gott som bestämt mig för denna: http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_ ... ?ca=11&w=3

Har ni, kära bilkunniga norrländska (och Göteborgska) hifi-vänner några invändningar?

/Henrik

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Fri Feb 18, 2011 08:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Feb 25, 2008 01:15
Posts: 114
Kan du leva med en snittförbrukning på 1.5 L / mil så verkar den ju helt klart uppfylla dina krav. men det är knappast något under av varken komfort eller lyx :)


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Fri Feb 18, 2011 10:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
En garanterat tråkig och ful bil, men garanterat problemfri:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ ... ca=1_9&w=3

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
Hej!

Av diverse skäl är jag ute efter sjusitsig bil, budgeten är flexibel men jag är ute efter maximal transport från A till B för pengarna, inget lull, inget tjafs, bara praktiskt och inga reparationer. Alla säten kommer att nyttjas tämligen frekvent.
Denna kravspec stämmer synnerligen illa in på en SUV eller äldre minibussar.

SUV är trånga och oflexibla. Ger definitivt inte max TP för pengarna.
Är det något jag lärt med genom åren (har haft en mängd familjebilar med 7säten, från V70 med extrasäte och uppåt) så är flexibilitet , utrymme/komfort och körsäkerhet det du ska leta efter.

flexibilitet - kan varje säte fällas/vikas ihop individuellt? Försvinner sätet ned i golvet eller behöver man lyfta ut 20kg säte? Kolla så man kan reglera lutning på ryggstöd/höjd på nackstöd individuellt. På 7pers, hur många olika storlekar på kroppar har du? Hur många kan sitta/sova/vila bekvämt? Kan man skjuta sätena individuellt fram/tillbaks så ben/barnstolar får plats? Eller skapa extra lastutrymme?

Utrymme/komfort - underskatta inte behovet av detta, för familjefridens skull! Glöm inte betydelsen av BRA klimatanläggning, blir KALLT eller HETT för de längst bak annars = irritation o bråk. FÅ bilar har säten längst bak med godtagbar komfort för allt annat än 6åringar.

körsäkerhet - kanske viktigaste punkten. SUV&äldre minibussar är livsfarliga; mycket vikt högt upp pga dess konstruktion, ofta lastade med en massa personer och last --> vikten kommer ännu högre. Att sedan vissa sätter på en takbox...ja vad säger man? Vansinne!

Av SUV skulle jag påstå att XC90 är det minst dåliga valet. Trång o svindyr i drift men annars underbar.

Avseende minibussar, strunta i de första generationernas modeller (Sharan o toyyan tex). Titta istället på nyare konstruktioner. Touran -04 var den första "moderna" familjebussen. Fransoser&jänkare spricker på kvaliteten, Japs har kass rostskydd/komfort, medioker säkerhet/flexibilitet men Mazda5 kan funka elller nyare Toyya Corolla Verso (från -06).
Dessa tre var top tre på min lista vid den tiden.
2002 köpte vi en ny Alhambra som var den mest moderna DÅ, men var aldrig nöjd...vilket jag iof visste då jag köpte den. Nu behöver man dock inte kompromissa längre! väldigt bra bussar finns numera beggade till bra priser.
En storlek upp finns Ford S-max/Galaxy (kom -06) som delar chassi. Väldigt personbilslika i allt! Grymt bra om man kan stå ut med märket. :wink: SOLKLART bästa valet i den större klassen.

Men kolla först på Touran och därefter om plats behövs, någon av Fordarna.


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 13:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Nya C-Max Grande skulle kunna vara något att fundera på också. Nya Fordar är underbara att köra. Det finns lite övrigt att önska när det gäller detaljkvalité, men vad gäller reparationer är det inte värre än någon annan bil. Det finns inte någon bil som klarar sig utan det.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
sportbilsentusiasten wrote:
henriklh wrote:
Hej!


En storlek upp finns Ford S-max/Galaxy (kom -06) som delar chassi. Väldigt personbilslika i allt! Grymt bra om man kan stå ut med märket. :wink: SOLKLART bästa valet i den större klassen.

Men kolla först på Touran och därefter om plats behövs, någon av Fordarna.
Jag hade definitivt kollat upp Ford S-Max ,väldigt personbilslik att köra, men bullrig över 160 km/h. Eller om du behöver mer plats: Galaxy. Detta gäller dock bara den senaste modellen, den gamla är inget att fundera på.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 14:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Tendaberry wrote:
men bullrig över 160 km/h.
Ha, ha herr Autobahn..

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Tack alla!

Jag ska ta allt detta i beaktning, men jag måste säga att Suzukin ligger rätt bra till fortfarande. Inte många andra sjusitsiga som kostar så lite efter så få mil som denna. Det där med att lyfta ut säten har jag redan konstaterat att det går bort. Suzukin är en slags rimlig kompromiss där, med fällbara säten som ändå tar en del utrymme...

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
henriklh wrote:
Tack alla!

Jag ska ta allt detta i beaktning, men jag måste säga att Suzukin ligger rätt bra till fortfarande. Inte många andra sjusitsiga som kostar så lite efter så få mil som denna. Det där med att lyfta ut säten har jag redan konstaterat att det går bort. Suzukin är en slags rimlig kompromiss där, med fällbara säten som ändå tar en del utrymme...
Har du råd med bensinräkningarna så... Fyrhjulsdrift - V6 - stadstrafik - vinter: det kan bli uppåt 2 l milen. Min Jaguar med minsta sexan kommer ibland upp i 1,7 l och då svär jag inbördes ;-)

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Det där är ju den stora nackdelen, men den drar inte mer än en Voyager till exempel. Fyrhjulsdriften har man nog oftast urkopplad.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Annars finns ju alltid denna ;-) Från € 75.000,- och uppåt...
http://www.mercedes-benz.de/content/ger ... flash.html

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Heh. Jag rör mig lite mer i € 10 000 - segmentet, inget fel på €75 000, men det känns lite brackigt för mig. ;)

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Bil-råd
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
henriklh wrote:
Det där är ju den stora nackdelen, men den drar inte mer än en Voyager till exempel.
En bekant till mig försökte sälja sin Voyager i Stockholm i mer än ett år. Intresset för Voyager på begagnatmarknaden verkar minst sagt svalt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited