selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 15, 2011 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det skulle kunna vara så att den nya switchen (som är ganska avancerad) ogillar att se "två datorer" på en och samma port (din stationära och modemet som är ihopkopplade via den enkla switchen är "två datorer").

Prova att koppla din sationära direkt till den nya switchen. Alltså, ta bort den gamla switchen och ADSL-modemet tillfälligt.
Starta sedan om den nya switchen.

En enhet per port skall det vara. När du kopplar in den enkla switchen blir det fler enheter per port på den nya och den nya switchen kan tro att det är en loop.

Dom gamla (enkla) switcharna bryr sig inte om detta utan kopplar ihop allting hejvilt.

Superbra beskrivning förresten. Du kan klistra in screenshots i programmet "paint", och sedan spara dom.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 22:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Nu fungerar det :D Jag är så lättad och lycklig. Ni kommer att hata mig när ni läser förklaringen :oops: Jag stängde helt enkelt av DS:en en gång till och slog sedan på den igen. Då dök den upp i konfig och i nätverket på stationära datorn. Sedan fick jag slå av och på nasen för att Kinsky skulle aktiveras med room och source som den ska. Nu är allt kallt men nog tycker jag att det är en musikalisk förbättring. Men mest är jag lättad. Jag känner mig så fruktansvärt hjälplös när det gäller datorer, ändå har jag lärt mig en del sedan jag hamnade i DS-träsket. Tack för tipset om att spara screenshots i paint.

Tack alla som engagerat sig och hjälpt till! Jag kan bara hoppas att någon lärt sig något av tråden, förutom jag.

Linnsane

PostPosted: Wed Feb 16, 2011 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att det gick igång, samtidigt känns det alltid lite läskigt att inte hitta det egentliga felet.
Nu när man hade värmt upp ordentligt dessutom ;-)

PostPosted: Wed Feb 16, 2011 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra att det funkar!
Nu vill jag inte förstöra partyt men du har troligen något som är felkonfat, som även andra varit inne på. De tidigare intermittenta felen (och detta som även det är liknande) tyder på det.

tips för screenchot - tryck PrtScr, öppna ett tomt word-dokument. tryck "klistra in" (Ctrl+C)
På detta sättet kan du lagra bilder i ett word-dok som visar inställningar i router, switch, NAS, LinnKonfig etc etc. Smidigt!
Detta borde ALLA göra
Går lika bra att klistra in i ett mail med...

I supportärenden underskattar man oftast vikten av information. Har man inte 100% koll själv kan man ju inte heller veta VAD som är viktigt... :wink:

PostPosted: Wed Feb 16, 2011 13:31 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
I supportärenden underskattar man oftast vikten av information. Har man inte 100% koll själv kan man ju inte heller veta VAD som är viktigt... :wink:
Semi-OT: detta är så sant. Inte för att jag professionellt jobbar i support, men privat brukar jag få agera support-tekniker alltsomoftast ändå ;) Och en av de vanligaste grejerna är folk som säger: "Det funkar inte. Det blev något fel så att det poppade upp en ruta med en massa konstig text, den klickade jag bort. Vad kan det vara för fel tror du?" :evil:

Mer on-topic så reagerade jag lite på felmeddelandet du fick i NAS-gränssnittet. Den sa att den inte kan dela ut adresser eftersom routern redan gör det...innebär det att den skulle dela ut adresser om den fick chansen? Kan det vara så att det varit någon liten glitch i nätverket någon gång och att NAS:en då börjat dela ut adresser trots allt? Bäst är ju om denna funktionalitet stängs av helt i NAS:en så behöver du inte ta risken. Får tacka för tipset om switchen för övrigt, det verkar rent funktionellt vara en mycket vettig switch för det priset...det finns switchar som gör samma sak men kostar mycket mer! Ofta för att det sitter en Cisco-logga på dem :)

PostPosted: Wed Feb 16, 2011 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
så reagerade jag lite på felmeddelandet du fick i NAS-gränssnittet. Den sa att den inte kan dela ut adresser eftersom routern redan gör det...innebär det att den skulle dela ut adresser om den fick chansen? Kan det vara så att det varit någon liten glitch i nätverket någon gång och att NAS:en då börjat dela ut adresser trots allt? Bäst är ju om denna funktionalitet stängs av helt i NAS:en så behöver du inte ta risken.
Jo, det och en del annat får mig att tro att allt inte är ok.

Kan ju nämna att min NV+ reagerar på exakt samma sätt. Den är inställd på att dela ut IP dynamiskt och ger samma felmeddelande om någon annan enhet redan hunnit dela ut ip...
(har labbat lite med den i ett annat nätverk MED router)

Kan också nämna att Qnap109 tappar kontakten med nätverket ibland vid dynamisk IP, så den har jag gett fast IP.

Kan också nämna att de routrar man får med Internetleveratören är RENA skiten!!!!
Köp en riktig istället, Dlink DIR655 är nog den bästa för pengarna, eller var då jag köpte den 2009/10. Av de som även har BRA inbyggt WLAN.
1.5år utan strul/omstarter = det klarar knappt ens proffsgrejjer.

PostPosted: Sat Feb 19, 2011 10:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Nu har jag varit upptagen med att vara lättad och att lyssna lite ett par kvällar. Jag får naturligtvis sätta tilltro till er misstanke att något trots allt inte står rätt till i nätverket. Vi får se hur ofta problemet med att Kinsky Desktop inte hittar rum och source inträffar framöver. Vad gäller IP-adresser via nasen så uppfattade jag det inte som ett felmeddelande utan snarare som en varning med budskapet ungefär: "aktivera inte DHCP eftersom en annan enhet i nätverket redan gör det och då blir det bråk". När jag törs ska jag gå in på nasen och kolla upp det där närmare. Nu är läget snarare: rör inget nu så att du inte förstör något". Jag vet hur det låter men jag är som sagt inte kunnigare än så. Kan tillägga att Anders på Tonläget är den som installerat systemet och att jag dessutom har haft oerhört mycket hjälp längs vägen av en vän och fd Linn-handlare som alltid ställer upp när begåvningsreserven ringer :roll: Skämt åsido, jag har i varje fall tillräckligt mycket vett för att samla på kunskaper från dem som förstår sig, testar och postar. Sportis kanske har märkt att jag försöker söka upp i princip alla grejer han tipsar om :wink: Jobbar på det där med Komri :shock: Tack för tipset om annan router förresten. Kan nog bli en sådan. Är den svår att installera? Jag kan se framför mig hur folk börjar avregistrera sig från selleri av bara tanken på att jag köper en sån och att det sedan börjar strula... :lol: Några inställningar förresten att tipsa om på GS108T för förbättrad musikalitet?

Enough rambling!

Några nya och gamla skivtips som ett litet tack till er alla:

Doug Paisley "Constant companion"
Sagor & Swing "Orgelfärger"
Frazey Ford "Obadiah"
Steve Dobrogosz "Golden slumbers"

Linnsane

PostPosted: Sat Feb 19, 2011 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja men då bor du i göteborg med omnejd eller?
Då slår du min en pingel bara så kommer jag över o kollar nätverket.

PostPosted: Sat Feb 19, 2011 12:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tack, det var ett fantastiskt generöst och vänligt erbjudande! Tyvärr bor jag i sydöstra Sverige, så det blir nog svårt. Jag planerar att få ned Anders hit för en genomgång av hela systemet och tuning. Han är ju väldigt duktig och alltid tillmötesgående. Bl.a. ska oden-hyllplanen bytas mot tor. Ibland funderar jag också på att röra mig mot solos och kanske 242 mk2. Har ni några tankar om det? (OT, jag vet.) Jag bor i radhus och kan spela (nästan) acceptabelt högt med nuvarande system. Jag kan inte öka basen mycket utan att grannarna protesterar. Fick, som kanske bekant, sälja Klimax-suben av det skälet. Frågan är väl också hur solos med mina 212:or (eller 212 mk2) skulle stå sig mot nuvarande system. Tankar?

Linnsane

PostPosted: Sun Feb 20, 2011 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnsane wrote:
Ibland funderar jag också på att röra mig mot solos och kanske 242 mk2.
Det du har i slutsteg/högtalarväg är VÄLDIGT bra, har ju själv haft det, med utan 345 sub dessutom.

Vad är de saknar som du vill uppnå med ett ev byte? Hur stort är rummet?
242 har blivit bättre genom åren, var aldrig impad de första åren men de ex jag hört som är från somras o nyare har alla varit väldigt bra!
242mkIII (de med ny faner, obs ej officiell benämning) med nya foten är klart bättre det jag hört Akurate prestera tidigare (detta gäller förövrigt även mkIII utan nya foten) så det kan ev motivera byte, men slutstegen är trixigt.

Som du vet räknar jag med att Solo kommer uppdateras, men ingen vet när.
Ta med dina steg/212 till Götet så kan vi jämföra med nya242/Solo hos handlare!

PostPosted: Sun Feb 20, 2011 11:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ja, det är inte lätt. Jag är verkligen inte alls missnöjd med det jag har. Med risk för att hamna i "ljud"-snack så skulle jag ibland kunna tänka mig ett "större" och "smaskigare" sound men ingen förbättring som inte också är musikalisk (då är det ju ingen förbättring) är av intresse. Jag har inte hört mycket 242. Jag är förstås medveten om de förbättringar som gjorts i form av mk2 och ny fot. 242 har väl alltid varit en mycket musikalisk och akurate högtalare, precis som 212:orna, men inte så smaskiga (i brist på bättre ord), utom möjligen aktivt. Jag är mycket nöjd med 212:orna. De har ju förbättrats massivt med varje uppdatering av källorna såsom dynamik och sånt och låter inte alls tunt. Det kanske låter motsägelsefullt men jag tror att jag gillar soundet i små (relativt sett) högtalare. Har alltid gillat Kan, Tukan osv. En av mina största musikupplevelser var en 80:tals LP12:a med Naim Nait och Kan mk1. Jag måste ha varit spekulant på nåt killen sålde men minns inte vad. Jag minns bara "Ängeln i rummet" med Eva Dahlgren och att ängeln verkligen var i rummet. Jag funderar ofta på hur stor kontextens betydelse måste vara för upplevelsen med tanke på hur mycket bättre system jag hört sedan dess utan att upplevelsen (nödvändigtvis) blivit lika stark. Det måste helt enkelt vara många olika kontextuella faktorer som påverkar. Nåväl, det där skulle man ju kunna skriva länge om och vi är redan way out of thread.

Mitt rum är ganska rektangulärt, ca 5x12 m, med högtalarna vid ena kortsidan. Vanligen sitter jag relativt mitt i rummet när jag lyssnar. Egentligen besvarar jag väl min egen fråga när jag skriver att grannarna knappast tolererar mer bas, och mer bas ger säkert åtminstone 242 mk2 och senare. Främst bättre bas förstås, men också mer. Sedan finns ju nya212 mk2 också. Då får man ju ingen stativ-vinst men säkerligen en ännu bättre högtalare. Skulle dessa med solos vara bättre än nuvarande system? Jag antar det? Det är bra att skriva så här för man besvarar i någon mån sina egna frågor när man tvingas formulera sig. Jag märker att det jag är ute efter är bättre musikalitet (utan att det jag har på något sätt är dåligt), och att frågan är om solos med nuvarande högtalare, eller mk2 av 242 alt 212, är bättre än nuvarande aktiva set-up och 4200/D?.

Linnsane

PostPosted: Sun Feb 20, 2011 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnsane wrote:
Jag funderar ofta på hur stor kontextens betydelse måste vara för upplevelsen med tanke på hur mycket bättre system jag hört sedan dess utan att upplevelsen (nödvändigtvis) blivit lika stark. Det måste helt enkelt vara många olika kontextuella faktorer som påverkar. Nåväl, det där skulle man ju kunna skriva länge om och vi är redan way out of thread.
Jag fortsätter en smula OT: Har många gånger funderat över det du beskriver ovan. Jag tror att förutsättningen för den typen av minnesvärda upplevelser är att du ställs inför något som är bättre än du kunnat föreställa dig. Då saknar du referenser, dina tidigare erfarenheter inom samma område kan inte förklara det du upplever och därför blir du överraskad. Det överraskade tillståndet gör dig starkt mottaglig för känslan som musiken förmedlar.

Jag tror att företag som Linn är ytterst medvetna om behovet av att ge sina potentiella kunder den här typen av upplevelser. Om de lyckas med det så har de vunnit kunden, oavsett vad produkten kostar. Ett galet högt pris kan snarare bekräfta för kunden att hans upplevelse var stark.

PostPosted: Mon Feb 21, 2011 19:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Intressanta funderingar, Fredrik. Jag tror att det ligger något i det här med förväntningar. Något som jag tror påverkade vid just det tillfället som jag nämner ovan är själva stämningen. Det var nästan lite andligt. Linn var nytt för mig och en LP12:a kändes nästan lite mytologisk, som den ikon den var redan då. Sedan var det rummet. Killen hade faktiskt det där dedikerade musikrummet som jag drömt om sedan dess. Bara en soffa mitt i rummet, en skivhylla, stereobänken i hörnet och dessa små högtalare, ursnygga på sina stativ, ensamma mot väggen. Avskalat, men ändå ombonat. Mörkt ute och dämpad belysning inne. Jag har aldrig glömt det.

Linnsane

Ps. Vad krävs det för att en moderator ska komma och ta en i nacken på det här stället? :wink:

PostPosted: Mon Feb 21, 2011 23:43 
Site Admin
Site Admin

Linnsane wrote:
Ps. Vad krävs det för att en moderator ska komma och ta en i nacken på det här stället? :wink:
Haha...är det något som efterfrågas? ;)

Modereringen är förhållandevis löst hållen, historiskt sett har det inte brukat behövas mer även om åsikterna stundtals gått isär lite om hur hårda tag som behövs. Vi läser anmälningar som görs av medlemmarna och gör bedömningar där, så om det är något någon stör sig på är det bara att rapportera.

...och där har jag gått OT själv. Får ta mig själv i nacken. :)

PostPosted: Tue Feb 22, 2011 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnsane wrote:
Jag tror att det ligger något i det här med förväntningar. Något som jag tror påverkade vid just det tillfället som jag nämner ovan är själva stämningen.
Ett sånt rum vill jag ha!

Men höga förväntningar kan också stjälpa. Tänk dig de förväntningarna du bar på, och sedan kom musiken... framförd helt utan nerv och med ett jobbigt basmuller från en gömd subwoofer. Då hade du garanterat inte haft en sådan upplevelse som du nu fick.

Därför hävdar jag att det även krävs en kvalitetsnivå på återgivningen som är högre än du tidigare upplevt för att ge den där oförglömliga känslan av Wow! Om du återvände till den där ursprungliga anläggningen idag skulle du väl knappast bli chockad över hur bra det var, oavsett förväntningar.

P.S. GS108T är en bra switch!

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00