MNn wrote:
Linnofil wrote:
Att det då skulle bli bättre, totalt sett, pga aktiveringen tror jag faktiskt inte. Jag gissar att det blir sämre!
Är det verkligen så illa?
Jag säger att jag gissar, men jag skulle faktiskt tro det. Aktivering i all ära, men om källan blir sämre (och det blir den om man kör med slutsteget) så har jag svårt att tro att det kan hämtas in med aktivering. Men det är inte fakta, bara en teori, baserad på erfarenhet.
Bengt wrote:
hm, så du menar att DSI+M140 är bättre än DSI, M140, 6100 aktivt?
Nja, det var inte riktigt så jag menade. Jag ska försöka förtydliga mig. När du har en MDSI så låter den förstås mycket bra i sig självt, som en enhet. Den är mycket imponerade, jag har provat en hemma själv, så inget ont om den. Om den får hjälp med förstärkningen av både fler kanaler och aktiva filter så blir det mycket sannolikt bättre. MEN, när du kör en MDSI
enbart som källa så kommer den (som källa) att bli märkbart bättre. Helt enkelt för att dess nätdel enbart driver källan, inte slutsteg och ev. försteg. MDSI's svagaste punkt är försteget, om det förbigås internt ökar kvaliteten yttterligare. Dels för att källan blir bättre och dels för att försteget (ev.) är bättre. Så, min teori är att:
1: MDSI + högtalare är bra,
2: MDSI + 2100(el. bättre) + högtalare är bättre,
3: MDSI + Kikkin 2.2(el. bättre) + slutsteg enl. ovan + högtalare är ännu bättre.
Men, om du sen efter dessa uppgraderingar går in och aktiverar för/slutsteg i MDSI så tror jag att den försämringen (av källan) inte kan kompenseras av att högtalaren (M140 i detta fall) aktiveras. I fallet med en 6100 och M109 så kommer aktiveringen inte att påverka källan (eller försteget) och då blir det givetvis enbart bättre. (Iaf med den källan, med en Squeezebox el. liknande skulle det förmodligen bli sämre).
Bengt wrote:
men jag tror att det handlar om den filosofi du har om balansen i systemet. Men om jag byter DSI'n mot Majik-I och Majik DS??
Ja, visst har det en del med balansen att göra, Source First. Visst är det "min filosofi". Så, om du byter mot en separat källa som inte påverkas av hur slutstegets andvänds så ja, då blir det annorlunda. Min filosofi är också att om man kan köpa en bättre källa för de pengar man har att spendera, så går det före (i princip) alla andra investeringar. Det känns helt enkelt inte sunt, rent ekonomiskt, att köra aktivt med en MDSI som källa. Inte ens jag, med ADS kör aktivt. Nästa investering för mig blir inte aktivering, utan bättre källa
Bengt wrote:
Det enklaste hade varit M109:or, kikkin och 6100 aktivt eller 2200 (för plånbokens skull), men rummet som jag tänkte använda är ca 50 kvm, så jag kan tycka att M109 känns lite små, eller? Ja, ju mer man funderar desto mer frågor uppstår.
Oavsett om det blir M140 eller M109 så bör du fundera på en A2200, iaf ett scenario där du befriar MDSI'n från jobbat som slutsteg (och helst försteg). Det tror jag blir bäst. Om sen de tankarna gör att du hellre köper ett ännu billigare slutsteg och en ADS som källa, så blir det bara ännu bättre!
Bengt wrote:
Brukar man kunna låna hem högtalare och prova vilka som passar i rummet???
Ja, det brukar gå bra att få låna hem högtalare. Prata med din handlare. Men tänk på att det blir en helt annan sak med bra insignal och bra installation.
Bengt wrote:
Nä nu måste jag omvärdera allt... återkommer.
Lita inte för mycket på forumet bara!

Lita främst på dig själv!
Andra Sellerister får gärna redovisa sin uppfattning, om den skulle skilja sig från min.