selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Instämmer, ett par Ninka passar jättebra.

PostPosted: Sat Jan 29, 2011 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bengt wrote:
Vet dock inte vad jag ska ha för högtalare till classiken. Någon som har tips på billiga passande högtalare (typ 5-6000)? Gärna golvhögt.
Ninka är väl det givna valet? Har en kompis som kört den kombinationen i snart 10 år med gott resultat. Spelade så polisen kom på hans bröllop. Allt utan att Classiken backade ur, även om den blev så varm att det inte gick att hålla handen på den. Komponent 110 är bättre, men kanske för bra för en Classik?

Glöm inte bort Majik 109 i ditt andra system. Med 109 kan du köra aktivt med en burk, utan att behöva aktivera och köra det interna slutsteget i DSI'n. Det lär bli bättre. (Om du absolut vill gå aktivt med den källan.)

PostPosted: Sun Jan 30, 2011 13:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Bengt wrote:
Vet dock inte vad jag ska ha för högtalare till classiken. Någon som har tips på billiga passande högtalare (typ 5-6000)? Gärna golvhögt.
Ninka är väl det givna valet? Har en kompis som kört den kombinationen i snart 10 år med gott resultat. Spelade så polisen kom på hans bröllop. Allt utan att Classiken backade ur, även om den blev så varm att det inte gick att hålla handen på den. Komponent 110 är bättre, men kanske för bra för en Classik?

Glöm inte bort Majik 109 i ditt andra system. Med 109 kan du köra aktivt med en burk, utan att behöva aktivera och köra det interna slutsteget i DSI'n. Det lär bli bättre. (Om du absolut vill gå aktivt med den källan.)

Ja, Ninka känns som en mycket prisvärd lösning. Majik 109 har jag inte hunnit lyssna på än, ska hinnas med snart.

PostPosted: Sun Jan 30, 2011 14:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
(Om du absolut vill gå aktivt med den källan.)
Tycker du att det är en dålig idé?

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bengt wrote:
Quote:
Det blir inte sämre för att du aktiverar ett par M109, med ett 6100 efter en DSI. Men är det prisvärt, ger det max musik för pengarna? Jag är generellt emot aktivering utan toppkällor. Helt enkelt eftersom det sällan ger mer än att förbättra källan. Jag är en ganska renodlad "Source First" filosof, för att det visar sig stämma hela tiden. Men jag har förståelse för om "aktivisterna" retar sig på en filosof! ;)

I ditt exempel, om du har en DSI och ett 6100 som driver ett par M140 med 2 eller 6 kanaler, då kompliceras problematiken. När du använder slutsteget i DSI blir källan och försteget sämre. Att det då skulle bli bättre, totalt sett, pga aktiveringen tror jag faktiskt inte. Jag gissar att det blir sämre! Att i det läget köpa ett Kikkin försteg och inte använda försteget i DSI'n skulle ge mer för pengarna än delningsfilter (som sannolikt gör det sämre). När du väl sitter där med DSI, Kikkin och 6100 så inser du att det varit smartare med en ADS, ett Kikkin och 2200... ;) (Om du valt M109 är förstås 6100 aktivt inte så dumt.)

PostPosted: Wed Feb 02, 2011 23:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Linnofil wrote:
Att det då skulle bli bättre, totalt sett, pga aktiveringen tror jag faktiskt inte. Jag gissar att det blir sämre!
Är det verkligen så illa?

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 08:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Bengt wrote:
Quote:
Det blir inte sämre för att du aktiverar ett par M109, med ett 6100 efter en DSI. Men är det prisvärt, ger det max musik för pengarna? Jag är generellt emot aktivering utan toppkällor. Helt enkelt eftersom det sällan ger mer än att förbättra källan. Jag är en ganska renodlad "Source First" filosof, för att det visar sig stämma hela tiden. Men jag har förståelse för om "aktivisterna" retar sig på en filosof! ;)

I ditt exempel, om du har en DSI och ett 6100 som driver ett par M140 med 2 eller 6 kanaler, då kompliceras problematiken. När du använder slutsteget i DSI blir källan och försteget sämre. Att det då skulle bli bättre, totalt sett, pga aktiveringen tror jag faktiskt inte. Jag gissar att det blir sämre! Att i det läget köpa ett Kikkin försteg och inte använda försteget i DSI'n skulle ge mer för pengarna än delningsfilter (som sannolikt gör det sämre). När du väl sitter där med DSI, Kikkin och 6100 så inser du att det varit smartare med en ADS, ett Kikkin och 2200... ;) (Om du valt M109 är förstås 6100 aktivt inte så dumt.)
hm, så du menar att DSI+M140 är bättre än DSI, M140, 6100 aktivt? men jag tror att det handlar om den filosofi du har om balansen i systemet. Men om jag byter DSI'n mot Majik-I och Majik DS??

Det enklaste hade varit M109:or, kikkin och 6100 aktivt eller 2200 (för plånbokens skull), men rummet som jag tänkte använda är ca 50 kvm, så jag kan tycka att M109 känns lite små, eller? Ja, ju mer man funderar desto mer frågor uppstår. Brukar man kunna låna hem högtalare och prova vilka som passar i rummet??? Nä nu måste jag omvärdera allt... återkommer.

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 12:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Det enklaste hade varit M109:or, kikkin och 6100 aktivt eller 2200 (för plånbokens skull), men rummet som jag tänkte använda är ca 50 kvm, så jag kan tycka att M109 känns lite små, eller? Ja, ju mer man funderar desto mer frågor uppstår. Brukar man kunna låna hem högtalare och prova vilka som passar i rummet??? Nä nu måste jag omvärdera allt... återkommer.
Har inte läst alla inlägg men jag tycker du ska fundera på vad du har för slutmål med din anläggning och hur du tycker att musik skall förmedlas.

Slutmål:
Ska du köpa en anläggning och sedan inte uppgradera så mycket eller ska du börja på enklare produkter för att sedan på en 5-10 år period ha det bästa.

Ljudsmak:
Gillar du när det är drag i musiken och spela högt med mycket dynamik likt Live, eller gillar du hälre rent pling-plong och lyssna på detaljer i ljudbilden.

PostPosted: Fri Feb 04, 2011 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
Linnofil wrote:
Att det då skulle bli bättre, totalt sett, pga aktiveringen tror jag faktiskt inte. Jag gissar att det blir sämre!
Är det verkligen så illa?
Jag säger att jag gissar, men jag skulle faktiskt tro det. Aktivering i all ära, men om källan blir sämre (och det blir den om man kör med slutsteget) så har jag svårt att tro att det kan hämtas in med aktivering. Men det är inte fakta, bara en teori, baserad på erfarenhet.

Bengt wrote:
hm, så du menar att DSI+M140 är bättre än DSI, M140, 6100 aktivt?
Nja, det var inte riktigt så jag menade. Jag ska försöka förtydliga mig. När du har en MDSI så låter den förstås mycket bra i sig självt, som en enhet. Den är mycket imponerade, jag har provat en hemma själv, så inget ont om den. Om den får hjälp med förstärkningen av både fler kanaler och aktiva filter så blir det mycket sannolikt bättre. MEN, när du kör en MDSI enbart som källa så kommer den (som källa) att bli märkbart bättre. Helt enkelt för att dess nätdel enbart driver källan, inte slutsteg och ev. försteg. MDSI's svagaste punkt är försteget, om det förbigås internt ökar kvaliteten yttterligare. Dels för att källan blir bättre och dels för att försteget (ev.) är bättre. Så, min teori är att:
1: MDSI + högtalare är bra,
2: MDSI + 2100(el. bättre) + högtalare är bättre,
3: MDSI + Kikkin 2.2(el. bättre) + slutsteg enl. ovan + högtalare är ännu bättre.

Men, om du sen efter dessa uppgraderingar går in och aktiverar för/slutsteg i MDSI så tror jag att den försämringen (av källan) inte kan kompenseras av att högtalaren (M140 i detta fall) aktiveras. I fallet med en 6100 och M109 så kommer aktiveringen inte att påverka källan (eller försteget) och då blir det givetvis enbart bättre. (Iaf med den källan, med en Squeezebox el. liknande skulle det förmodligen bli sämre).
Bengt wrote:
men jag tror att det handlar om den filosofi du har om balansen i systemet. Men om jag byter DSI'n mot Majik-I och Majik DS??
Ja, visst har det en del med balansen att göra, Source First. Visst är det "min filosofi". Så, om du byter mot en separat källa som inte påverkas av hur slutstegets andvänds så ja, då blir det annorlunda. Min filosofi är också att om man kan köpa en bättre källa för de pengar man har att spendera, så går det före (i princip) alla andra investeringar. Det känns helt enkelt inte sunt, rent ekonomiskt, att köra aktivt med en MDSI som källa. Inte ens jag, med ADS kör aktivt. Nästa investering för mig blir inte aktivering, utan bättre källa
Bengt wrote:
Det enklaste hade varit M109:or, kikkin och 6100 aktivt eller 2200 (för plånbokens skull), men rummet som jag tänkte använda är ca 50 kvm, så jag kan tycka att M109 känns lite små, eller? Ja, ju mer man funderar desto mer frågor uppstår.
Oavsett om det blir M140 eller M109 så bör du fundera på en A2200, iaf ett scenario där du befriar MDSI'n från jobbat som slutsteg (och helst försteg). Det tror jag blir bäst. Om sen de tankarna gör att du hellre köper ett ännu billigare slutsteg och en ADS som källa, så blir det bara ännu bättre! :)
Bengt wrote:
Brukar man kunna låna hem högtalare och prova vilka som passar i rummet???
Ja, det brukar gå bra att få låna hem högtalare. Prata med din handlare. Men tänk på att det blir en helt annan sak med bra insignal och bra installation.
Bengt wrote:
Nä nu måste jag omvärdera allt... återkommer.
Lita inte för mycket på forumet bara! ;) Lita främst på dig själv!

Andra Sellerister får gärna redovisa sin uppfattning, om den skulle skilja sig från min.

PostPosted: Sun Mar 06, 2011 19:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja nu blev det inte alls som jag hade tänkt. Har köpt en Majik-i dynamik. Ska förmodligen behålla mina Katan ett tag och köpa en Majik-ds och ett M2100 samt aktiva kort till mina Katan. Jag antar att det ett bra lyft. Har även köpt stativ till Katanerna.
Hoppas kunna få hem någon kunnig för att få systemet ordentligt installerat när jag har alla delarna.

Så mitt system är idag:

Majik-i
Classik K
Katan

Classiken kommer jag att behålla och antagligen köpa Unik. Är således ute efter ett par vita unik, en majik ds dynamik silver, ett M2100 dynamik silver, aktiva chakrakort till katan och brakit.

Vad tror ni om detta?

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 17:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

TS har ju redan gått i beslut men en liten synpunkt som kan vara värdefullt för andra som läst tråden.

Jag har jämfört DSI och passiva M109 med DSI+6100 och aktiv drift i mitt eget rum. Skillnaden är inte obetydlig, det är betydligt bättre. Detta i en värld där vi lägger rätt mycket pengar på ibland ganska subtila förbättringar. Slutstegsdelen är då passiv i DSI. Jag tycker det är värt pengarna om man inte har en uppgraderingsplan som man tänker fortsätta med. Just när det gäller förstegsdelen på Majik DSI har jag verkligen försökt få utlåtande från återförsäljare men ingen vill säga något negativt. Det är en bra produkt i Linns instegs serie. Försteget är betydligt bättre än den kolektorn jag hade tidigare.

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 19:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

nonick wrote:
TS har ju redan gått i beslut men en liten synpunkt som kan vara värdefullt för andra som läst tråden.

Jag har jämfört DSI och passiva M109 med DSI+6100 och aktiv drift i mitt eget rum. Skillnaden är inte obetydlig, det är betydligt bättre. Detta i en värld där vi lägger rätt mycket pengar på ibland ganska subtila förbättringar. Slutstegsdelen är då passiv i DSI. Jag tycker det är värt pengarna om man inte har en uppgraderingsplan som man tänker fortsätta med. Just när det gäller förstegsdelen på Majik DSI har jag verkligen försökt få utlåtande från återförsäljare men ingen vill säga något negativt. Det är en bra produkt i Linns instegs serie. Försteget är betydligt bättre än den kolektorn jag hade tidigare.
Kanske en brasklapp men min handlare tyckte att försteget i MDSI var i nivå med Kolektor när dom hade jämfört men jag har inte testat själv. Någon annan som jämfört?

/R

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Majik DSi Vs Majik DS/Majik I:

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=6169&

/M

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 19:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

När jag jämförde MDSI med mitt gamla system, Kolektor av sen modell och LK 140 passivt var MDSI bättre. Om jag lyssnade på försteget eller slutsteget i Majiken vet jag inte...
Sedan hävdar ju en del att försteget växer om slutsteget kopplas bort. Så är det i mitt fall, vet inte om man får en försämring om man nyttjar slutsteget men så är det kanske. DS funktionen skall enligt uppgift från min handlare inte påverkas alls.
I mitt fall är jag nöjd, kommer satsa på uppgradering av LP 12 i första hand. Svårt detta, många åsikter.

PostPosted: Mon Mar 07, 2011 23:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
Majik DSi Vs Majik DS/Majik I:

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=6169&

/M
Det stod mellan MDSI och Majik-I. Det som avgjorde till slut var att Majik-i gav bättre uppgraderingsmöjligheter (samt att jag hittade en till ett bra pris). Funderar lite löst på följande alternativ nu när jag sitter med en Majik-I:

ADS+Majik-I+Katan
MDS+Majik-I+M2100+Katan (aktivt)

Andra högtalare får komma lite senare. Tror jag.

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00