selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 08:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Appropå denna artikel: Skivklubbar

DS-konceptet erbjuder ju möjlighet att lägga upp låtar i vilken ordning eller omfattning som man själv har lust med och man kan även spela i slumpordning. Själv så lägger jag nästan aldrig upp enstaka låtar utan nästan uteslutande hela album på spellistan som jag inte heller brukar hoppa runt i utan skivorna förflyter oftast i den ordning de är upplagda i. Jag tycker summan av upplevelsen av låtarna tillsammans i den ordning de ligger på skivan i princip alltid är större än summan av upplevelsen av varje låt för sig. Dels har olika skivor olika sound, vilket blir mycket tydligt då man zappar mellan album, men f.f.a. så finns det ju en tanke bakom ordningen som låtarna ligger på skivan som gör upplevelsen av varje låt mer givande om man spelar dom i just den ordningen. En annan aspekt är också att man, när man lärt sig ett album, så förväntar man sig en viss låt när en annan låt spelat färdigt. Man känner sig blåst på konfekten när något helt annat spelas istället.

Hur gör ni andra? Somliga tycks hoppa från artist till artist när möjlighet ges. Enda gångerna jag gör det är när det är någon på besök som vill höra lite olika musik eller om man äter middag och har lagt upp en lång låtlista med lämplig musik så kan jag ibland välja att spela låtarna i slumpordning. Man (eller i varje fall inte jag) lyssnar inte riktigt på samma sätt när man samtidigt sitter och pratar.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag spelar uteslutande hela album, jag är gammalmodig nog att göra så :-) Det är bara om jag tröttnar på en skiva som jag byter mitt i.

Det händer ibland att jag lyssnar på en spellista i Spotify men jag tillverkar inga egna listor hemma.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Intressant och inspirerande artikel. Om inte annat är det säkert ganska bra för själen att ta sig tid och lyssna igenom hela album, helst utan andra distraktioner runtomkring sig.
Inbillar mig att det kanske har tappat betydelse idag (för det mesta), om man lyssnar på hela albumet, låtarna i rätt ordning osv. "Förr" var det säkert väldigt mer genomtänkt av låtskrivarna just i vilken ordning låtarna skulle komma. Nu konsumeras 99% av musiken på ett helt annat sätt, snabbt och skoningslöst via Spotify, gärna fria varianten, med reklam lite då och då mellan låtarna. Mediokra låtar får aldrig en andra chans, dom försvinner ur spellistorna med ett musklick, om dom ens någonsin hamnade där...
Jag lyssnar på Spotify som en slags radio, som förströelse, ett enda hopkok av dom bästa låtarna och potentiellt nya favoriter.
När jag lyssnar på LP eller DS är det alltid hela album som gäller. Eller nästan alltid :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
leif_lar wrote:
... Mediokra låtar får aldrig en andra chans, dom försvinner ur spellistorna med ett musklick, om dom ens någonsin hamnade där...
Med mediokra menar du säkert (?) alla icke hit-låtar då det ju är bara hit:s som fastnar nästan oberoende av anläggning. Troligen en associationsgrej. Tillräckligt likt något man redan tycker om eller något man redan har en mental musikmall för... Hits har kanske också en osedvanlig förmåga att passera alla inspelnings-och-avspelningssteg utan att själva poängen med låten skalas av, men jag lutar nog något tyngre på associations-argumentet (typ detta - inte alls dåligt, men de andra låtarna kommer inte igenom alls på samma sätt som just denna låten - för mig...).

... och då är ju det närmast monumentala problemet att nästan inga anläggningar förmår plocka fram mer än en bråkdel av musiken så att lyssnaren förstår den efter bara en lyssning. Har man en riktigt bra anläggning och skivan är verkligt bra inspelad så går det ju rakt in, men det finns en massa skivor som inte håller den inspelningskvaliteten, men som ändå gömmer bra musik p.s.s. som en normal anläggning begränsar musikförståelsen så att det krävs åtskilliga lyssningar innan man riktigt börjar fatta musiken (mental integration av det musikaliska innehållet - så tror jag i.af. att det är...).


Top
   
PostPosted: Wed Jan 26, 2011 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Intressant artikel. Kul initiativ!
Själv lyssnar jag gärna på hela album. När jag köpte min LP12:a för några år sedan så tyckte jag att det var något av en rogivande uppenbarelse att sätta på en LP och luta sig tillbaka utan att kunna påverka utan att resa sig och gå fram till spelaren. Jag har annars en tendens att vilja zappa mellan låtar på en DS eller CD.

Sedan tror jag att albumkonceptet var mycket mera uttalat och genomtänkt tidigare än vad det är nu. I många fall tycker jag dessutom att dagens album är för långa och har för många låtar. Det känns som att en del är utfyllnad.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Wed Jan 26, 2011 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kör oftast hela album på DS:en. Ibland langar jag in en 5-10 album på en gång och kör slumpmässigt låtval. Nån enstaka gång väljer jag enstaka låtar och kör ihop det till en spellista, ofta i speciella sammanhang som t ex jul, när man har gäster etc.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited