selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har efter ett längre uppehåll spenderat en hal dag i musikrummet, och slås återigen av den genialitet o MUSIKALITET som Mozarts alster innehåller.
Att kombinera takt, melod och text som han gör är ju sanslöst. Verkar enkelt vid en första anblick men hans verk är i själva verket rätt komplexa. Men då allt bara stämmer ihop så lysande bra verkar det okomplext.

Nu är det inte "fint" att anse Mozart för att vara den främste men va tusan! Han är ju bara bäst!

Nu till frågan, finns det enl er några andra som når upp i samma klass?


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Visst, Mozart var en fantastiskt kompositör. Enligt mig är den solklara ettan däremot en annan: Johann Sebastian Bach. Den mångsidighet, komplexitet, produktivitet och det musikaliska geni med melodier, kontrapunktik och rent sväng som han producerade är enligt mig helt utan motstycke. Hans musik har för mig så oerhört många fler bottnar än Mozarts. Lyssna på Trevor Pinnocks klassiska inspelningar av Brandenburg-konserterna, Glenn Gould med Goldberg-variationerna eller Das Wohltemperierte Klavier eller Simon Preston som spelar Toccata och Fuga i D-moll, bara för att ta några exempel... Med all respekt för Mozart som sagt. :wink:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ja, Mozart var otrolig. Förmodligen västerlandets mesta musikgeni. Själv har jag tyckt att Mozart känts lite för lättillgängligt, men allt eftersom stereon förbättrats så börjar man komma åt även själva framförandekvaliteterna (hos de som spelar) mer på samma sätt som när man lyssnar live och då tycker jag att Mozart återigen blivit intressantare. Annars har jag alltid gilla Schubert (f.f.a. Den ofullbordade), men det är något mer personligt tror jag. Bach är ju annars också helt sanslös (som Linncredible just påpekat). På vissa sätt ännu mer än Mozart.

Om man inte pratar klassiska mästare så tycker jag Jean Michel Jarre också är otrolig lite på samma sätt. Allt, verkligen allt hänger ihop och bygger upp helheten med myriader av flerlagrade delar. Miles Davis en annan...


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Visst, Bach är uppe o snokar, klar plats nr2 i min lista på genier. Ingen slump de tillsammans representerar runt 90% av min klassiska samling.
Letar fortfarande efter Bachboxen till rimligt pris, den med alla hans verk (har Mozartboxen)
Fast efter dessa giganter är steget låååångt till nr3 och resten av de som skriver musik imho.


Men återgivna på en redigt bra anläggning skiljer sig Bach o Mozart åt, något som man (som även HCL är inne på) kanske inte hör på vanliga anläggningar.
Bach blir "bara bättre" allt eftersom anlägningen förbättras, som vanligt alltså...medan med Mozarts verk kommer massa känslor plötsligt fram.
Mozart requiem blir man dödsskraj av! Finns andra verk man blir dödskär, får illamående, superglad etc av.
De känslor hans musik ger är helt unik.

Såg ni tex Don Giovanni som gick runt lunch idag? Såg bara det berömda delen då hans pappa kommer in på slutet. Var bara töntigt på TVn, inga känslor kom fram alls - men på Linnanläggningen håller man nästan att göra i byxan av de obehagsskänslor musiken framkallar.
För mig är det de bräkande hornen som är otroligt jobbiga. Vet inte varför men ljudet skär rakt in i hjärtat som av isande knivar.

Eller Klarinettkonerten, Adiago K622 som är KÄRLEK! Tänker alltid att det finns en gud trots allt när jag hör detta stycke - gud talar genom Mozart, kan ju omöjligt vara skrivet endast av en människa. Början gör en knäsvag och slutet är helt gudomligt genialt, däremellan 6minuter av bland det vackraste som skrivits.

Och Mozart har rena lekstugan i K361 (Adiago) där olika instrument tar över meloden från varandra hela tiden, mästerligt!
Delvis samma sak (särskilt inledningen av) KV550 (adante)


För mig ger inte Bach (eller någon annan) ens närmelsevis samma upplevelse.

Mozart, Bach, Deep Purple o AC/DC skulle räcka långt på en öde ö! :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Mozart, Bach, Deep Purple o AC/DC skulle räcka långt på en öde ö! :mrgreen:
:D


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Leta inte efter en komplett box eftersom ingen sådan är bäst på allt. Dessutom är en av tjusningarna med klassiska verk att olika tolkningar är bra på olika sätt. Jämför Brendel och Annie Fischer när de spelar Beethovens pianosonater, eller Gielels eller Aschkenatzy. Alla är bra.
Själv håller jag Bach högre än Mozart även om det är lätt att se Mozarts geni.
Däremot lyssnar jag oftare på Beethoven, Mahler, Haydn och framförallt Shostakovich än på Mozart och Bach.

/Erik


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 22:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
sportbilsentusiasten wrote:
Visst, Bach är uppe o snokar, klar plats nr2 i min lista på genier. Ingen slump de tillsammans representerar runt 90% av min klassiska samling.
Letar fortfarande efter Bachboxen till rimligt pris, den med alla hans verk (har Mozartboxen)
Fast efter dessa giganter är steget låååångt till nr3 och resten av de som skriver musik imho.


Men återgivna på en redigt bra anläggning skiljer sig Bach o Mozart åt, något som man (som även HCL är inne på) kanske inte hör på vanliga anläggningar.
Bach blir "bara bättre" allt eftersom anlägningen förbättras, som vanligt alltså...medan med Mozarts verk kommer massa känslor plötsligt fram.
Mozart requiem blir man dödsskraj av! Finns andra verk man blir dödskär, får illamående, superglad etc av.
De känslor hans musik ger är helt unik.

Såg ni tex Don Giovanni som gick runt lunch idag? Såg bara det berömda delen då hans pappa kommer in på slutet. Var bara töntigt på TVn, inga känslor kom fram alls - men på Linnanläggningen håller man nästan att göra i byxan av de obehagsskänslor musiken framkallar.
För mig är det de bräkande hornen som är otroligt jobbiga. Vet inte varför men ljudet skär rakt in i hjärtat som av isande knivar.

Eller Klarinettkonerten, Adiago K622 som är KÄRLEK! Tänker alltid att det finns en gud trots allt när jag hör detta stycke - gud talar genom Mozart, kan ju omöjligt vara skrivet endast av en människa. Början gör en knäsvag och slutet är helt gudomligt genialt, däremellan 6minuter av bland det vackraste som skrivits.

Och Mozart har rena lekstugan i K361 (Adiago) där olika instrument tar över meloden från varandra hela tiden, mästerligt!
Delvis samma sak (särskilt inledningen av) KV550 (adante)


För mig ger inte Bach (eller någon annan) ens närmelsevis samma upplevelse.

Mozart, Bach, Deep Purple o AC/DC skulle räcka långt på en öde ö! :mrgreen:
Boxen och boxen.. Det finns väl flera hundra att välja på :) Det skiljer mer på inspelningar och interpretation än något Linn kan göra känslorna svallande. Det är ju faktiskt rätt kul att lyssna på många olika tolkningar. Musiken kan pendla mellan OK, eufori och outhärdlig beroende på hur den framförs.

Näru, nog finns det gott om klassisk västerländsk musik som smäller lika högt eller högre än Mozart. Jag känner förresten en av solisterna som var med på Drottningholmsuppsättningen och har lustigt nog spelat (altfiol) i en Mozartuppsättning med samma regissör för länge sedan (Così fan tutte, om jag inte minns fel - minns i alla fall att det var Bo Kaspers trummis på pukor.. :D). TV-inspelningen av Don Giovanni hade förskräckligt sopig inspelning/mickning av orkestern, sångarna lät "normalt". Väldigt mystiskt.

Vi kanske skulle ha en klassisk hifiafton i Gbg? Jag har en hel del bra i skåpen och hårddiskarna.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Erik, det fräcka med en box är inte kvaliteten utan att man som amatör inom området får ALLT, trevlig beskrivning av verken samt kategorisering.
Vilket gör det lättare att sedan samla vidare på olika tolkningar. Lite lustigt att dirigenterna jag gillar bäst båda heter Herbert - Karajan o Blomstedt.

Sedan är det praktiskt att med några musklick skapa en spellista med Mozart som räcker några veckor!

Jag är periodare, körde AC/DC hela hösten och efter det Deep Purple (inkl avknoppningar, Whitesnake Rainbow mm) och nu snurrar Wolfgangs musik runt i spellistan.
Troligen blir det Bach senare i vår.
Har liksom aldrig snöat in på det andra (jazz, pop, mm) emellan klassiskt o hårdrock...
Dessa genrar liknar även varandra rätt mycket, även såtillvida att de kräver bra anläggningar samt att man spelar med "realistisk" volym. Det dunkar faktiskt på rätt bra i ett koncerthus live!

Låt oss anordna en klassisk musikträff senare i år hos mig, intresserade anmäler intresse via PM - bra ide Naim-Linn!

Och ni som har alternativ till Mozart här i tråden, fyll på med exempel på stycken med kort kommentar.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag rekommenderar även att lyssna/titta på filmen Amadeus, den är ett mästerverk!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Janne vad menar du med Bach/Mozart "boxen"?? Det finns oändligt många boxar. Är det en speciell inspelning du är efter så hör av dig kanske jag kan hjälpa dig. Förstår inte heller vad du menar med att det inte är fint att gilla Mozart mer än annan musik, enligt vem, och so what??

Carl


Top
   
PostPosted: Thu Jan 06, 2011 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Hej

Det var kul med en tråd om klassisk musik. Jag spelar en hel del sådant och håller även jag givetvis Mozart högt. Hans musik är lättillgänglig samtidigt som den har ett väldigt djup. Jag har svårt att rangordna dessa kompositörer, jag känner liksom att jag inte har en komplett bild av allt de har gjort för att kunna göra det. Mozart var ju exempelvis otroligt produktiv. Jag uppskattar precis som andra också Bach väldigt mycket och det snurrar mycket sådant hemma hos mig just nu. Sedan tycker jag det finns en speciell charm med klassisk musik på vinyl. Dels är den i allmänhet billig och dels ås får man ett vackert omslag med mycket information på baksidan som man kan fördjupa sig i då man lyssnar. Jag håller fortfarande många av Deccas 50-tals inspelningar högt. Jag skulle inte heller skaffa en box med allt med en kompositör utan gillar att leta efter olika tolkningar av de olika verken. En klassisk musikafton låter kul.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited