Jag hade en arbetskamrat en gång som var helt tokig i soul musik så man fick sin beskärda del ...
Några rekommendationer
Curtis Mayfields filmusik till Superfly - Superfly -

är en av de stora soul plattorna, oslagbar som introduktion till soul.
Marwin Gaye självklart - är du redan inne på
Bobby Womack - i början på filmen går och går och går och går Jackie på flygplatsen till låten "Across 110th street" - j-t bra låt! Hela plattan är bra - heter också Across 110th Street.
Den stora feta basslinge låten i filmen (om jag kommer ihåg rätt så återkommer den flera gånger) är
Bill Withers "Who is he and What is he to you", också den en makalös låt. Plattan heter Still Bill och just nu i kväll är det den bästa plattan som gjorts.....lite lugnare låtar på den också men allt är kanon. Jag har aldrig sett den på vinyl i Sverige, fick betala en mindre förmögenhet i USA för den men den finns säkert på CD.
Isac Hayes tycker jag är rätt ojämn men filmusiken till Shaft är bra - låten Shaft theme är riktig höjdare men hela plattan är stark - köpvärd
Lite att börja med
Carl
PS. Det finns en grym disco låt med i Jackie Brown också, tror det är Randy Crawford men vet inte vad den heter. Disco var riktigt bra på den tiden det begav sig...