selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Elvis at Sun
PostPosted: Sat Nov 13, 2010 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
För de som är intresserade av Elvis Presley och framförallt hans riktigt tidiga inspelningar så hittade jag denna sida. Mycket information, men ganska intressant tycker jag. Jag ska beställa CDn Elvis at Sun och se vad jag tycker. Någon annan som har den?

http://www.elvisrecordings.com/r_elvisatsun.htm

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Elvis at Sun
PostPosted: Sat Nov 13, 2010 12:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Oj, mycket intressant. Jag har ’Sunrise’ och skillnaden mellan ’Elvis at Sun’ och den utgåvan är ju som dag & natt.

Jag tycker att det är konstigt att det finns flera Linnister som inte tycker att det har någon betydelse vad inspelningar har för mastering osv. Som om Source börjar vid den "heliga" källan LP12 eller Klimax DS. Givetvis är det så att det är dessa apparater som är viktigast i Hifi-utrustningens kedja, men det utesluter ju inte att det är viktigt vad som händer innan de ljudbärande skivorna/filerna passerar Linn-källan. Linn-källorna må vara bra på att ta vilken skit som helst, men jag har väldigt svårt att se (& höra) att de inte mår som allra bäst med bra inspelning/mastering.

All överdriven kompression och volymuppumpning är ju till för att skära sig igenom FM-bandets reklamskrik. Knappast för tillbakalutad lyssning (eller euforiskt dansande) framför Linn/Linn/Linn.

Jag har kommit på ett tillägg för ’Tune Dem’ - nämligen ’Dry Teeth’. Sitter man med ett, visserligen kanske fånigt, smil hela lyssningen igenom och får torra tänder så är det bra! :mrgreen:

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited