selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 913 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Du är faktiskt den första som jag sett skriva 6dB... :)

Här finns lite matnyttigt:
http://www.analogrules.com/dbwatts.html

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Du är faktiskt den första som jag sett skriva 6dB... :)

Här finns lite matnyttigt:
http://www.analogrules.com/dbwatts.html

/M
Vi pratar nog lite olika saker. Så här skrivs det i Wickan:
"Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring."

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 19:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Bill50x wrote:
Magnus wrote:
Du är faktiskt den första som jag sett skriva 6dB... :)

Här finns lite matnyttigt:
http://www.analogrules.com/dbwatts.html

/M
Vi pratar nog lite olika saker. Så här skrivs det i Wickan:
"Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring."

/ B
Tyckte den där första sidan var rätt bra, men ful...
Sen bör man ju komma ihåg att antalet watt du matar in i slutsteget inte nödvändigtvis har så mycket med antalet Watt som kommer ut ur högtalarna att göra... plus att det avtar med 1/radien^2 eller nått sådant där... eller så blandar jag ihop ljudtryck och intensitet igen... Borde väll vara trycket som har med byxfladdret att göra ?


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Bill: Nu e jag med på vad du menar, men svaret blir som sagt 10dB ändå... :wink: Det
du pratar om är det som kallas för akustisk uteffekt (el ngt liknande på svenska).

Anton: "Antalet watt som kommer ut ur högtalarna" är ganska litet, en högtalare med
en känslighet på ~96dB @ 1W/1m har en verkningsgrad på 1%.

Ljudnivån avtar med 6dB för varje fördubbling av avståndet.

Det som är mer intressant än effekttåligheten på högtalaren och förstärkarens effekt
är vilken känslighet högtalaren har. 10dB högre känslighet innebär att du klarar dig
med en tiondel av effekten.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Aug 21, 2010 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Sådärja... MDS/D har blivit ADS/D och är tillsammans med Quadraspire Q4-rack på plats. Därtill ett Multibrackets golvstativ till TV:n som ska skruvas samman. Därefter mest kvar att fixa med kablar så att det blir lite snyggare, gömma undan digtalboxen etc. Sen behöver det nog tunas till rejält här också och se till så att allt är optimalt placerat etc, kan nog behöva ta lite hjälp med det... (Nån gång framöver ska det väl bli Kikkin 2.0->2.1 samt även 2*LK140->6100 men åtminstone det senare får nog anstå lite tills bankkontot tillfrisknat och kan skrivas ut från akuten. ;-) Ska bli kanonkul att lyssna in sig mer på ADS:en!! :-)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Aug 21, 2010 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Det är precis den uppgraderingen (MDS -> ADS) jag tänkte ge mig i present nästa år (helst med sommarkampanj så man kan få Dynamik på Majik I på köpet).
Tänkte nog titta in till High Fidelity snart och få en demo för att uppleva skillnaden.
Jag uppgraderade min MDS med Dynamik i början på året, tyckte inte jag hörde någon direkt skillnad när jag kom hem med den. Nu märker jag att jag sitter och lyssnar mer aktivt än innan och att rolighetsfaktorn har ökat jämfört med tidigare.

Tur i alla fall att gammal Linn utrustning håller ett hyfsat andrahandsvärde :-)

Upplever du skillnaden som väldigt stor ?
Linncredible wrote:
Sådärja... MDS/D har blivit ADS/D och är tillsammans med Quadraspire Q4-rack på plats. Därtill ett Multibrackets golvstativ till TV:n som ska skruvas samman. Därefter mest kvar att fixa med kablar så att det blir lite snyggare, gömma undan digtalboxen etc. Sen behöver det nog tunas till rejält här också och se till så att allt är optimalt placerat etc, kan nog behöva ta lite hjälp med det... (Nån gång framöver ska det väl bli Kikkin 2.0->2.1 samt även 2*LK140->6100 men åtminstone det senare får nog anstå lite tills bankkontot tillfrisknat och kan skrivas ut från akuten. ;-) Ska bli kanonkul att lyssna in sig mer på ADS:en!! :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Aug 21, 2010 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
leif_lar wrote:
Upplever du skillnaden som väldigt stor ?
Intialt känns det som tydlig men inte gigantisk skillnad. (Reservation för att jag enbart har hunnit lyssna nån dryg timme eller så.) Det kan bero på att ADS:en behöver spelas in ytterligare (den är beg. men jag är oklar på hur mkt den har spelats) o/e på "imperfektioner" i min installation (eller att mina LK140:or inte längre "hänger med" även om jag tycker det låter osannolikt) men jag tror också som du är innepå när du beskriver din Dynamik-uppgradering att det handlar om skillnader som till stor del handlar om att jag, sammanfattningsvis, "på lång sikt kommer att lyssna mer och tycka att det är roligare". Men det är lustigt hur olika det kan vara: Dynamik-uppgraderingen av MDS upplevde jag, till skillnad från det du skriver om din upplevelse, som ett jättelyft som märktes på en gång.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Aug 22, 2010 17:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Grattis till inköpet av ADS.
Jag uppgraderade från MDS till ADS med min dåvarade Movie05.
Skillnaden fanns förstås men var kanske en lite besvikelse, MEN jag upptäckte att hos mig var Movien flaskhalsen, ADS blommade ut när jag uppgraderade försteg och slutsteg :)

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Aug 22, 2010 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Det kan ju vara som du säger... Kikkin 2.0 torde väl knappast vara nån flaskhals, däremot kanske 2*LK140. Frågan blir väl då vad som är vettigt att göra och som gör ADS:en rättvisa: handlar det om 6100 eller måste det till "värre grejor"? Har ju redan aktiva chakrakort till 2*LK140 och har väl nånstans i bakhuvet haft tanken att längre fram köra in dom i ett 6100 eller 4100 men att fortsätta köra med Ninka ett bra tag till. (Blir lite för mkt pengar om både slutsteg och högtalare måste bytas ut i närtid...) Tankar kring detta mottages gärna!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Aug 25, 2010 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Slog killarna på HighFidelity en signal igår och idag var jag inne en sväng där med ADS:en för koll. Kalle sa i telefon att han trodde att det kunde vara någon intern jumper som spökade, väl på plats öppnade han ADS:en och tittade och det verkar som att en riktningskänslig internkabel (tror det var inne i Dynamiken) var "felvänd". Händer tydligen rätt ofta i monteringen hos Linn om jag förstod det hela rätt. Han menade att om man jämför en MDS med "rättvänd" kabel och en ADS med "felvänd" kabel så blir det prestandamässiga avståndet för litet. Verkar som att det var vad som hade hänt. Han vände på den och nu när jag kom hem kändes det som att det verkligen lossnade: bättre flyt, mer analogt, mer musik! Härligt!! :D S-t-n vilket kunnande och vilken erfarenhet Kalle sitter på! En stor eloge! (Ska dessutom bli kul att se hur det blir hos HF när deras just nu pågående ombyggnation blir klar.)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 27, 2010 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
leif_lar wrote:
Upplever du skillnaden som väldigt stor ?
Leif, lite återkoppling när jag har hunnit lyssna på en "optimerad" ADS i några dagar: ja, skillnaden är riktigt rejäl. Som jag skrev tidigare: mer flyt, mer musikaliskt, mer analogt. Det handlar verkligen om klasskilllnad. Enda "problemet" är väl att man blir nyfiken på vad en KDS skulle prestera... :wink:. Har du lust nån gång framöver så kan du ju alltid ta din MDS under armen och komma över på en kopp fika för lite jämförelser!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Aug 28, 2010 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Linncredible wrote:
leif_lar wrote:
Upplever du skillnaden som väldigt stor ?
Leif, lite återkoppling när jag har hunnit lyssna på en "optimerad" ADS i några dagar: ja, skillnaden är riktigt rejäl. Som jag skrev tidigare: mer flyt, mer musikaliskt, mer analogt. Det handlar verkligen om klasskilllnad. Enda "problemet" är väl att man blir nyfiken på vad en KDS skulle prestera... :wink:. Har du lust nån gång framöver så kan du ju alltid ta din MDS under armen och komma över på en kopp fika för lite jämförelser!
Du har PM!

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Thu Sep 02, 2010 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tog en liten översiktsbild på det hela efter senaste förändringarna, en del fixande samt tuning och finkalibrering kvar dock. Spelar på bra. Får se om TV:n funkar på den höjden eller måste sänkas. Sen kanske det händer nåt på slutstegsfronten snart... :)


Attachments:
Linncredible sept 2010_2_2.jpg
Linncredible sept 2010_2_2.jpg [ 146.85 KiB | Viewed 7758 times ]

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.
Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Sep 29, 2010 22:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Som f.d ägare till Ninka i Lönn blir jag tårögd när jag ser din fina uppställning.
Har du provat flytta ihop dem något?
Jag hade dem lite närmare varandra men det säger ju naturligtvis ingenting...

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Oct 17, 2010 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för dom orden MNn! För tillfället står Ninkorna ca 187 cm ifrån varandra. Låter dom för tillfället stå kvar så, eftersom jag har bokat in Fredrik L för ett besök om nån dryg vecka. Han får stå för den slutliga intuningen och vi får se hur stort avståndet blir efter det. Kommer även att få en uppgraderad Kikkin i samma sväng. (Jämfört med hur det ser ut på bilden ska även TV:n sänkas en del höjdmässigt jämfört med hur det ser ut på bilden. Var alldeles för jobbigt för nacken att ha den så pass högt som framgår av bilden.)

En del annat händer också. Mina gamla LK140-trotjänare har fått bege sig iväg till nya goda hem, den ena till Småland, den andra till Norrland. Ersättare är ett C6100/D-steg som är tänkt att aktivt driva Ninkorna. Förväntar mig ett hyfsat prestandalyft, måste dock säga att jag något sörjer LK-estetiken: två LK140 placerade ovanför varandra knäcker definitivt ett C6100 rent estetiskt. När jag packade ner det sista av de två LK140-stegen häromdagen, var det nog allt med en liten tår i ögonvrån. Men vad gör man inte i jakten på det, om inte perfekta, så ändå bättre ljudet :D!

Hann ju uppgradera från MDS till (beg.) ADS enbart nån dryg månad innan släppet av en ny Akurate-serie offentliggjordes, så man får väl räkna med att ett viss ekonomiskt ”tapp” (åtminstone räknat i återanskaffningsvärde) har skett här under senaste dryga månaden (som diskuteras på Linns eget forum är det ju horder av ADS Mk I ute på ebay just nu). Det är ju dock något man får räkna med, knappast möjligt om man är inne i Linn-uppgraderingssvängen att uppgradera varje komponent vid en optimal tidpunkt rent ekonomiskt. Långsiktigt tycker jag det är jättekul att Linn fortsätter att pressa upp prestanda på DS-spelarna, ska bli intressant att se när det kommer en större uppgradering vad gäller Klimax DS!!

Har även bytt ut så att det nu kommer att vara Silver IC rakt igenom, sista svartkabeln har nu också rykt.

Ser nu som sagt verkligen fram mot besöket av Fredrik. Har varit helt utan musik i flera veckor nu och det börjar bli riktigt jobbigt… musiksuget är grymt just nu, såväl för mig som för hustrun!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 913 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited