selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 14:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Bi_AMP
PostPosted: Thu Oct 14, 2010 18:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Undrar om man behöver aktiva filter om man vill biampa ett par Majik 140 med en Majik 4100?

//Alborz

Post subject: Re: Bi_AMP
PostPosted: Thu Oct 14, 2010 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, bygla saa att det passar (bas + bas/ diskant + mellanregister), koppla in K400, en kabel till diskant + mellanregister och en till basen. Det raader delade meningar om hur man skall koppla kabeln. Linn säger t.ex. + paa diskanten och - paa mellanregistret, medan Lejonklou tycker att det är bättre med + och - paa en av terminalerna (antagligen bäst paa diskanten). Testa!

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 07:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill du köra dina 140 aktivt så är det 2x4100 (och filter) som gäller. Bi-ampning är det nästan ingen som förespråkar längre, troligen får du ungefär lika bra resultat med en 2100. Vill du gå aktivt så småningom så är 4100 en bra idé, om inte så kan du fundera på att lägga lite pengar emellan och byta 4100 mot en 2200.

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 08:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

henriklh wrote:
Bi-ampning är det nästan ingen som förespråkar längre, troligen får du ungefär lika bra resultat med en 2100.
Varför är det så tro? Har nåt grundläggande förändrats eller hörde man fel förut?

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det kan man ju fråga sig?

I Linnkretsar har det nog alltid varit en väg mot aktivt, så det var kanske ingen som ansträngde sig för att göra någon ordentlig jämförelse eftersom det var en mer eller mindre tillfällig lösning?

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tror man måste väga in hur tung last högtalren är,men att biampa med samma nätdel tror jag inte man vinner så mycket på

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 10:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har för mig att bättre slutsteg är bättre än sämre aktivt – sedan gammalt. Stod så i Kan II-manualen. Men misstänker att skillnaden mellan slutstegen bättre/sämre slutsteg är ungefär så stor hos Linn. Det är ju ingen absolut sanning, finns ju en del fördelar med aktivt. Vissa föredrar aktivt oavsett. Behövs ofta många slutsteg, ser tufft ut och känns tufft. Linn säljer många slutsteg. Win-win!

Sedan läste jag ett bra inlägg på Linns forum kring att de utvecklar högtalarna först med aktivt filter, som de sen gör ett passivt filter från, som hamnar väldigt, väldigt nära mätmässigt. Sen har passiva filter en "sweetspot" volymmässigt där de låter bäst, där de aktiva mer låter bra hela vägen med mindre dist.

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ska vara lite tvärt imot de Henrik skrivit, men först skriva att jag håller med om mycket. Mina egna tankar är också att de flesta bi-ampar tri-ampar osv. som ett led till aktiv drift. Jag tror inte det är säkert det blir direkt bättre av bi-ampning, och kan till och med bli sämre om kablar/kontakter/lödningar inte är helt bra.

Jag har dock fått demat Linn-utrustning flertalet gånger bi-ampat, och jag har lest i flera trådar att det finns de på forumet som biampar och tycker de är mycket bra. Många förespråkar kraft till högtalarna och stegen i Majikserien är tyvär inte så starka. Har du redan ett 4100 är det inte dumt att bi-ampa M140, då slutsteget inte är så starkt och du då kan ha ett slutsteg/kanal till 2k-array och en till basarna. Om det i slutändan gör att du anstränger slutsteg och försteg lite mindre kan det eventuellt ge lite bättre kontroll och bättre ljud/tunedem. Har du inte ett 4100 redan, inte behöver den extra kraften, och inte tänkt aktivera högtalarna i slutändan, tror jag ett par uppgraderingsfötter till M140 ger betydligt mer.

Med 2st 4100 och aktiva kort så blir det en helt ny högtalare! riktigt stor skillnad! Det blir dessutom rejält mer med kraft då delningsfiltren kopplas bort helt i högtalarna.

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jewa wrote:
Har för mig att bättre slutsteg är bättre än sämre aktivt – sedan gammalt. Stod så i Kan II-manualen. Men misstänker att skillnaden mellan slutstegen bättre/sämre slutsteg är ungefär så stor hos Linn. Det är ju ingen absolut sanning, finns ju en del fördelar med aktivt. Vissa föredrar aktivt oavsett. Behövs ofta många slutsteg, ser tufft ut och känns tufft. Linn säljer många slutsteg. Win-win!

Sedan läste jag ett bra inlägg på Linns forum kring att de utvecklar högtalarna först med aktivt filter, som de sen gör ett passivt filter från, som hamnar väldigt, väldigt nära mätmässigt. Sen har passiva filter en "sweetspot" volymmässigt där de låter bäst, där de aktiva mer låter bra hela vägen med mindre dist.
Det var säkert så förr och mellan flera av äldre generationers slutsteg och nya chakrasteg. Jag personligen och andra medlyssnare föredrar tex. Akurate 242 aktivt med 5100 steg istället för passivt med KlimaxTwin. Jämföra aktivt med 2st 5100 mot tex. passivt bi-ampat med 4200 känns inte ens lönt, så stor skillnad upplever jag mellan aktivt och passivt där.

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
tror man måste väga in hur tung last högtalren är,men att biampa med samma nätdel tror jag inte man vinner så mycket på
Beror inte det mer på dimensioneringen av nätdelen än hur många nätdelar du väljer? Linn som säljer Slutsteg just för biampning, aktivdrift, borde väl dimensionera så det åtminstonde går att driva 4kanaler med mer sammanlagd effekt än 2kanaler?

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
pekka71 wrote:
Beror inte det mer på dimensioneringen av nätdelen än hur många nätdelar du väljer? Linn som säljer Slutsteg just för biampning, aktivdrift, borde väl dimensionera så det åtminstonde går att driva 4kanaler med mer sammanlagd effekt än 2kanaler?
Tja kanske att det funkar, men själva idén med biampning är att få mera effekt in i högtalaren, tror inte att du vinner effekt om du använder samma nätdel, men för att få svar på det måste någon mäta stegen med utag av effekt i 2 vs 4 kanaler på samma nätdel för att man ska få svar eller helt enkelt testa om det blir bättre med 2 x 2100 mot ett 4100

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du inte den "teoretiska" fördelen i en biamping att de olika kanalerna/delningsfiltren inte stör varandra oxå.

Som jag tolkat diskussionen om bi/tri amping så har ungefär detta gällt:

-Om man har olika bra slutsteg så blir det bättre att använda det bästa slutsteget istället för att biampa.
-Bi amping är i sig självt inte kostnadseffektivt (mer prestanda per krona med ett tvåkanaligt slutsteg).
-Bi amping används i princip enbart som en väg mot Aktiv drivning (som är kostnadseffektivt).
-Viktigt att samtliga slutsteg är precis lika bra (är osäker på denna regel).

Bi amping under dessa förhållande blir resultatmässigt bättre. Anledningen torde vara att varje slutsteg belastas mindre och att man inte får tex störningar från drivningen av tex basen som stör de andra elementen.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Med 2st 4100 och aktiva kort så blir det en helt ny högtalare! riktigt stor skillnad! Det blir dessutom rejält mer med kraft då delningsfiltren kopplas bort helt i högtalarna.
Men knappast prisvärt. Majik 140 är riktigt prisvärda passivt men inte aktiva.

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Comstedt wrote:
Men knappast prisvärt. Majik 140 är riktigt prisvärda passivt men inte aktiva.

Förklaring?

PostPosted: Fri Oct 15, 2010 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Comstedt wrote:
pekka71 wrote:
Tja kanske att det funkar, men själva idén med biampning är att få mera effekt in i högtalaren, tror inte att du vinner effekt om du använder samma nätdel, men för att få svar på det måste någon mäta stegen med utag av effekt i 2 vs 4 kanaler på samma nätdel för att man ska få svar eller helt enkelt testa om det blir bättre med 2 x 2100 mot ett 4100
Hade varit väldigt intressant att veta, speciellt att kunna jämföra 2100 med 3-6100, och jämföra 2200 med 3-4200 om det finns en vinst se var gränsen går. Nånstans borde nätdelens gräns vara nådd inom de slutstegen om alla kanaler belastas.

Men om vi nu antar att det skriver är rätt utan att göra mätningar. Då har jag några tankar, tyvärr är det här inte jättegenomtänkt så det kanske är helt idiotiskt att tänka så men ändå.
Kan det isf vara så att signalen inte alltid kräver samma effekt för de ellement/delningsfilter som de är kopplade till på högtalaren? För när jag jämfört singelamp mot biamp har jag upplevt det som starkare. Eller är det helt enkelt starkare för att man för större uteffekt tidigare till högtalarna på volymen och begränsningen istället blir lägre på volym kontrollen??

Kanske hade vart enklast att bara koppla in A225 på ett slutsteg här hemma och jämföra, känns som enklast att bara använda ett slutsteg och en högtalare att testa med.

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00