pekka71 wrote:
Comstedt wrote:
pekka71 wrote:
tror man måste väga in hur tung last högtalren är,men att biampa med samma nätdel tror jag inte man vinner så mycket på
Beror inte det mer på dimensioneringen av nätdelen än hur många nätdelar du väljer? Linn som säljer Slutsteg just för biampning, aktivdrift, borde väl dimensionera så det åtminstonde går att driva 4kanaler med mer sammanlagd effekt än 2kanaler?
Tja kanske att det funkar, men själva idén med biampning är att få mera effekt in i högtalaren, tror inte att du vinner effekt om du använder samma nätdel, men för att få svar på det måste någon mäta stegen med utag av effekt i 2 vs 4 kanaler på samma nätdel för att man ska få svar eller helt enkelt testa om det blir bättre med 2 x 2100 mot ett 4100
Hade varit väldigt intressant att veta, speciellt att kunna jämföra 2100 med 3-6100, och jämföra 2200 med 3-4200 om det finns en vinst se var gränsen går. Nånstans borde nätdelens gräns vara nådd inom de slutstegen om alla kanaler belastas.
Men om vi nu antar att det skriver är rätt utan att göra mätningar. Då har jag några tankar, tyvärr är det här inte jättegenomtänkt så det kanske är helt idiotiskt att tänka så men ändå.
Kan det isf vara så att signalen inte alltid kräver samma effekt för de ellement/delningsfilter som de är kopplade till på högtalaren? För när jag jämfört singelamp mot biamp har jag upplevt det som starkare. Eller är det helt enkelt starkare för att man för större uteffekt tidigare till högtalarna på volymen och begränsningen istället blir lägre på volym kontrollen??
Kanske hade vart enklast att bara koppla in A225 på ett slutsteg här hemma och jämföra, känns som enklast att bara använda ett slutsteg och en högtalare att testa med.