selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Brooke Fraser - Flags
PostPosted: Wed Oct 13, 2010 23:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag vill tipsa om en ny skiva med en artist som jag haft som favorit det senaste året: Brooke Fraser.

Image

Brooke Fraser är ursprungligen från Wellington, Nya Zeeland och är dotter till en tidigare spelare i NZ's stora favoritlag, landslaget All Blacks. Sedan ett antal år tillbaka bor hon i Sydney, Australien. "Down under" är Brooke välkänd och har toppat listorna med bägge sina tidigare album, What to with daylight och Albertine. I Europa verkar hon i stort sett vara okänd, medan hon börjat upptäckas i USA, där hennes senaste skiva - Flags, som kom ut igår - i skrivande stund ligger som #6 på iTunes albumlista.

Image

Brooke skriver allt själv, sjunger, spelar gitarr och piano m.m. och har för senaste albumet även satt sig i producentstolen.

Hur låter det då? Jo, Flags är en rolig skiva att lyssna på, tycker jag. :) Genremässigt handlar det om singer-songwriter med en hel del folkrock-tendenser, men i vanlig ordning är det enormt svårt att beskriva ett specifikt sound med en så bred pensel. Det är lekfullt med diverse smådetaljer här och var som bidrar till helheten - några trumpeter här, ett par handklapp där, ett kantslag som sticker ut extra mycket...tankarna går ibland till Sufjan Stevens, även om han kanske tar ut svängarna ännu mer.

Låtmässigt är inledande "Something in the Water" folkrockigt lekfull låt och sätter sig benhårt på hjärnan, och den har också valts ut som första singel från albumet. Andra låtar, som upptempolåten "Jack Kerouac" och "Betty" har nästan lite afrikanska influenser, tänk muntra gitarrer i stil med de på Paul Simons "Graceland". Albumet har även ett antal vackra lugnare låtar, som duetten "Who are we fooling" med Aqualung, och "Ice on her lashes" med ett gitarrljud som är som en stor varm filt att värma sig med i höstmörkret.

Flags är en välproducerad skiva av en mycket begåvad musiker. Jag blev överförtjust när jag upptäckte henne av en ren slump på Nya Zeeland förra hösten, och tror att det finns fler som kan tycka att hon är värd en lyssning eller två. Hela Flags finns att lyssna på på Brooke Frasers officiella website, http://www.brookefraser.com/. Hoppas jag har fått någon intresserad! :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited