selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Sep 16, 2010 01:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Står här mitt i natten med en kaffebryggare för två tusen kronor(moccamaster), som jag hittat undanställd hos mina föräldrar, och håller på testkör lite.
Denna vad jag hört från vänner ska ha fått enormt bra omdöme. Men. Det jag tycker är konstigt är att hur jag än försöker så blir det godare kaffe med den gamla butler bryggaren..

Finns det någon som har något tips.?

Det blir lite blaskigare, varmare(Vilket är ett plus), men skarpare och mera åt smaken jord(mud).
I buttlern blir det sötare fylligare och ett rikare smakspektrum, men dock lite kallare(innan det hunnit värmas på)
Samma pulver i båda.

Finns det någon kaffeexpert som har något utlåtande?

ÄR vissa kaffesorter mera anpassade för moccas högre temperatur och snabbare ignomrinning?

Eller har jag sprungit på ett guldkorn i butlern?


Vad är era erfarenheter, stod moccamastern för långt från väggen, eller har jag vänt kontakten fel?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu Sep 16, 2010 10:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 31, 2006 15:37
Posts: 28
Pröva att vända kontakten...

...nej skämt åsido:

Jag gillar verkligen min Moccamaster och kaffet den brygger! Gott bryggkaffe slår allt!

Som du säger det blir varmt, vilket är ett plus jfr. många andra bryggare. Övriga erfarenheter tweaks som jag tycker är viktigt att tänka på:

Kaffets kvalitet (naturligtvis) ett nyöppnat paket är alltid godare än ett som varit öppet ett par dagar. Själv föredrar Arvid Nordqvists Classic, vanliga sorten av de färdigmalda (har inte testat att mala bönor själv, känns för jobbigt).

Jag tycker Moccamastern är känslig för om det är för mkt pulver i bryggaren. Mitt standardrecept hemma är vatten för 6 koppar men bara 5 skopor kaffe i bryggaren (genomströmningsknappen står på mellan). Det här med lika många skopor som koppar plus en för kannan tycker jag blir för starkt. Jag har dock en förkärlek för lite svagare kaffe då jag tycker om att dricka mycket.

Sen ska bara vänstra brytaren vara på. Den andra är för att dra ner värmen till 3/4 eller ngt sånt om det är bara lite kaffe kvar i kannan så det inte bränns.

Vattnets kvalitet verkar spela roll men svårare att testa. Jag tycker ex. vår moccamaster i Sthlm brygger godare än svärföräldrarnas i Mora, kan bara härleda det till vattnet.

Slutligen så kan jag väl tänka mig att en gammal bryggare som stått hos dina föräldrar kanske måste kalkas av.

Ett par tips men ack så viktigt då det inte är mkt som slår en god fika och en bra skiva!


Top
   
PostPosted: Thu Sep 16, 2010 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Vad gäller kaffekvalitet i största allmänhet så skulle jag ju starkt rekommendera införskaffande av en enkel kvarn, helst en med malskivor, men även en med knivar funkar (även om det inte blir lika bra - malningen blir ojämnar när knivarna "slår sönder" kaffebönorna än om dom mals mellan malskivor). Nymalt kaffe slår färdigmalt med hästlängder. Behöver inte kosta särskilt mycket. (En vanlig tumregel i baristakretsar är ju att kaffe bör användas inom 15 min från det att det malts.)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 16, 2010 22:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Tack för inputen, jag ställde om till halvflöde på filterkoppen och det blev mycket godare! Men om det lever upp till min fulla förväntan ännu är jag fortfarande osäker på.

Kommer jag över en riktig gjutjärnskvarn med malskivor för en billig peng slår jag till direkt, bra tips med att använda nymalet!

Hmm vattnet är det ju inte eftersom jag kör samma vatten i båda, även om jag är säker på att precis som gamla kafferester i en kokpanna kan göra en positiv skillnad så kan vattnet göra det!

Kanske det är så att det pulver vi har just nu, tror det är ICA's rättvisermärkt. Blir godare i den kallare bryggaren.

Ser att det finns en del kalkspår i bryggaren, hur påverkar det smaken?
Kan tänka mig att det har en slags isolerande effekt så att värmen går ner något på vattnet, men så länge det är varmare än i den andra bryggaren borde väl inte det vara ett stort problem.

Men som sagt, kaffet blev mycket godare med långsammare igenomrinning, och efter att jag inte fått medhåll från mamma som nu kör med perkulatorbryggare, angående butlerkaffets förträfflighet, behöver jag nu göra ett nytt test för att kunna ge ett nytt utlåtande. Då är det bara att vänta på att kaffesuget skall återkomma efter gårdagens överdrickning.

Flera tips på kaffebryggare billigare än Moccamaster som brygger mycket gott kaffe mottages gärna!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Fri Sep 17, 2010 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Själv kör jag med Moccamaster sen ett par år. Jag bor i Malmö och vi har hårt vatten här i Skåne. Det gäller att kalka av bryggaren med jämna mellan rum. För att kalka av använder jag Perstorps Ättiksprit som jag spär med vatten enligt deras recept på flaskan tror att det är en del ättika och sex delar vatten, är dock lite osäker men kolla på flaskan det brukar stå olika recept där.

Vidare är det helt enkelt så att kaffet skall tas från ett paket som är nyöppnat och sen förvaras i kylen i en lufttät burk. Brukar köra med ett mått per kaffekopp. Använder Mollbergs Blandning från Zoegas. Tar jag och fyller vatten tanken till fyra koppar tar jag fyra rågade mått kaffe. Jag gillar stark kaffe så då blir det den ultimata kaffe upplevelsen.Det blir en stor kopp kaffe på morgonen och ngn till em i bland beroende på tid och arbete.

Har bryggaren stått länge utan att vara använd kan det vara all idé att kalka av den enl beskrivning ovan.

Lycka till med ditt testande !! :wink:

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Fri Sep 17, 2010 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Jag är också förtjust i min Moccamaster. Inte för att jag gjort någon omfattande "taste dem" men måste säga att jag inte stött på någon bryggare som varit bättre, och omdömena av de som besöker oss är nästan 100%igt positiva. Nästan så man misstänker att det är något fel på din, prova med att avkalka den och kör igenom den ett antal ggr.

Har använt ett par olika sorters kaffe, men just nu är favoriten Nordqvists ekologiska mellanmörkrost. Tidigare har vi kört mycket Zoega Hacienda.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited