selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Thu Aug 26, 2010 16:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Hej Allesammans!
Det kanske är dags att presentera sig lite i en medlemstråd. Jag har upptäckt att det är ganska roligt att se vad medlemmarna spelar på och hur resan dit har sett ut. Jag har varit medlem här cirka 1,5år här och det var också där någonstans som mitt Linn intresse startade. Jag har alltid älskat musik annars och har senaste 10åren samlat reggae skivor väldigt aktivt. Jag hade också en webshop och sålde reggae vinyl under ca 3års tid, jag åkte till London 4-5ggr per år för att leta skivor och gå på konserter. Sedan när jag började studera på heltid så blev det för mycket och jag var tvungen att lägga ner och jag köpte inte mycket skivor under den tiden heller. När jag däremot kom igång och jobbade igen så har jag köpt skivor och hifi för ALLA mina pengar. Kanske lite galet men å andra sidan är det nu jag kan göra det eftersom jag bor billigt, inte har barn, bil och andra dyra saker.

Jag spelade innan på ett custombyggt mixerbord som försteg och ett Edison 12 rörslutsteg med ett par Kef C60 högtalare, jag har också haft en Audiolab 8000A integrerad förstärkare men aldrig någon vettig källa. Jag tröttnade tillslut på att aldrig riktigt höra skivorna som de verkligen var inspelade, utan mixerbordet var baserat på diverse EQ inställningar så man var tvungen att skruva på dessa för att det skulle låta bra, stog allt neutralt lät det otroligt dött. Jag började söka på hifimagasinet efter försteg och hittade lite olika alternativ, b la Linn Kolektor till ett lagom pris, jag visste inget om Linn och deras filosofi men jag hittade några recensioner som alla hyllade Kolektorn så jag köpte den. Så fort jag kopplade in den blev helt chockad, det var ju grymt bra. Det dröjde inte många dagar innan jag började kolla på andra högtalare, ny skivspelare och annat. Det var dags för en ny stereo helt enkelt eftersom mitt musikintresse är enormt och jag suttit med samma gamla, ganska tråkiga stereo i så många år.

Sedan har jag gått igenom massor med olika komponenter här hemma och det har köps och sålts regelbundet sedan dess. Det tog ju lite tid innan man fattade hur saker och ting fungerar och vad som är viktigt. Sedan vill man ju se till att man har den stereo som man gillar absolut bäst inom ens budget.

När jag började förstå filosofin bakom Linn och tune method (tack vare selleri och Lejonklou forumet) så var det verkligen som en uppenbarelse. Det var bara så rätt. Jag kommer från reggae som sagt och där finns en väldigt stark kultur av ljudsystem. Jag har intresserad mig för denna typ av 'Disco' system och äger även ett sådant själv så olika resonmang om ljud osv har alltid varit väldigt närvarande men inte riktigt på hifi nivå. Jag har aldrig någonsin tänkt på det sätt som tune method innebär, det var en fantastisk upptäckt!

Att lista alla mina olika sammansättningar av komponenter här och beskriva vilka slutsatser jag dragit utifrån mina försök skulle bli alldeles för långt och förmodligen mest jobbigt att läsa. Undrar ni om något särksilt kan ni alltid fråga här i tråden. Saker som har passerat hemma hos mig senaste 1,5åren, antingen att jag köpt och sålt eller lånad hem av handlare för demo:

Linn Kolektor
Linn LK140
Edison 12 rörslutsteg
Bellari rör phonosteg
Dali Ikon 2 stativhögtalare
Elac fs247 golvhögtalare
Linn Majik 109 stativhögtalare
Naim Nait1
Naim nac 42.5
Naim nac 32.5
Naim nap 110
Naim nac 202
Naim nap 200
Naim HiCap
Naim Napsc
Linn Majik I/D
Linn Akurate 2200
Lejonklou Kinki 2.1
Lejonklou Slipsik 4
Lejonklou Kikkin 1+2
Technics 1210/Jelco arm/rega filtmatta
Ortofon 2M Blue pickup
Linn LP12/Tramp2/Lingo2/Ekos2/Adikt
Linn Radikal
Harmonihyllan Tor
Ursågade Ikea Lackbord

Så ni försår att jag har haft fullt upp med att bygga upp min ideal stereo. Det har varit ett hårt arbete faktiskt. Jag har däremot lärt mig oerhört mycket, och jag var nog tvungen att göra alla dessa misstag för att nå dit jag är idag. Det har varit en hel del köp och sälj. Sedan är det som sagt väldigt intressant att jämföra de bästa alternativen inom samma budget, som i fallet Lejonklou Kikkin+A2200 mot Naim 202/Hicap/psc/200.

Jag känner mig idag väldigt glad att jag gått igenom så mycket, för nu har jag en stereo som jag verkligen är nöjd med. Den till och med överträffar mina förväntningar ibland. Det har inte hänt så ofta annars faktiskt, jag hade ju som sagt inte haft någon vidare hifi innan men däremot rest runt i Sverige och regelbundet till London för att gå på Live spelningar. Jag blev faktiskt lite besviken på vilken låg nivå Hifi ligger i jämförelse med 'the real deal'. Samtidigt har jag ju insett på vilken annan nivå Linn ligger i jämförelse med i stort sett allt annat, Naim är roligt också men inte lika mycket musik per krona som Linn. Ibland kan man ju dock kompromissa lite tycker jag så det blir lite extra 'rock n roll' känsla här hemma, eller snarare roots reggae rockin'!

Min stereo ser efter allt detta provande och köp och säljande ut på förljande vis, En modern klassiker:

Harmonihyllan Tor, 5 hyllplan.
Radikal LP12/Tramp2/Ekos2/Adikt (justerad av Lejonkou)
Lejonklou Kinki 2.1
Meridian 508 CD-spelare (gåva, och eftersom CD ej är prio så duger den bra)
Linn Black IC's
Naim Nac 202
Naim Nap 200
Naim Naca5 högtalarkabel (lödad av Lejonklou)
Linn Majik 109 högtalare + stativ

Jag hade fram tills förra veckan även HiCap + Napsc i Hifin men jag sålde dessa till förmån för en Keel som kommer inom ett par veckor. :mrgreen: När jag hade LingoLP12 och ikea lack bord så tyckte jag Hicap och napsc var avgörande nödvändigt, men nu med radikal och harmonihyllan så gillar jag Naim bättre utan faktiskt, mer roots rockin! Med nätdelarna var det bättre hifi men mindre rock n roll. Så det blev lite av en win - win situation där, Keel kommer garanterat göra mer musikaliskt än vad nätdelarna gjorde + att jag förmodligen behåller rock n roll soundet.

Jag ska försöka bifoga bilder också men det får kommer i efterhand.

Tack för all hjälp och värdefull info jag fått från detta forum och dess medlemmar!


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Thu Aug 26, 2010 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kul läsning! Du har verkligen betat av en hel del på kort tid! Ser fram mot bilderna.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Fri Aug 27, 2010 00:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Såhär såg det ut i början. Jag hade köpt kolektorn i mellandagarna '08 och så här såg det ut i mitten av Februari ´09. Efter jag köpt Kolektorn så gick det bara någon vecka innan jag köpt ett par demo x av Dali Ikon 2 från Hifiklubben, jag hade inte ens lyssnat innan :( Jag hade läst på lite om Linn här på selleri och skaffat en matchande LK140. Jag hade också köpt en spritt ny Technics SL1210M5G eftersom jag tyckte att LP12 bara var föör dyrt, jag hade också läst mycket om hur bra Technics kunde vara om man uppgraderade den med bättre arm osv. Jag hade inte läst så noga om installation på den här tiden som ni kanske förstår.
Attachment:
LK140+Technics.jpg
LK140+Technics.jpg [ 156.48 KiB | Viewed 7948 times ]

Sedan var jag ju trots allt tvungen att skaffa en LP12, ju mer jag hängde på selleri och lejonklou började jag förstå hur viktigt det är med källan och jag hittade en på annons här på selleri. Hyllan var lite bättre än innan, Lingon flyttades sedan ner ovanpå kolektorn och LP12an ställdes i mitten av toppskivan. Jag hade Elac fs247 högtalare nu också eftersom jag aldrig gillade Dali Ikon. Elac högtalarna valdes ut med min nybörjarförmåga att utföra tune dem på hembiobutiken. Problemet var bara att där stog högtalare på rad med en switch så man kunde välja mellan de olika och det spelades på HarmanKardon elektronik. Ni förstår nog att en tune dem under sådana förhållanden inte är mycket att lita på, men jag var novis som sagt. Jag tyckte verkligen ELAC var helt klart bäst av alla andra typ, Focal, Kef, Tannoy, osv.
Attachment:
Blivitmed12a.jpg
Blivitmed12a.jpg [ 70.34 KiB | Viewed 7944 times ]
Jag blev ändå aldrig riktigt nöjd och köpte en Lejonklou Kinki2 och provade hemma med Lejonklou Kikkin men det lät fortfarande inte tillräckligt bra. Jag hade nu börjat hänga en del på Tonläget och fattat tycke för Majik 109 högtalarna så det slutade med att jag i Dec '09 sålde ELAC och köpte Majik 109. Vilken befrielse det var, 109orna var såå mycket roligare. Jag hade även under den här tiden köpt en Naim Nait1 lite på skoj eftersom beskrivningen av gamla Naim ljudet lät som något jag ville ha mer av i stereon. Naiten var fullkomligt underbar och jag beslöt mig för att sälja Kolektor+LK140 och undersöka moderna Naim förstärkare. Det slutade med en begagnad nac202/200. Jag åkte till Ikea och köpte Lackbord som jag sågade ur. En toppskiva som botten ståendes direkt på skruvarna och ett bord ovanpå. Så här såg det ut när jag meckade med den uppställningen.
Attachment:
Lackmeck.jpg
Lackmeck.jpg [ 132.15 KiB | Viewed 7947 times ]
Jag hade börjat närma mig en grym stereo men jag ville gärna ha Harmonihyllan och bestämt mig för det. Problemet var bara att nu hade Linn 10% rabatt på Radikal och det blev ett dilemma, så jag tog avbetalning och köpte båda. Då ingick en heminstallation av Anders också och systemet låter nu fantastiskt bra. Här har jag fortfarande kvar Hicap.
Attachment:
controltowerhicap.jpg
controltowerhicap.jpg [ 129.09 KiB | Viewed 10501 times ]
Eftersom jag spelar mycket singlar har jag velat ha en riktigt bra 45rpm Adapter, och jag fick en gammal från 50-60-talet skulle jag tro. Den är helt fantastisk, supersmidig med LP12 eftersom man sätter i den innan man lägger singeln på tallriken. Det låter bättre än vanliga plastpuckar eller metall för den delen.
Attachment:
TrinityAdapter.jpg
TrinityAdapter.jpg [ 34.26 KiB | Viewed 7945 times ]
Här är en bild på skivhyllan. 100% reggae :D
Attachment:
skivhylla.jpg
skivhylla.jpg [ 85.95 KiB | Viewed 7952 times ]

Detta var en del av resan baserat på de bilder jag hittat.


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Fri Aug 27, 2010 06:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jätte kul läsning och härligt med bilderna, steg för steg.


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Fri Aug 27, 2010 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Instämmer med föregående talare,det är sådana här trådar som man vill läsa,klart inspirerande och intressant läsning!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Sat Aug 28, 2010 13:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Intressant !

Hur tycker du ljudet skiljer sig mellan linn förstärkarna du hade förrut, och de nuvarande naim förstärkarna ?


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Sun Aug 29, 2010 01:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Kul att det var intressant att läsa. Jag har tänkt ett tag att man borde presentera mig men jag har avvaktat eftersom jag aldrig varit riktigt nöjd med stereon innan. I dag är jag verkligen supernöjd. Nästan varje gång jag lyssnar tänker jag, WOW. Men det är nog lite så det låter också, lite imponerande rock n roll sound så där. Jag gillar det däremot, och med harmonihyllan och radikal lp12 så är det ju inte så att musiken helt försvinner precis.

Ang Linn Kolektor + LK140 vs Naim 202/200 så är det svårt att säga för jag sålde Kolektor+LK140 innan jag fick Majik 109 högtalarna. Jag tyckte i alla fall att Kolektor+LK140 lät snällt och gosigt (obs ELAC högatalare). Det var dåligt med energi i musiken tyckte jag, lite som christer sjögren typ. När jag fick hem Naim Nait1 så tyckte jag direkt att var roligare även med ELAC högtalarna. Naiten är inte så noga med melodierna men den sätter verkligen rytmen, den spelade som en lovande ung trummare i någon stam i djupaste Afrika.
Sedan så låter Naim mer 'Live' tycker jag, det gäller det Naim jag provat i alla fall. Det är en stram bas med kraft och en väldig attack och snärt i trummor och perkussion. Det är mycket energi i Naim. Musikaliskt så är dock Linn mycket bättre, för att slå Majik-I tex så behöver du minst en Nac202/HiCap/Napsc/200 vilket kostar 3ggr så mycket.

Jag har hört och det verkar logiskt att om man vill ha ett annat 'ljud' så är det bäst att göra det genom att välja högtalare som låter mer som man önskar. Då förlorar man inte så mycket musikalitet samtidigt som 'ljudet' påverkas väldigt mycket. För mig har det däremot blivit så att jag kör med Naim förstärkare för att få det jag gillar och så optimerar jag allt runt omkring för bästa musikalitet.


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Sun Aug 29, 2010 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Kul att du hittat fram efter en del trevande och att du inte tröttnade på vägen som så många gör! Synd bara att det skall behöva vara så svårt. Jag tycker hela branschen är sorglig, så mycket fokus på allt utom hur grejerna faktiskt återger musik :-(


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Sun Aug 29, 2010 12:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 31, 2006 15:37
Posts: 28
Ser ut som ett roligt system, kul att du testat så mkt! Bra musiksmak verkar du ha med!

Hur kommer det sig att du fastnade för Majik 109 högtalarna? Just med reggae/dub kan tycker jag det kan vara skönt med lite botten. Testade du ngt annat? Golvare eller andra fabrikat?


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Mon Aug 30, 2010 13:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jag hade ELAC fs247 golvhögtalare som spelade djupt. Jag trodde ganska länge på ELACarna för jag hade jämfört mot alla vanliga märken jag kunde komma på (ej Linn ännu). Dock var jag aldrig riktigt nöjd och skaffade LP12, provade sedan Lejonklou Kinki+Kikkin men inget hjälpte för att jag skulle känna mig riktigt nöjd. Genom uteslutningsmetoden så hade jag helt enkelt kommit fram till att högtalarna måste bytas ut. Jag hade hängt en del på Tonläget och visste att jag gillade ljudet från Majik 109, så det var som ett säkert kort för utesluta högtalarna som ett problem. Jag lyssnade inte direkt A/B mellan 109 och 140 men vad jag tyckte efter flera sessioner på Tonläget med 109 och 140 så var det att 140 lät lite boomig tyckte jag. Visst spelade de djupare än 109 men de tillförde ingen kvalitet och utan det var snarare tvärtom. När jag fick hem 109orna märkte jag verkligen hur viktigt det var för mig att byta högtalare, de var såå mycket roligare än ELAC. Den djupare basen från ELAC blev fullständigt oviktig i jämförelse. Jag tycker inte det är så stor skillnad i ljudtryck direkt, utan det är endast det att vissa låga bastoner försvinner helt vilket är tråkigt såklart. Det händer dock inte särskilt ofta, även om man nog ofta missar en del information utan att vara medveten om det. Jag har funderat på sub men jag är så rädd att det inte ska integrera optimalt så nu blev det en Keel istället. Jag älskar när rytmen sitter och man riktigt hör flytet och magin i Lee Perrys eller King Tubbys mixar. Den där djupbasen är inte lika viktig som allt det andra tycker jag. Sen så är det nog bäst för grannsämjan om det inte spelas för djup bas :)


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Sat Sep 11, 2010 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Synd att du bor i Gbg, annars hade jag bjudit in mig själv. Vore superspännande att höra!

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Wed Sep 15, 2010 17:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Rolig tråd!
Har själv blivit Linnfrälst efter över trettio år i HiFi-träsket. Kan inte begripa att jag inte seriöst givit Linn en chans tidigare genom åren. :?
Har nu köpt mig ett par M109, begagnad Kolektor och LK140 och det är roligare än någonsin att lyssna på musik. Jag var på väg att lägga ner hela skit-n med HiFi, det var inte roligt längre. Mer fokusering på problem med anläggningen än musiken.
Nu är det dax att sälja av det gamla och bara njuta av flac och vinyl...

mvh

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Mitt stereo äventyr
PostPosted: Wed Sep 15, 2010 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
nonick wrote:
Rolig tråd!
Har själv blivit Linnfrälst efter över trettio år i HiFi-träsket. Kan inte begripa att jag inte seriöst givit Linn en chans tidigare genom åren. :?
Har nu köpt mig ett par M109, begagnad Kolektor och LK140 och det är roligare än någonsin att lyssna på musik. Jag var på väg att lägga ner hela skit-n med HiFi, det var inte roligt längre. Mer fokusering på problem med anläggningen än musiken.
Nu är det dax att sälja av det gamla och bara njuta av flac och vinyl...

mvh
Välkommen nonick. När du får tid får du tota ihop din egna hifihistoria. Det är många på forumet som gillar och läsa sånt har jag fått för mig.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited