selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sat Sep 11, 2010 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Någon som varit där? Viktigaste frågan är väl vad som låter bäst, Tonlägets eller P&S system? ;)

Direktrapport tack!


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sat Sep 11, 2010 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
Någon som varit där? Viktigaste frågan är väl vad som låter bäst, Tonlägets eller P&S system? ;)

Direktrapport tack!
P&S system lät klart bäst. Men det är egentligen löjligt att jämföra ett av Linns minsta system (Tonlägets), med Linns bästa system (P&S). Båda hade definitivt inte möjligheten att spela optimalt i en jättelokal med en mängd andra utställare. P&S hade skärmat av sin installation med draperier, så det blev mer "intimt".

Om man i övrigt ska göra en mycket kort och snabb kort kommentar, så vad det flera system som lät bra. Bäst tyckte jag ett system med Respons Grand Dimension (svenska högtalare). Jag glömde titta vad som drev dom (lyssnade på musiken 8) ). Dessutom lät B&W 800 Diamond med Classé-elektronik rätt bra.

Blev också positivt överraskad av Wilson Audio MAXX med Krell-elektronik. Har tidigare hört deras Watt Puppy och inte blivit imponerad. Det blev jag däremot av O&G Engineering, ett svenskt företag som presenterade ett nytt monoblock, RS2000, på 2000W (8ohm) som drev deras högtalare Morello-1. Klart trevligt system. Annars så lät Larsen-högtalarna rätt bra också. Drivna av GaMut-elektronik. Gillar deras högtalare.

Men, Linn-system med Klimax 350A, lät faktiskt inte så pjåkigt med tanke på betingelserna. Hade de fått ett eget utställnings-rum, så skulle de säkert låta riktigt bra.

Avslutningsvis. Det är svårt att på en mässa, jämföra olika system. Det blir korta lyssnings-sessioner, systemen demas med olika typer av musik och många rum "stör varandra". Men trevligt är det trots allt.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 12, 2010 16:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Jag tyckte att P&S system lät riktigt bra med tanke på förutsättningarna. Det som också imponerade på mig var musikvalen utställarna hade. Hos P&S spelade man all sorts musik t.o.m fetaste hårdrocken(vet inte vad det var?) sen fick
man också själv välja vad man ville lyssna på.

I många av dom andra rummen fick man en känsla av att dom hade valt musiken efter anläggningen.

Hur som helst så var det en riktigt trevlig mässa :D


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 12, 2010 18:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Jag skriver under på vad föregående talare sagt, P&S och Tonläget hade lyckats bra med tanke på förutsättningarna. De båda hade de två bästa systemen på mässan, enligt mig. För er som inte var där kan jag berätta att båda stod i en stor mässhall, tillsammans med ca 20 uställare till. Så det var extremt mycket ljud från alla håll. Martin på P&S hade dock ställt upp ett "tält" som skärmade av montern, det blev bra och skapade lite intresse. Å så hade dessutom Martin en iögonfallande klädsel...

Övrigt var ungefär som vanligt. Mycket tråkig hifi-musik, mycket imponatorljud med lite musik. Isotek hade en intressant demo där de demade skillnaden mellan sina strömprodukter, och jag blev förvånad över skillnaderna. Larsen lät helt ok, tillsammans med GamuT-elektronik. Naim imponerade mindre än vanligt, men Ovator-högtalarna är häftiga.

Burmester var galet dåligt, satt där i fem låtar och det lät bara förvirrat och tråkigt. Till och med Rammstein blev platt och utan känslor.

En sån här mässa är ett utmärkt tillfälle att bli uppmärksammad på hur bra man har det hemma!

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 12, 2010 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
torig wrote:
Blev också positivt överraskad av Wilson Audio MAXX med Krell-elektronik. Har tidigare hört deras Watt Puppy och inte blivit imponerad. Det blev jag däremot av O&G Engineering, ett svenskt företag som presenterade ett nytt monoblock, RS2000, på 2000W (8ohm) som drev deras högtalare Morello-1. Klart trevligt system.
Hmm.

Vad var det som imponerade med den uppsättningen? Att det gick spela högt eller att det smällde som f-n? För f.ö. lät det ju som organiserat kaos. Så nära noll man kommer ur ett musikaliskt perspektiv om jag får tycka till. De själva verkade också tycka att det mesta lät rätt trist eftersom de i princip bara spelade ett fåtal olika låtar och då bara i mycket korta pass (typ. 30 s). Det gick uppenbarligen spela väldigt högt i vilket fall. Vad man nu skall ha det till när det inte återger något som påminner om musik.


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 12, 2010 19:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Det finns ju bara en skiva - Brothers in Arms/Dire Straits. Tyvärr saknar jag den.. 30 sekunder pling. 30 sekunder plong. Har du hört det här? 30 sekunder Bang bada bong!

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 12, 2010 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
hardcorelinnie wrote:
torig wrote:
Blev också positivt överraskad av Wilson Audio MAXX med Krell-elektronik. Har tidigare hört deras Watt Puppy och inte blivit imponerad. Det blev jag däremot av O&G Engineering, ett svenskt företag som presenterade ett nytt monoblock, RS2000, på 2000W (8ohm) som drev deras högtalare Morello-1. Klart trevligt system.
Hmm.

Vad var det som imponerade med den uppsättningen? Att det gick spela högt eller att det smällde som f-n? För f.ö. lät det ju som organiserat kaos. Så nära noll man kommer ur ett musikaliskt perspektiv om jag får tycka till. De själva verkade också tycka att det mesta lät rätt trist eftersom de i princip bara spelade ett fåtal olika låtar och då bara i mycket korta pass (typ. 30 s). Det gick uppenbarligen spela väldigt högt i vilket fall. Vad man nu skall ha det till när det inte återger något som påminner om musik.
Vilken av de båda menade du :wink:

Wilson Audio MAXX lät bättre än förväntat, vilket för mig var en positiv överräskning. Var på Elite Plaza (eller Opalen) och hörde deras Sophia 3. Det lät däremot inte alls roligt.

O&G Engineering imponerade med att kunna spela "oförskämt högt" utan dist, men hade tyvärr samma dåliga förutsättningar som Linn-systemen. Trevligt med ett svenskt företag som fått fram ett högpresterande slutsteg och i rätt miljö kan de nog prestera ännu bättre välljud - tycker jag. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 12, 2010 20:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Hej!
Mitt första inlägg å detta suveräna forum.
Jag tycket att det var rent hopplöst att skaffa sig en vettig uppfattning om de Linnriggar som fanns på plats. Det dånade av hembioanläggningar och annat i hela den stora lokalen. Säkert spelades det på ett tiotal anläggningar samtidigt. Jag tycker det är synd att det skall vara så men tydligen har "butikerna" inte tillgång till egna rum utan är hänvisade till att dela utrymme.
Hur som helst, snacka Linn går ju utmärkt...

mvh

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 12, 2010 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
torig wrote:
hardcorelinnie wrote:
torig wrote:
Blev också positivt överraskad av Wilson Audio MAXX med Krell-elektronik. Har tidigare hört deras Watt Puppy och inte blivit imponerad. Det blev jag däremot av O&G Engineering, ett svenskt företag som presenterade ett nytt monoblock, RS2000, på 2000W (8ohm) som drev deras högtalare Morello-1. Klart trevligt system.
Hmm.

Vad var det som imponerade med den uppsättningen? Att det gick spela högt eller att det smällde som f-n? För f.ö. lät det ju som organiserat kaos. Så nära noll man kommer ur ett musikaliskt perspektiv om jag får tycka till. De själva verkade också tycka att det mesta lät rätt trist eftersom de i princip bara spelade ett fåtal olika låtar och då bara i mycket korta pass (typ. 30 s). Det gick uppenbarligen spela väldigt högt i vilket fall. Vad man nu skall ha det till när det inte återger något som påminner om musik.
Vilken av de båda menade du :wink:

Wilson Audio MAXX lät bättre än förväntat, vilket för mig var en positiv överräskning. Var på Elite Plaza (eller Opalen) och hörde deras Sophia 3. Det lät däremot inte alls roligt.

O&G Engineering imponerade med att kunna spela "oförskämt högt" utan dist, men hade tyvärr samma dåliga förutsättningar som Linn-systemen. Trevligt med ett svenskt företag som fått fram ett högpresterande slutsteg och i rätt miljö kan de nog prestera ännu bättre välljud - tycker jag. :wink:

/mvh
Jag syftade på O&G Engineering. Kanske berodde den märkliga återgivningen på dålig installation eller kanske dålig signalkälla eller vad det nu var som var fel. Att det gick spela högt utan att det kroknade stod dock helt klart.


Last edited by HCL on Sun Sep 12, 2010 21:15, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Sun Sep 12, 2010 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
nonick wrote:
Hej!
Mitt första inlägg å detta suveräna forum.
Jag tycket att det var rent hopplöst att skaffa sig en vettig uppfattning om de Linnriggar som fanns på plats. Det dånade av hembioanläggningar och annat i hela den stora lokalen. Säkert spelades det på ett tiotal anläggningar samtidigt. Jag tycker det är synd att det skall vara så men tydligen har "butikerna" inte tillgång till egna rum utan är hänvisade till att dela utrymme.
Hur som helst, snacka Linn går ju utmärkt...

mvh
Linn har ju inte varit representerade på denna tilställning tidigare (vad jag vet). Det kanske går att få ett bra rum om man är tidigt ute, har varit med länge och därigenom har bra kontakter? Man får väl hoppas på bättre förutsättningar en annan gång. Det är säkert bättre att synas och vara med än att inte vara med alls. De flesta inser säkert att förutsättningarna inte var de bästa (vilket de sällan är på mässor ändå).

"snacka Linn" är inte speciellt meningsfull. Det skall givetvis spelas :D


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Mon Sep 13, 2010 12:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Först en stort tack till alla som besökt båda våra och Anders/Williams utställning och en ursäkt till en av mina Göteborg kunder som lämnad tältet irriterad med mig. Det var omöjligt att håla konversation med ägna LINN kunder och få över information till så många som möjligt, som besökt tältet, på samma tiden. Det var över 2000 besökare på Lördag och jag tror nära lika många på Söndag.

Jag tror, trotts den negativa miljö LINN, mässan var en riktigt hit! Många kommenterat att vi hade bästa ljudet i hela mässa även om vi hade den värsta möjligheter att demonstrera och även dom som känna inte till LINN :) Jag knockade alla hård rockare med ACDC & System of the Down (Chop Suey) ,,, dom var så gladd!

Det var skrämmande hur många, som har satsat rejält på HiFi som har aldrig hört av LINN och tre gånger så mycket hade aldrig lyssnat! Jag lämnat ut över 500 kort och tror 450 till HiFi intresserat människor som kan ingenting om LINN.

Jag har set upp några bilder av våra tält på våra Blogg http://linnhifi.blogspot.com/ . Link finns på våra hemsida som ''nyheter''.

Tack igen till alla som besökt oss! // MVH Martin ,,,

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Mon Sep 13, 2010 13:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Way to go Martin! Tänkte väl att du hade kilt.. :)

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Arken mässan 2010
PostPosted: Mon Sep 13, 2010 18:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
I vilket fall som helst var det otroligt skönt att komma hem efter en dag på mässan och lyssna på musiken från ens egna lilla Linn-anläggning. Jag tycker att det var trist att (o)ljudet från ett par hembio-system fick möjligheten att försämra de redan dåliga förutsättningarna för Tonläget och Peoples&Schmidt.

Helgens höjdpunkt var nog Martins tydliga "Thank you" när det tystnade från O&G Engineering vid stängningsdags på söndagen, helt underbar timing :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited