Beträffande Bose kan jag berätta om en händelse strax innan sommaren. Som jag kanske berättat tidigare så är jag vicevärd i en bostadsrättsförening här uppe i Piteå. Eftersom vi funderat på att flytta ner till stugan permanent(till denna akustiskt mycket bättre plats

)så började jag leta runt på området efter en lämplig efterträdare till denna syssla. I samma veva flyttade en gammal skolkamrat till mig in i lägenheten rakt ovanför oss och rätt snabbt så insåg jag att det inte behövdes leta längre efter den "rätte" till uppdraget.
Per som han heter,sköter AV media biten på gymnasieskolan här i Piteå,alltså håller koll på att studiematerial i form av film och dyligt finns tillgängligt på utsatt tid till undervisning,ser till att alla sladdar sitter rättvända

och at allt helt enkelt fungerar. Jag minns sedan ungdomsåren att han brukade rodda med den lokala PA firman och i bland knäcka extra som DJ.
Hursomhelst,jag lyfte frågan med honom om att anta uppdraget,vilket han nappade på med viss tveksamhet. Han förklarade att det stundvis kunde bli rätt så mycket på schemat,dels vid skolstarten men även runt festivaltider och mässor samt inte minst med heminstallationer av audio. Detta väckte mitt intresse varför jag frågde honom vidare,förkarade mitt återväckta intresse, för då i huvudsak Linn,men hifi generellt. Förklarade min ståndpunkt beträffande audioprodukter som inte håller måttet,allt från billjud till PA. Frågade honom om han kände igen sig i mitt resonemang om "sväng" och förstärkare som inte spelar "musikaliskt" tror jag nämnde klass AB konstruktioner för honom också som exempel på oftare muskialiska konstruktioner samt Alpine som bättre ljudande representant inom bilstereo scenen.
Han förklarade att det hänt mycket inom PA genom åren och att det inte nödvändigtvis behövde låta som att musiken dör men at det finns många dåliga exempel på usla riggar. I bland så kunde han vara helt slut i huvudet efter en hektisk festivalkväll,inte på grund av det slitsamma jobbet eller alla fyllisar utan just på grund av den kakafoniska ljudmatta som hela tiden omgav honom.
Okej,det där var brödtexten som fyller mitt inlägg och som förhoppningsvis snart tänder min fjärde linnlogga,allvaligt talat så tycker jag det är så jäkla tråkigt med ordfattiga inlägg.
I vart fall så fanns det ett fabrikat som han bland högtalare hade stött på,och flertalet gånger förvånats över att det faktiskt kunde leverera någon slags musikalisk kvalitet. Inte sällan heller med ganska taskiga förutsättningar. Det var just BOSE som han talade om. Installationerna var och (är) förutbestämda utifrån var personen vid ritbordet tycker att de borde vara placerade eller i bästa fall med viss mån av fria tyglar. Det kan röra sig om ett innertak i en offentlig toalett eller i ett fikarum. Han kunde även dra sig till minnes att han i en restaurangmiljö en gång hört ett välljud från en installation med ett par mindre Linn.
Kortfattat: det kanske inte var så konstigt att det spelade hyggligt inne på muggen.