pekka71 wrote:
skulle du kunna tänka dig att byta till m140? eller tycker du att keltik spelar i en annan liga?
Jag kan egentligen inte svara på frågan, men jag
tror inte att jag skulle vilja byta till Majik 140. Jag har aldrig haft möjlighet att höra Majik 140, och än mindre haft möjlighet att jämföra aktiva 140 mot Keltik under liknande förhållanden.
Jag har kommit fram till att då det gäller val av högtalare, så passar det mej bra att inte välja strikt efter utvärdering med tune dem. Jag är övertygad om att man med en given budget skulle kunna bygga ett system baserat på till exempel Ninka eller Katan, där man skulle ha lättare att följa en viss melodislinga i en låt, än med ett Keltiksystem. Men många system med mindre högtalare klarar inte av att ge mej en upplevelse av musiken som påminner om den fantastiska upplevelse av att vara på en bra konsert. Jag vill inte bara kunna följa med i melodin, jag vill även känna musiken i bröstet, om jag vrider upp ljudnivån lite.
Även med Akurate 242 har jag upplevt att det saknas någon liten livekänsla i, jämfört med Keltik. Och då har de ofta varit drivna med bättre källa och förstärkning än Keltik hemma. På de flesta sätt har Akuratesystemet varit mycket bättre än mitt eget, men eftersom jag saknade lite livekänsla så har jag inte fått något jättestort begär att byta till 242.
De Klimax- och Komrisystem som jag har hört har både varit bra som attans, samt haft den fysik jag tycker är viktig för musikupplevelsen, så till någon av dessa högtalare skulle jag gärna byta.