selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Trådlöst?
PostPosted: Tue Aug 17, 2010 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, finns det någon som kör trådlöst och får det fungera/låta bra?

Har just flyttat till villa med 3 plan och naturligtvis kommer bredbandet (Telia ADSL) in i källarplanet. Därifrån ska välljudet spridas till bottenplanet och en trappa upp. Huset är "icke-betong" (slutet 30-talet) men möjligheterna att dra kabel i väggarna är begränsade. Att placera en trådlös router på bottenplanet är dock OK, om än bakom en tunn trävägg.

Finns det några trådlösa alternativ som är testade och OK? Jag är inte lika petig som Sportis (:-)) utan det är OK om det fungerar att skicka flac utan avbrott.

/ B

Post subject: Re: Trådlöst?
PostPosted: Tue Aug 17, 2010 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du har alltså första jacket i källaren ? Det brukar inte vara några som helst problem med att ansluta modemet i ett efterföljande jack förutsatt att du inte ansluter något i det jack som ligger före. Då du ändå inte kan använda det första jacket så kan man ju koppla om så att signalen inte går genom dess inre bleck genom att flytta den utgående ledningen från dom två övre till dom två undre stiften där den inkommande ledningen är ansluten (inuti jacket alltså).

PostPosted: Tue Aug 17, 2010 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det funkar i varje fall utmärkt om man har en trådlös router/accesspunkt av lite bättre snitt (t.ex. D-Link 855 el. dyl).

PostPosted: Wed Aug 18, 2010 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Du har alltså första jacket i källaren ? Det brukar inte vara några som helst problem med att ansluta modemet i ett efterföljande jack förutsatt att du inte ansluter något i det jack som ligger före. Då du ändå inte kan använda det första jacket så kan man ju koppla om så att signalen inte går genom dess inre bleck genom att flytta den utgående ledningen från dom två övre till dom två undre stiften där den inkommande ledningen är ansluten (inuti jacket alltså).
Det är ju en tanke förstås. Kan fast/ip-telefon sitta på samma uttag som modemet?

/ B

PostPosted: Wed Aug 18, 2010 17:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ip-telefonen kopplar du ju in i modemet. Har tidigare jobbat på ADSL support och att skarva första uttaget kan de diverse mystiska problem då kablarna i väggen inte brukar vara så bra, som tur är går det ju fort att testa!

//Peter

PostPosted: Wed Aug 18, 2010 18:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Njaa, numera levererar Telia en Thomson Gateway som innehåller en bredbandstelefoniadapter, till den kopplas en 3 delad splitterkabel som gör att man kan ansluta telefoner till den befintliga jackslingan. Man kan också koppla in en telefon via rj45 direkt till gatewayen om man vill. Den lösningen är att föredra (minst problem).

Ska dock nämna det att den trådlösa enheten i den inte riktigt håller linksysklass om man säger så. Skulle jag skaffa nåt själv hem skulle jag köra med vanligt adsl2+ modem + en linksys-router. (wrt54GL med DD-wrt är enormt stabil och duger finfint för FLACöverföring, ska man ha vassare så finns 160n och 320n som är bra grejer det med och dom stöder numera också DD-wrt.)

Jag hade också kört med ett enda telefonjack om jag inte hade dragit resten av jackslingan själv så jag vet vad det är för kablage och hur det är draget.. Ni anar inte hur mkt folk som har trassel hemma med ADSL och telefoni bara pga en risig jackslinga. Kör med en bärbar station nere i källarn och anslut en till länkad som du har vid typ ytterdörrn eller nåt.

Kabel är dock alltid förstahandsvalet för bredband, hur man än vänder och vrider på det. Trådlöst är så fruktansvärt störkänsligt.. räcker med golvvärme i ett rum för att det ska funka crap :/

PostPosted: Wed Aug 18, 2010 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
Kabel är dock alltid förstahandsvalet för bredband, hur man än vänder och vrider på det. Trådlöst är så fruktansvärt störkänsligt.. räcker med golvvärme i ett rum för att det ska funka crap :/
Ursäkta trådkapningen, men du låter insatt i ämnet. Jag håller precis på att renovera ett större enfamiljshus och lägger då in golvvärme i största delen av huset. På vilket sätt stör golvvärmen nätverket, och gäller det oavsett lösning för golvvärmen (el/vattenburen, ingjutna slingor/slingor i spånplatta)?

PostPosted: Thu Aug 19, 2010 14:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej Traktorpojken :)

Jadu, vi vet faktiskt inte exakt vad det beror på så frågan om typen är rätt knepig. Har snackat med kollegor om just det här fenomenet men vi har ingen riktig teknisk förklaring. Däremot är det konstaterat att det finns ett klart samband emellan installation av bland annat golvvärme/lågenergilampor samt en del andra saker och problem som uppstår med trådlösa nätverk. Det är ju ett högfrekvent nät med ganska låg signalstyrka egentligen så det är inte så märkligt att konstigheter uppstår pga magnetiska fält samt andra radionät och ibland även en så enkel sak som armering i väggar som bygger upp ett väldigt effektivt jordat burnät som omöjliggör radionät av klenare typ :)

Vettigaste man kan göra är att köra med en router där man själv kan välja exakt hur mkt effekt sändaren ska trycka iväg, just programvaran dd-wrt och även tomato har mycket bra inställningar för detta, dock stöder inte alla routrar dd-wrt och dom jag räknat upp gör det, så om man har problem kan man enkelt lägga in programvaran och dra på mer effekt och ofta löser det sig då.

PostPosted: Sun Aug 22, 2010 01:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tackar för upplysningen!,ursäkta att jag hakar på trådkapningen. Håller på installerar trådlöst nätverk med flera accesspunkter på ett vandrarhem/gårdshotell i höga kusten. Att få signalen genom den tjocka betongen går knappt.

Lägger du in den programvaran på datorn?, går det inte höja effekten från routerinställningarna direkt?

PostPosted: Sun Aug 22, 2010 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
...ursäkta att jag hakar på trådkapningen. Håller på installerar trådlöst nätverk med flera accesspunkter på ett vandrarhem/gårdshotell i höga kusten. Att få signalen genom den tjocka betongen går knappt.
Kapa på bara! Har, som jag skrev, flyttat in i en villa med tre plan och trådlöst skulle vara en bra lösning - om det fungerar optimalt. Så jag är intresserad av allt som har med trådlöst att göra.

Denna tråd får gärna bli en allmänt trådlös tråd :-)

/ B

PostPosted: Sun Aug 22, 2010 23:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

doze84 wrote:
Tackar för upplysningen!,ursäkta att jag hakar på trådkapningen. Håller på installerar trådlöst nätverk med flera accesspunkter på ett vandrarhem/gårdshotell i höga kusten. Att få signalen genom den tjocka betongen går knappt.

Lägger du in den programvaran på datorn?, går det inte höja effekten från routerinställningarna direkt?
Hej!

Det är egentligen en liten linuxdist som man flashar om routern med, kan liknas vid att man byter firmware. Denna programvara kan man sedan accessa från en ansluten PC precis som vanligt via 192.168.x.x och däri ändra inställningar direkt i routern.

Just inställningar för trådlöst är väldigt begränsat i standardutförande i dom allra flesta routers på privatkonsumentmarknaden och DD-wrt är ett bra alternativ.

Se http://www.dd-wrt.com/site/index för mer information.
Se också http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Main_Page

Mycket att läsa och en del tekniskt men värdefull information trots allt.

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske kan Devolo dLAN Wireless Extender Starter Kit 85/54Mbps fungera för dig.
Jag är nyfiken på deras produkt som heter dLAN 200 AVmini Network Kit. Smidigt när man har ADSL-modem i ett rum, NAS i ett annat rum och stereo i ett tredje rum. Nätverk till tre rum utan kablar för ca 1300:-.

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Kanske kan Devolo dLAN Wireless Extender Starter Kit 85/54Mbps fungera för dig.
Jag är nyfiken på deras produkt som heter dLAN 200 AVmini Network Kit. Smidigt när man har ADSL-modem i ett rum, NAS i ett annat rum och stereo i ett tredje rum. Nätverk till tre rum utan kablar för ca 1300:-.
Jag har testat Devolon och i min tidigare lägenhet funkade dom bra. Jag fick dock aldrig fler än två att samarbeta...

I villan jag bor nu så funkar Devolon i botten- och övre plan men inte till källaren där routern står. Gissar att det har något med skilda el-centraler och koppling till olika faser.

Min erfarenhet (från lägenheten) är att Devolon funkar OK ända tills något skiter sig, typ att ComHem strulade med Internet. Då lade Devolon av och drog med sig datorn så enda sättet att få igång alltsammans var att koppla med kabel mellan router och dator tills kontakt var etablerad. Därefter kunde jag byta tillbaka till Devolon.

Men jag har grejorna kvar och ska testa lite mer när det börjar bli dax.

/ B

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
I villan jag bor nu så funkar Devolon i botten- och övre plan men inte till källaren där routern står. Gissar att det har något med skilda el-centraler och koppling till olika faser.
Har du dubbla elcentraler i huset?
Om det inte är det som är orsaken till problemet kan du troligen fixa det med en Phase Coupler.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00