selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nylödda kablar
PostPosted: Sat Jun 12, 2010 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har fått mina silverkablar omlödda med rätt kontakter (svaratakontaker innan) och till min stora förtvivlan var de väldigt hårda och vassa när de var nylödda, detta gorde mig lite nervös att mina silverkablar var för korta och att det skulle påverka resultatet, Jag har ett par 1.2 m Linn silver hemma som är tillverkade av Ankan (det är han som lött mina nya silverkablar också) som är ca 50 cm, jag jämförde mot mina nya mot det paret som var 1.2 m och det var stor skillnad mellan dessa ett helt annat flytt och lungn i de längre silverkablarna, som tur var så har mina silverkablar ändrat lite karaktär bara på ett par dagar så att de närmat sig 1.2 m paret.

Nu idag när jag lyssnade har de nästa gått åt andra hållet, nästan lite loudnes kännsla, förhoppningsviss kommer det också att räta till sig med tiden.

Vad tror ni det beror på att kablarna ändrar karaktär`?

1 är det åldern på löddningan som förändrar ljudet? , allstå kabeln blir bättre även om den ligger oanvänd?

2 är det inspelning som ändrar ljudet eller kanske både och?

3 Kanske ligger orginal Linn kablar på hyllan ett par månader för att nå optimal prestanda innan de säljs?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: Re: Nylödda kablar
PostPosted: Sat Jun 12, 2010 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

glömde säja att lödningarna ser perfekta ut

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: Re: Nylödda kablar
PostPosted: Sat Jun 12, 2010 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har både köpt fabrikslödda och lött egna kablar både svarta och silver Linn. Upplever att de självlödda kräver runt 3mån innan de går till sig. Upplevet detta lite olika på nyköpt kabel, antagligen på hur länge den varit i butik.

Fabrikslödda har dock alltid varit lite bättre, känns som de är hårdare lödda en det man kan själv. Samt att efter ännu längre tid, kanske 1år + Tappar de egenlödda kablarna(antagligen lödningen) lite i kvalitet. Kanske hade de då vunnit på att lödas om.

Min konklusion är iaf när de gäller mig själv, egenlödning blir aldrig lika bra som i fabrik, och jag upplever mig själv som hyfsat duktig på att löda. Kablarna kräver lite tid för att bli bra, nylöda blir helt ologiskt bättre sämre den första tiden lite fram och tillbaka för att stabilisera sig. Oavsett känns lödningen som en riktig akiles häl. Blir nog bara silver fabrikslödda till slut om jag känner mig själv. Men efter allt är Dynamik uppgraderat +etc.

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00