selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon May 03, 2010 08:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
Förresten är det synkronmotorer det handlar om, inte asynkronmotorer.
Riktigt. "Ordbehandlaren" måste hängt sig ...
Sondek wrote:
Lånar tråden lite från trådskaparen...
Absolut.

PostPosted: Mon May 03, 2010 14:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Svaret från Linn Helpline:

Dear Benny,

Thank you for your e-mail.

The motor in the LP12 is synchronous and not asynchronous as you have stated. Our engineer has advised "The Lingo will probably work with a similar synchronous motor, but I cannot be certain without testing the motor in question.
The number of poles on the motor does not matter – the 16 pole motor will rotate 50% faster than the 24 pole version, but the pulley wheel will have been designed 50% smaller so that the platter ends up rotating at the correct speed."

Best Regards

Colin
Customer Support
Linn Products Limited

PostPosted: Mon May 03, 2010 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trevligt att Linn svarade. Om din Thoréns drivs av 50 Hz (kanske från nätet rent av) så kommer den förstås att snurra med rätt hastighet om du kopplar in en Lingo. Men vilken drivspänning du bör ha är en annan fråga. Thoréns-motorn vill troligen ha något annat än 90V i startspänning och 60V i drivspänning.

Angående Axis så kan man teoretiskt sätt driva den med en Lingo. Motorn är nästan likadan som på LP12, men vill ha mycket lägre drivspänning. Så även där blir det till att anpassa om det ska bli bra.

Lingo saknar helt och hållet hastighetsjustering, eftersom LP12 justeras mekaniskt med vinkeln på motorn. Detta kan också ställa till problem på andra skivspelare.

PostPosted: Tue May 04, 2010 02:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stilla undran:

Kan du inte ta både motorn och lingon från tolvan? Jag tror jag sett sådana motorer på ebay för fåniga summor...

Apropå Thorens så hade min storebror Bosse en sådan spelare som dig på sjuttiotalet. Denna var han väldigt stolt över och vanligtvis oerhört rädd om. Bassman berättade i bilen efter att vi släppt av Ingvar Öhman på Kallax om just den skivspelaren. Den hade spelats på inför en Spanienresa någon gång runt 1978? inför upphämtningen av taxin som skulle ta dem till flyget. Något drickbart hade inmundigats samtidigt som vinylen hade konsumerats,kunde ha rört sig om en Tom Petty & the heartbreakers eller möjligtvis Neil Young. Där någonstans så kom skjutsen och i brådskan lämnades svarven på, mitt i "The needle and the damage done"

Fjorton dagar senare hemma i Piteå så snurrade svarven fortfarande med en mätarställning på 671932,8 varv mer än innan på nål och verk...

Märkligt nog har jag aldrig fått höra det från honom:-)

Kul med Thorens!
Image

PostPosted: Tue May 04, 2010 03:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Satt och kollade lite på motorstyrningar på ebay tidigare för jag är lite sugen på att testa byta på min basik
Finns ju en del andra modeller än linns tex.

http://cgi.ebay.com/Power-supply-LINN-L ... 23037e4f81

Skulle en sådan funka bra tror ni ? eller ska man testa tex. valhalla eller hercules?

PostPosted: Tue May 04, 2010 08:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
Men vilken drivspänning du bör ha är en annan fråga. Thoréns-motorn vill troligen ha något annat än 90V i startspänning och 60V i drivspänning.
Handlar detta om att byta ut en kondensator? Läste att man behövde byta en en kondensator från 0,22uf (Linn) till 0,20uf (Thoréns) för att koppla in en Hercules.
Lejonklou wrote:
Lingo saknar helt och hållet hastighetsjustering, eftersom LP12 justeras mekaniskt med vinkeln på motorn. Detta kan också ställa till problem på andra skivspelare.
Om jag inte förväxlar med det jag läst om LP12 så är det samma på Thoréns.
haraldur wrote:
Stilla undran:Kan du inte ta både motorn och lingon från tolvan? Jag tror jag sett sådana motorer på ebay för fåniga summor...
Eftersom 24-pols motorn snurrar 50% fortare måste i så fall ett nytt drivhjul monteras på motorn med mindre diameter. Svarven på bilden ser förvillande bekant ut :D

PostPosted: Tue May 04, 2010 09:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hemling wrote:
Satt och kollade lite på motorstyrningar på ebay tidigare för jag är lite sugen på att testa byta på min basik
Finns ju en del andra modeller än linns tex.

Skulle en sådan funka bra tror ni ? eller ska man testa tex. valhalla eller hercules?
Kolla in http://www.vinylengine.com/. Finns en del att hämta. De motorstyrningar som verkar populärast är Hercules, Pro-Ject Speedbox samt Heed Orbit. Den uppfattningen jag fått är att Hercules verkar vara väldigt populär till LP12. Tidigare bytte man ut Valhalla kortet mot ett Hercules kort med tillhörande switch. Får att få bort värmen lade man Hercules kortet i en extern Mose box och därmed en lösning liknande Lingo I.
Se http://www.stamfordaudio.co.uk/pages/1102.htm och http://www.stamfordaudio.co.uk/cgi-bin/ ... =stamaudio.

Det finns en faslig flora av motorstyrningar. I mitt sökande har jag begränsat mig till Hercules, Heed Orbit I samt Lingo. Vill man gå upp i pris finns Wave Mechanic och Origin Live (DC-motor), men då är man uppe i en prisklass motsvarande en beg LingoII.
Anledningen till att LingoII är intressant för mig är att med största sannolikhet kommer jag en dag att köpa en LP12 och känner att jag ev kan tänka mig att ta kostnaden för en Lingo redan nu, under förutsättningen att det fungerar vilket en del tyder på.

PostPosted: Tue May 04, 2010 09:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
Frågan är vad du vill uppnå med det hela. Jag tycker man bör skilja mellan projekt som man genomför för att de är roliga och projekt man genomför för att man vill ha bättre prestanda.
I detta fallet är syftet bådadera. För rimliga summor, alltså bråkdelen av vad en LP12, kostar finns det ganska mycket att göra för att förbättra en Thoréns av modell TD16X. Känner jag för det och bedömer det som att det kan ge någonting kan jag dokumentera det i forumet. Sedan är det självklart att det inte passar alla att skruva samt fixa och trixa. Själv är jag händig och har hög mekanisk kompetens. Gällande elektronik så är jag dagligen omgiven av hårdvarukonstruktörer så där finns resurser att plocka när jag själv inte räcker till.

Slutligen så handlar det inte om att "Linnifiera" en Thoréns utan att uppgradera en spelare och att där välja komponenter som fungerar bra ihop med den och lyfter. T ex spelar de väldigt bra med Linn's tonarmar och att uppgradera en Thorens med en tonarm upp till tidiga Ittok är inte att kasta pärlor för svin. Men här finns ju självklart en gräns för vad man kan plocka ut ur grundmekaniken innan det är dags att gå vidare med något nytt och modernare.

Det viktigaste är och förblir att man själv upplever en förbättring med de små steg man tar.

PostPosted: Wed May 05, 2010 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bagarn wrote:
Lejonklou wrote:
Frågan är vad du vill uppnå med det hela. Jag tycker man bör skilja mellan projekt som man genomför för att de är roliga och projekt man genomför för att man vill ha bättre prestanda.
I detta fallet är syftet bådadera. För rimliga summor, alltså bråkdelen av vad en LP12, kostar finns det ganska mycket att göra för att förbättra en Thoréns av modell TD16X.
...
Slutligen så handlar det inte om att "Linnifiera" en Thoréns utan att uppgradera en spelare och att där välja komponenter som fungerar bra ihop med den och lyfter. T ex spelar de väldigt bra med Linn's tonarmar och att uppgradera en Thorens med en tonarm upp till tidiga Ittok är inte att kasta pärlor för svin. Men här finns ju självklart en gräns för vad man kan plocka ut ur grundmekaniken innan det är dags att gå vidare med något nytt och modernare.

Det viktigaste är och förblir att man själv upplever en förbättring med de små steg man tar.
Ja, med det kriteriet har du givetvis rätt.

F.ö. håller jag med Lejonklou. Om det är max förbättring för pengarna eller något annat som är målet är avgörande. En LP12 med en Basik-tonarm lär vara bättre än Thorens med Ekos SE. Att Ittok är bättre än originalarmen på Thorenesen är möjligen intressant, men i sammanhanget ändå rätt akademiskt.

PostPosted: Wed May 05, 2010 09:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har tyvärr inte hunnit med att ordentligt justera in mer än 3 olika Thorens spelare men utav det jag sett/hört/upplevt så känns det inte motiverat att satsa för mycke energi på dem om man inte brinner för det och vill laborera själv. De saknar tyvärr alldeles för mycket av den precision som finns redan i en väldigt gammal tolva...
Quote:
En LP12 med en Basik-tonarm lär vara bättre än Thorens med Ekos SE.
Så lär det nog vara! Jag skulle vilja säga med risk att få Thorensälskare runt om i världen på mig att grundmekaniken i Thorens spelaren inte håller måttet...kul raritet men det stannar tyvärr där. Däremot så spelar de ju helt ok ändå men aldrig på LP12 nivå...nyare Thorens spelare är dock outforskade så vad som hänt där vet jag inte.

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Wed May 05, 2010 12:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

andkan wrote:
Jag skulle vilja säga med risk att få Thorensälskare runt om i världen på mig att grundmekaniken i Thorens spelaren inte håller måttet...
Möjligen den svensktalande delen men den är nog inte så omfattande ... :wink:

Tack för ett bra inlägg!

PostPosted: Wed May 05, 2010 16:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Finns säkert svar på detta i forumet men blir som att leta efter en nål i en höstack.

Ställer frågan generellt så här; Från vilket tillverkningsår bör man leta efter en LP12, det har ju gjorts en del uppgraderingar. Själv har jag fått uppfattningen kring 1990 men ni kan det säkert bättre.

Blir det mycket diskussion så startar jag en ny tråd.

/Benny

PostPosted: Wed May 05, 2010 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://home.coqui.net/vicdiaz/linnhist.htm#lp12

http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/li ... ml#history

http://www.vinylengine.com/linn-lp12-hi ... path.shtml

http://en.wikipedia.org/wiki/LP12

Här har du lite att läsa om 12:an

Själv har jag en som är från -87 uppgraderad med Cirkus har Lingo 2 och är väldigt nöjd med.

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Thu May 06, 2010 09:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack för länkarna!
Har passerat dessa på nätet. Bra att ha dem samlade.

Här ett par läsvärda länkar, en om skivspelare i allmänhet http://www.high-endaudio.com/RC-Tables.html och LP12 i synnerhet http://www.high-endaudio.com/RC-Linn.html.

/Benny

PostPosted: Thu May 06, 2010 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det är pinsamt att posta länkar till Arthur Salvatore, speciellt på det här forumet.

Han tillhör en liten skara nötter som har som hobby att hata Linn, främst för att han inte alls förstår vad de menar med musikalitet. Om man varken kan förstå eller höra några musikaliska skillnader, så förvandlas Linnsfärens hela språkbruk till listig propaganda.

Jag hoppas att du inte är ute efter att skapa en sån debatt.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00