selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11
Author Message
PostPosted: Mon Dec 21, 2009 01:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
teatime wrote:
Clas wrote:
[..] Akurate DS(/d?) [..] Klimax Kontrol. Är den uppgraderad till /1 och med dynamik?[..] Klimax DS [..] Mimer? Nu mera behövs det inte så många hyllplan.
Nej, allt du nämner har jag kvar. Kul att det finns saker kvar att se fram emot! ;)
Absolut och speciellt när några av dem inte är speciellt dyra. Hur kul skulle det egentligen vara med maxad 12a, KDS, KK och aktiva Komri med 8 st Solos? Inget att drömma om eller se framemot... :roll:
teatime wrote:
Det är inte Klimax utan Artikulate 345...
Det glömde jag bort, men var (väl?) bara ett namn byte i början. Hursomhelst går det att uppgradera den till "New Klimax 345".
http://www.linn.co.uk/news_articles/act ... il/id/2661

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
PostPosted: Mon Dec 21, 2009 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Wow mycket snyggt och låter säkert gudomligt plötsligt skaffar "alla" mina drömburkar. Lönn blev ju väldigt snyggt mot golvet också två träslag kan man ju alltid blanda (beroende på sort i min bok) kul att du delar med dig och grattis!! :-)

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Tue Jan 05, 2010 14:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Injusteringen är inte klar, och det är inte rätt kablage än. Vidare är de fortfarande utan Dynamik, då jag inte ville chansa på att Linn skulle hinna fixa dem innan jul så uppgraderingen får ske efter julhelgen istället. Det blir lite struligare förstås, men som bonus får vi höra vad uppgraderingen gör, vilket ju alltid är kul. :)
Dynamik uppgraderingen kan ta ett bra tag då special embalage för slutstegen skall skickas från Linn, sedan skall dessa fram o tillbaka för modifiering i skottland. Dynamik uppgradering på mina tog ca 2 månader, men då var det mitt i höstens dynamik "rusning" så det kan tänkas att det går lite fortare nu.

Andefattigt?, Brukar bli lite fetare ljud om man flyttar ihop högtalarna lite, dock kan man förlora lite 3D-perspektiv på det. Ja det är olika förstås beroende på rum.

Snyggt med svart bakvägg, det hade jag i mitt förra boende också. Projektor,,humm har haft min i låda i 2 år snart sedan flytten, kanske dags att sätta upp den.

Intresant att höra när du hittat en riktigt bra possition på högtalarna vad subben har att tillföra. Skriv gärna något om det när tiden kommer.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Fri Apr 30, 2010 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Här är en tråd som måste lyftas upp.

Jag är nyfiken hur det går! Spelar det som aldrig förr? Speciellt nyfiken är jag på hur suben spelar tillsammans med högtalarna.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
PostPosted: Mon May 03, 2010 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Clas wrote:
Här är en tråd som måste lyftas upp.

Jag är nyfiken hur det går! Spelar det som aldrig förr? Speciellt nyfiken är jag på hur suben spelar tillsammans med högtalarna.
Mja.. det går framåt iallafall.

Förstärkeriet har varit i Skottland och blivit uppdaterat. Burkarna vill nu bli kallade K350A/d. :) Redan det tog sin tid, men vad som verkligen dröjde var kablaget (första leveransen var fel längd). Eftersom jag jag ville ha allt på plats innan jag gav mig på en seriös justering så var det inte förrän för någon vecka sedan som det till slut blev av. Jag har bara gjort första iterationen så här långt. Jag skall ge mig på dem igen vid tillfälle, men resultat så här långt:

De hamnade grymt långt ut från väggen! ca 50 cm från bakre ovankant till vägg. Så långt ut har jag aldrig haft högtalare tidigare (fast jag har aldrig haft drygt 7 meter långt vardagsrum tidigare heller). Det var inte helt lätt att hitta en perfekt position och ingen position var helt klockrent bäst. Vid, för mig, vanligare avstånd (2-3 dm från väggen) så tar basen över helt. Det blir bara bumligt. Vid ca 4 dm var det skitdåligt. Fullständig kakafoni, inga instrument spelar ihop. Därefter blev det bättre och bättre ända ut till 5 dm. Jag nöjde mig för den här gången och fixade till fötterna och kollade med vattenpass. Ojsan! Den ena stod så snett att när jag ställt den i lod så var högtalaren plötsligt 1,5cm närmare väggen i ovankant. Jag misstänker att det kan vara förklaringen till att vissa förflyttningar var så svårbedömda. Jag skall definitivt på det igen.

Subben visserligen på plats, men inte alls inställd. Då jag nu till slut har kablage till den så ville vi iallafall få bort den från sovrummet (där den stått i fyra månader). Jag tyckte att den bidrog positivt, men jag kan inte ärligt bedöma den än.

När jag efter justeringen spelade en skiva jag hade hört veckan innan blev jag häpen. Trots den ofullständiga justeringen hade den lyft något helt grymt! En helt annan melodi i basen, tex. En större förbättring än jag anat vid justeringen. (Oftast tycker jag det är tvärtom - det är när man justerar man reagerar starkast på förändringar.)

Jag är dock övertygad om att systemet kan bättre än så här. Bla är min 5 år gamla Akiva så trött, så trött. Tolvan är ofta bara marginellt bättre än min ADS. Definitivt något att ta tag i.. man kan ju hoppas på skatteåterbäringen. :roll:


Top
   
PostPosted: Mon May 03, 2010 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
teatime wrote:
Jag är dock övertygad om att systemet kan bättre än så här. Bla är min 5 år gamla Akiva så trött, så trött. Tolvan är ofta bara marginellt bättre än min ADS. Definitivt något att ta tag i.. man kan ju hoppas på skatteåterbäringen. :roll:
Whow, med din tolva (Ekos SE/Radikal/Urika) låter detta allvarligt. Även med en Adikt (+Uphorik) borde den rejält spöa en ADS...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited