selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Apr 29, 2010 12:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har brottats ett tag och frågat runt här och där ang att ansluat en Lingo till en annan skivspelare än LP12. Lp12:an drivs ju med en 24-pols asynkronmotor (110V/50Hz). De flesta övriga spelare drivs med en 16-pols asynkronmotor.
Det finns en ganska stor flora av externa strömkällor främst konstruerade för Lp12 på marknaden. Dessa fungerar till andra skivspelare såväl som till Lp12.

Min fråga är om det går att koppla en Lingo till en skivspelare med en 16-pols asynkronmotor (110V/50Hz) överhuvudtaget och om det ger gott resultat?

Har idag en Thorens som jag inte har några planer på att byta ut, den kommer att uppgraderas med en Linn Ittok LvII. I övrigt har jag en Kollektor samt en LK140. Vill gärna ha en Lingo.

/Benny

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bagarn wrote:
... Har idag en Thorens som jag inte har några planer på att byta ut, ...
Vilken sort?

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 15:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bagarn wrote:
Vilken sort?
En TD165

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bagarn wrote:
hardcorelinnie wrote:
Bagarn wrote:
Vilken sort?
En TD165
Byt, du är värd en tolva.

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 08:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

:D Spelaren byter jag inte. Har ägt den sedan 1978 då köpte den av min bror som i sin tur köpte den ny. Den är värd lite kärlek så här på ålderns höst.

Men min och många andras bedömning är att Thoréns TD16X modeller går att hissa en bra bit upp på ljudstegen med lite tweaks till en bråkdel mot vad en LP12:a kostar.

Kan tänka mig att köpa en tolva längre fram. Som reservspelare då .... :wink:

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla är värda en LP12'a!

För att återgå till ämnet så bör spelaren ha en 24 polig motor om det ska funka. Jag har hört talas om (träffat en som hade) Lingo till Rega P2/3 (av äldre AC typ).

Själv funderade jag på Lingo 2 (låg hemma oanvänd ett tag) till en Linn Basik, bara för skojs skull. Men det blev aldrig av, jag hann sälja Basiken innan tummen lossnade... Hade dock varit kul att se hur långt man kunde komma med en Basik. För det satt en Akito 2B och en frisk Adikt på den.

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bagarn wrote:
:D Spelaren byter jag inte. Har ägt den sedan 1978 då köpte den av min bror som i sin tur köpte den ny. Den är värd lite kärlek så här på ålderns höst.

Men min och många andras bedömning är att Thoréns TD16X modeller går att hissa en bra bit upp på ljudstegen med lite tweaks till en bråkdel mot vad en LP12:a kostar.

Kan tänka mig att köpa en tolva längre fram. Som reservspelare då .... :wink:
Är det inte vettigare i så fall att skaffa en LP12 m. Lingo och ha kvar Thorensen av nostalgiskäl!?

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 12:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Linnofil wrote:
Alla är värda en LP12'a!

För att återgå till ämnet så bör spelaren ha en 24 polig motor om det ska funka.
Det är där kruxet är. Om Lingon inte funkar på annat än 24-poler hur kan då alla X-brand PSU:er designade för LP12 även funka så bra till 16-pols motorer. Det borde funka sämre om PSU är avstämd för 16-poler och sedan köra den på 24-poler. Det är detta jag inte får ihop.

I min förenklade värld vill jag helst se Lingon som en svart låda (hepp!) som levererar en jämn och fin ström och inte bryr sig om vad som sitter i andra änden.

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 13:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kör själv en Axis med Valhalla då original psu gick sönder.
Är väl liknanade motorer så det funkade över förväntan. Nyfiken på en Lingo å se vad den kan göra.

Men visst finns det andra eftermarknadsstyrningar till Thorens?
Såg sådana då jag sökte ett alternativ till min Axis

Kudos
Axis+Valhalla+basik+Ortofon VMS10
Aktiva Kaber, 2 x LK 280 + LK280+Spark
Söker :LK 280/Spark, aktiva Isobarik

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 13:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tykho wrote:
Är väl liknanade motorer så det funkade över förväntan. Nyfiken på en Lingo å se vad den kan göra.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl det samma motor i Axis och LP12. Enligt vad jag har läst så är Valhalla motorstyrning mycket bättre än Axis motorstyrning.

Det finns väldigt många motorstyrningar ute på marknaden. Flertalet är designade för LP12 eftersom det av naturliga skäl funnits ett sug efter ett lägre prissatt alternativ. Dessa funkar också till Thoréns.

Man kan ju vända på frågan också: Hur mycket bättre är Lingo I och II jämfört med Hercules, Heed Orbit, Origin Live, Pro-Ject Speedbox, Wave Mechanic för att nämna några?

Om jag skall sammanfatta det jag läst om dessa, och det är en del nu, är att samtliga är betydligt bättre än Valhalla.

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 14:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

hardcorelinnie wrote:
Är det inte vettigare i så fall att skaffa en LP12 m. Lingo och ha kvar Thorensen av nostalgiskäl!?
Varför är det vettigare?

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bagarn wrote:
hardcorelinnie wrote:
Varför är det vettigare?
För att en LP12 är såååå mkt bättre än en Thorens.

/Erik

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 16:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Erik wrote:
Bagarn wrote:
hardcorelinnie wrote:
Varför är det vettigare?
För att en LP12 är såååå mkt bättre än en Thorens.

/Erik
Jag kan ge 100 anledningar till att köpa en Lp12. Jag kan ge lika många för att köpa en Thoréns eller ngt annat.

Fast frågan handlar egentligen om motorstyrningar, i synnerhet om Lingo funkar med 16-pols asynkronmotorer. Har även berört andra motorstyrningar jmf med Lingo.

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Frågan är vad du vill uppnå med det hela. Jag tycker man bör skilja mellan projekt som man genomför för att de är roliga och projekt man genomför för att man vill ha bättre prestanda.

Att anpassa en Lingo till en Thoréns tillhör den första kategorin såvida du inte har stor kompetens och tänker lägga ner massor av tid och möda på att optimera det hela.

För övrigt har jag aldrig hört någon Thoréns som varit bättre än Linn Basik eller Rega P3. LP12 är på en helt annan nivå.

Förresten är det synkronmotorer det handlar om, inte asynkronmotorer.

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:

Med tanke på denna tråds rubrik så vore det nog inte helt fel att ge sig in på en anpasssning till en Axis :?
Upplever att det finns potential i Axisen efter att ha uppgraderat till Akito från Basik arm.
En fördel den har jämfört med LP-12:an är ju den enkla uppbyggnaden och ett något lägre behov av injustering jämfört med en fjädrande upphängd vinylsvarv.

Antar då utan att veta att Axisen också har en 24 polig motor. Så vilken anpassning krävs här för att det skall fungera annat än justering av hastigheten? Är den motorn identisk med LP-12:ans? Någon som vet?

Lånar tråden lite från trådskaparen.. thorens är ju en klassiker helt klart men Lingon är nog lättast att anpassa till en Linn skivspelare...

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00