selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 02:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Sun Apr 11, 2010 15:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Rutger, nu är du ute på djupt vatten ;-)
Man kan ju tuna med EN ton, så någon melodislinga eller takt behövs ju inte.
Behöver inte ens vara en ton - en inspelad handklapp, smäll eller annat ljud funkar.
En annan observation är att skivbrus/vinylknaster är "bättre" ju mer tunat systemet är.

Så man ska nog testa att tuna med vitt brus innan man uttalar sig.

Vilken inspelning/ljud som är lättast att tuna till? Det du tidigare inte hört - möjligen är det akilleshälen för vitt brus!
Detta var något nytt för mig. Har själv aldrig hört talas om att tune method kan användas med annat är ren musik.
Jag tvivlar också starkt på att det skulle kunna fungera med annat än användandet av musik, och jag har själv aldrig använt metoden med vitt brus eller "bara" ett ljud.

Jag håller med om detta med skivbruset, som träder i bakgrunden vid en rätt uppställning av högtalarna eftersom uppmärksamheten till musiken tar över.

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Rutger, nu är du ute på djupt vatten ;-)
Man kan ju tuna med EN ton, så någon melodislinga eller takt behövs ju inte.
Behöver inte ens vara en ton - en inspelad handklapp, smäll eller annat ljud funkar.
En annan observation är att skivbrus/vinylknaster är "bättre" ju mer tunat systemet är.

Så man ska nog testa att tuna med vitt brus innan man uttalar sig.

Vilken inspelning/ljud som är lättast att tuna till? Det du tidigare inte hört - möjligen är det akilleshälen för vitt brus!
Detta var något nytt för mig. Har själv aldrig hört talas om att tune method kan användas med annat är ren musik.
Jag tvivlar också starkt på att det skulle kunna fungera med annat än användandet av musik, och jag har själv aldrig använt metoden med vitt brus eller "bara" ett ljud.

Jag håller med om detta med skivbruset, som träder i bakgrunden vid en rätt uppställning av högtalarna eftersom uppmärksamheten till musiken tar över.
Här håller jag definitivt med Rutger. Att man kan tycka att till och med ljudet när nålen går ner i skivspåret blir bättre när man får till placeringen är nog inte någon vidare bra indikation på att det faktiskt också är bättre musikaliskt. Att det kan vara det är nog snarare en tillfällighet än en regel. Kanske kan man lära sig att höra hur det bör låta när det är rätt inställt, men det är inte samma sak som tune-dem. Det torde vara tämligen självklart att man behöver en musiksignal för att tillämpa tune-dem. Vad är referensen för de andra testsignalen?

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag har egentligen inte något att tillföra men jag måste ändå säga att det låter verkligen obegripligt att man kan tuna stereon till något som per definition är helt slumpmässigt.
Jag skulle kunna tänka mig att det går att tuna till ett trummaskin beat eller ett anslag på ett piano.
Det måste ju finnas någon strukturerad information för hjärnan att analysera.
Hur vet hjärna när vitt brus låter "rätt".

Jag påstår dock inte att metoden inte skulle kunna fungera, tvärtom, kommer följa detta nyfiket.

Definitionen på vitt brus från Wiki:
Vitt brus är en signal som har genererats av en stokastisk process. Vitt brus kännetecknas av att det innehåller alla frekvenser med samma sannolikhet och genomsnittliga energi, och att dess autokorrelation är noll för alla nollskilda tidsdifferenser. Motsatsen är färgat brus. Eftersom vitt brus ska innehålla samma energi vid alla frekvenser blir det en fysikalisk omöjlighet, då detta skulle innebära oändlig energi. Man menar därför oftast "bandbegränsat vitt brus", det vill säga brus som kan anses vitt inom ett begränsat frekvensband, då man talar om vitt brus.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Hejsan!
Jag har egentligen inte något att tillföra men jag måste ändå säga att det låter verkligen obegripligt att man kan tuna stereon till något som per definition är helt slumpmässigt.
Jag skulle kunna tänka mig att det går att tuna till ett trummaskin beat eller ett anslag på ett piano.
Det måste ju finnas någon strukturerad information för hjärnan att analysera.
Hur vet hjärna när vitt brus låter "rätt".

Jag påstår dock inte att metoden inte skulle kunna fungera, tvärtom, kommer följa detta nyfiket.

Definitionen på vitt brus från Wiki:
Vitt brus är en signal som har genererats av en stokastisk process. Vitt brus kännetecknas av att det innehåller alla frekvenser med samma sannolikhet och genomsnittliga energi, och att dess autokorrelation är noll för alla nollskilda tidsdifferenser. Motsatsen är färgat brus. Eftersom vitt brus ska innehålla samma energi vid alla frekvenser blir det en fysikalisk omöjlighet, då detta skulle innebära oändlig energi. Man menar därför oftast "bandbegränsat vitt brus", det vill säga brus som kan anses vitt inom ett begränsat frekvensband, då man talar om vitt brus.
Ja man skulle kunna säga att det låter som att det finns ett validitetsproblem med metoden.

PostPosted: Thu Apr 15, 2010 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Ah jasså Lou Reeds Metal Machine Music! Varför sa ni inte det från början grabbar, ja den krävs det en hygglig installation för att få ordning på.

Carl

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00