ulfbnilsson wrote:
Jo jag tycker att du har rätt Rutger. Du har också rätt när du säger att många handlare utomlands inte längre trycker så mycket på source first.
Om man ska försöka förstå Linns kampanj för source first, så måste man beakta hur hifivärlden såg ut när Linn introducerade med sina skivspelare. På den tiden ansågs källan vara relativt oviktigt och det var högtalarna som ledde till musiknirvana. För att kunna slå hål på den gängse uppfattningen var Linn därför tvungna att ta till en mer slagkraftig retorik och det var det man förpackade som "source first".
------------------------
Du har nog helt rätt här.
Det var rätt pedagogiskt av linn att göra på detta sätt- att visa att källan inbland verkligen spelade en roll. Ibland en avgörande roll.
Ett annat exempel på lysande pedagogik var uppställningen av ett par högtalare i ett rum. Jag tror inte ens alla handlare var medvetna om det pedagogiska i det hela, eller orsaken varför det lät så olika...
Det handlar om:
"Single speaker demonstration", som kanske såhär ibackspegeln mest handlade om viktigheten att placera en högtalare exakt rätt. Det var/är ju helt omöjligt med flera högtalare i samma rum. Upplevelsen av ett bättre ljud med endast ett par högtalare i rummet berodde mest på att varje högtalarepar från linn var placerade exakt rätt vid varje byte. Platsen märktes ju ut på golvet exakt vart tex Linn Tukan med stativ skulle stå. Linn Keltik placerades på ett helt annat ställe.
Viktigt är också att dessa ställen med de olika högtalareplaceringarna lyssnades fram väldigt noggrant av försäljaren i butiken. Tune-method användes redan i slutet av 80-talet i varenda butik. Och här tror jag många hifientusiaster har missat poängen. Placeringen av högtalaren är och var oerhört viktig. Det gör skillnad med mindre än en cm. Det kan höras tom. utanför lyssningsrummet.
Glöm därför digitalklockor och mobiltelefoners subtila inverkan - det var istället placeringen av högtalaren som var det väsentliga.
Och det är ju lysande pedagogik.
Användarvänligheten i de nya nätverkspelarna främjar på ett kraftigt sätt musikupplevelsen- att hela tiden lyssna på mera musik. Det är ett verkligt paradigmskifte som sker. Inga fysika klumpiga cd-skivor mera. Själva formatet i sig, och lätttillgängligheten till all musik gör att musikutbytet blir oändligt mycket större. Och det är det väsentliga. Det handlar om en revolution.
Och här är linns pedagogik lika fantastisk. Ivor hade nog blivit lärare om han inte hade blivit företagsledare.