selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Mar 21, 2010 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej
Vad jag undrar är följande; När styrprogrammet skapar en post (låt) i DS:ens minne, vad refererar den till då? Jag misstänker att mediaservern vid scanning av musikbiblioteket bygger en databas med alla flacfiler och genom detta skapar någon form av intern sökväg till flac filen. Men sedan när DS:en ska spela filen, hur funkar det då? Har DS:en då en direkt referens till flacfilen på disken på Nasen:en, eller refererar den till Mediaservern som accessar filen och skickar den till DS:en. Jag tror på det senare.

Anledningen till frågan är att jag fortsatt att testa Kinsky Jukebox. Vad som är intressant med den är att den är helt oberoende av en Mediaserver. När ett entry i DS:en skapas så pekar den via en HTTP server direkt på flacfilen. DS:en accessar sedan filen direkt via http på disken på nasen.

Varför är detta då intressant, jo för att jag tycker det låter annorlunda! Här har man alltså ett sätt att prova hur det låter utan inblandning av mediaServer.

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mediaserver typ Twonky har en inbyggd webbserver. DSens playlist innehåller en lista på URLer till mediafilerna. Du kan accessa musiken direkt via URLen från vilken mediaspelare som helst (eller webbläsare till och med om du har rätt plugins!)

/ j

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Mediaserver typ Twonky har en inbyggd webbserver. DSens playlist innehåller en lista på URLer till mediafilerna. Du kan accessa musiken direkt via URLen från vilken mediaspelare som helst (eller webbläsare till och med om du har rätt plugins!)
/ j
OK, tack då fattar jag.

PostPosted: Mon Mar 22, 2010 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte så att DS-spelaren "hämtar" musikinformationen från NASen?
Är det inte det som kallas för "pull", alltså "dra", i motsats till "push" som USB gör?

Har jag uppfattat rätt?

PostPosted: Mon Mar 22, 2010 21:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Att det låter annorlunda beroende på transport/protokoll är helt omöjligt dock...de flesta protokoll med felhantering garanterar en överföring på 100 procent. Sedan kan det bero på andra (skumma) saker, huruvida en enhet hanterar det data den får, men digitala överföringar på det här sättet kan inte påverka.
Det vore naturligtvis annat om överföring sker i realtid och man måste kompensera för förlorade paket, etc. men här finns det ju buffert för sådant...

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 09:38 
Site Admin
Site Admin

troylee, bra bakgrundsläsning när det gäller diskussion i det ämnet (ungefär): http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=5328

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 00:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Förstod inte riktigt det där...den tråden verkar handla om cd-rippar, sen verkar det vara mest filosofiska utsvävningar också :)

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 02:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Är det inte så att DS-spelaren "hämtar" musikinformationen från NASen?
Är det inte det som kallas för "pull", alltså "dra", i motsats till "push" som USB gör?

Har jag uppfattat rätt?
Jo precis. DSen hämtar datat från NASens webbserver via HTTP-protokollet på samma sätt som din webbläsare hämtar den här forumposten när du surfar på selleri. Datat buffras sedan och samplas upp innan det går in i DS'ens D/A-omvandlare.
troylee wrote:
Sedan kan det bero på andra (skumma) saker
Exakt. Ingen här tror att skillnader i prestanda beror på att datat inte kommer fram rätt. Däremot är det väldigt mycket i en DS som kan påverka ljudet som inte har med dataöverföringen att göra. Sånt som är svårare att mäta än att höra.

/ j

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Exakt. Ingen här tror att skillnader i prestanda beror på att datat inte kommer fram rätt. Däremot är det väldigt mycket i en DS som kan påverka ljudet som inte har med dataöverföringen att göra. Sånt som är svårare att mäta än att höra.
Vad kan det vara som påverkar?

Hör man en skillnad, och man kan verifiera att det inte är inbillning, så går det också att mäta. Det är dock inte lätt att mäta rätt sak och att analysera mätvärdena på rätt sätt.

/ B

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 11:50 
Moderator
Moderator

Bill50x wrote:
...så går det också att mäta
Jag tycker inte man ska utgå från att det finns mikrofoner med tillhörande elektronik, som på alla sätt, i alla avseenden och aspekter är bättre än vår hörsel.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

varför inte?

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 14:51 
Moderator
Moderator

Jag tror att många underskattar känsligheten och mångsidigheten i de mänskliga sinnena.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Bill50x wrote:
...så går det också att mäta
Jag tycker inte man ska utgå från att det finns mikrofoner med tillhörande elektronik, som på alla sätt, i alla avseenden och aspekter är bättre än vår hörsel.
Nu handlade det ju om elektronik (DS) och sådan mäter du inte med mikrofon.

Annars håller jag med om att våra öron är extremt känsliga och att vi säkert kan höra saker som är svåra att mäta. Men samtidigt som vi har känsliga öron och en bra databehandling i vår hjärna är vi dessutom lättlurade och minns gärna fel. Dvs vi kan påverkas av annat än just det vi hör.

/ B

PostPosted: Thu Mar 25, 2010 00:17 
Moderator
Moderator

Bill50x wrote:
Hör man en skillnad...
Härav min fundering kring hörselns egenskaper.

PostPosted: Sat Mar 27, 2010 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

troylee wrote:
Att det låter annorlunda beroende på transport/protokoll är helt omöjligt dock...de flesta protokoll med felhantering garanterar en överföring på 100 procent. Sedan kan det bero på andra (skumma) saker, huruvida en enhet hanterar det data den får, men digitala överföringar på det här sättet kan inte påverka.
Det vore naturligtvis annat om överföring sker i realtid och man måste kompensera för förlorade paket, etc. men här finns det ju buffert för sådant...
Den stora skiljelinjen består i om D/A-omvandlingen sker baserat på en grundklocka som härstammar från transporten eller ej. I DS-konceptet figurerar bara klockan i DS:en (pull-relation till datahållaren el. transporten), medan med t.ex. en separat DAC matad vi t.ex. SPDIF så behöver D/A-omvandlaren ha en klocksynkroniseringsfunktion (som synkroniserar den interna klockan till den klocka som transporten förmedlar via dataöverföringslänken). Att synkronisera en klocka till en annan kan inte göras perfekt och även om det skulle göras perfekt så finns alltid risken att kvaliteten på den klocka man synkronierar mot inte är stabil nog.

Att det i vissa situationer går att göra en dataöverföring (där även klockan förs över) utan hörbara artefakter kan t.ex. bero på aktuell koppling (t.ex. om kopplingen undertrycker lågfrekventa frekvensvariationer ungefär p.s.s. som common-mode störningar på en balanserad överföring)...

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00