selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Mar 21, 2010 13:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Min bana som Linnägare började 1990 då jag köpte en Linn Axis / Akito / K18. I övrigt hade jag en Rotel 840BX2 samt ett par Jamo Concert högtalare. Så småningom byttes Axisen mot en LP12:a, Roteln mot Pretek / Powertek samt Jamona mot Mirage 790.

Så såg det ut ett tag tills en termistor på Powerteken pajade. Köpte en 280 / Spark från takt o ton som tog bättre hand om mina högtalare.

Ett par passiva Kaber dök upp på Tonläget och dom kunde jag inte motstå. En LK2/75 samt en 2/60 hade funkat som center och surroundslutsteg fram till dess men snart hittade jag en Kaber aktiv box och så fick dom slutstegen flytta fram till frontarna. En LK100 med ett par 5110 local fick bli surrounder och en Unik med en LK2 fick tjänstgöra som center. En Lk1:a följde med någon av slutstegen och fick tjänstgöra som RIAA steg.

Några bioförsteg avlöste varandra (Pioneer, Proton) innan jag hittade mitt Marantz AV9000.

Ganska länge såg setupen ut såhär.

LP12 / Akito / Ortofon MC10
Micromega stage 1 / Cambridge DAC2
Pioneer R5 Laserdiscspelare
Sony DVDspelare
Marantz AV9000
LK1 (RIAA)
Kaber aktiv
LK280 / spark
LK280
LK275
LK2/60
LK100
Kaber
5110
Unik
SONY CRT Projektor

När jag sedan träffade min fästmö var det bara att kompromissa och flerkanalsystemet samt projektorn rök. Detta medförde en nytändning för 2-kanalsåtergivning. Min filosofi är att hitta den bästa återgivningen för den bästa pengen. Jag förespråkar inte LK-lådorna som sådana utan det är vad som ligger i min prisklass.

Just nu ser systemet ut som följer

LP12 / Akito / Ortofon MC10 / Project RIAA
Mimik
Marantz AV9000
Kaber aktiv
280 /Spark
280
275
Kaber

Mimiken är kopplad med en PAD Elementa kabel för att få bort den lite vassa tonen spelaren har. Resten är kopplat med Linn interconnect.

LP12an kommer att få en uppgradering både på motorstyrnings samt på pickupsidan. En Linto hade ju inte heller varit helt fel. Försteget skall bytas till en Kairn eller 5103. 275 slutsteget skall bytas till ett 280. Det gäller bara att hitta rätt del till rätt pris. Att jag känner att jag är på rätt spår bekräftades av bonussonen. Jag hade installerat systemet med vissa kompromisser i vardagsrummet medan han var hos sin pappa. När han kom hem utspelade sig följande ordväxling.

- Vem är det som sjunger?
- Det är Norah Jones
- Ja men vem är det som sjunger?
- Ja hon heter Norah Jones.
- Men det är ju ingen här!


Image

Image
Linns vackraste Högtalare?


Last edited by Fisherking on Wed Mar 24, 2010 18:11, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Sun Mar 21, 2010 18:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Välkommen till Selleri.
Bonussonen kan du säkert lura in i audio-fördärvet :lol: .
Men jag tycker nog att du skulle ge honom grammatikboken man skymtar på bilden... och då tänkte jag inte på hans svenska utan mer för spelaren är skottsk och kan låta sig störas :wink:

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Sun Mar 21, 2010 19:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Böckerna finns inte kvar i hyllan.
Att flytta in hos någon är ju ett ständigt kompromissande så jag började att placera spelaren mellan några böcker för att sedan succesivt plocka bort dom så att jag tillslut fick hela hyllplanet. :mrgreen:

Att placera en skivspelare i en bokhylla är ju inte optimalt men den är faktiskt riktigt stabil och relativt död. Fästmöns piano är väl ett större problem men det blir jag nog inte av med så länge vi bor där vi bor.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 24, 2010 18:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Det kom ett paket

Image

Vad kan det vara?


Image

Image

LK låda. Borde kanske dammat av den lite innan fotografering
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Image

LINGO!

Har bara lådan och nätkabel ännu men det skall väl lösa sig. Blir en trevlig uppgradering jämfört med den Basik motorstyrning som sitter i nu.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited