selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 16:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1218 Next
Author Message
PostPosted: Mon Mar 15, 2010 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Du har rätt i att det går "snabbkopplingskontakt" från delningsfiltret till elementen i komponent 104. ( inte kabelskor, som jag slarvigt skrev i hastigheten). Jag är väldigt tveksam om dessa snabbkontakter (eg. datakontakter) är bättre än vanliga kabelskor.
Är det verkligen så i de övriga nya linnhögtalarna också?
Då borde det bli bättre med lödning direkt på kretskortet. Läge för moddning med andra ord.
Varför anstränga sig med lödning av bananer utanför högtalaren, om man inte använder lödning inuti
och varför använda "billig" internkabel initu högtalaren när man rekommenderar k400/k600 menllan slutsteg och högtalare?
Inte ens Komri hade väl k400 som internkablage. Det är väl samma med internkablaget innuti deras prylar det är väl först på senare tid det ens brytt sig om riktningen på dessa. Men det hela handlar väl om att det ska gå fort och smidigt att sätta ihop en högtalare. En k400 är rätt styv och bänglig att löda jämfört med en smidiigare internkabel. Är det då dessutom snabbkontakter så underlättar det ju ännu mer. Men man kan ju alltid löda fast sina anslutningar själv och byta internkablage. Vet att Lejonklou har gjort det. Dock vet jag inte om det är värt besväret ??

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 18:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har Lejonklou gjort det ?
Är det korrekt ?
Vi får fråga honom- eftersom han läser denna tråd:- är det värt att löda om internkablaget i Linns nyare högtalare ?
Varför har man frångått lödning, om det nu är en korrekt uppgift ?
Tycker linn numera att det spelar mindre roll?
Och vad tycker du ?

Last edited by Rutger on Mon Mar 15, 2010 20:30, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 20:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

doze84 wrote:
Bill50x wrote:
haraldur wrote:
Burkarna jag lånade var piP kanske bör klarläggas för tydlighetens skull. Jag vet inte hur piP-S spelar men knappast sämre i alla fall. Ska bli spännande att höra vad mina Linnvänner tycker om dem?
T.o.m IÖ tycker inte att dom (piP-s) lyssningsmässigt är värda merkostnaden, däremot är de mättekniskt mer korrekta...

/ B
Jo men åter igen I Ö förstår inte tune dem. Deras historia av rekommenderade produkter bevisar det. Så bara för att IÖ säger att den är värd merkostnaden så betyder det inte att den presenterar musik bättre.

---------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------

Om nu det visar sig att IÖ har hittat ett sätt att mäta sig fram till bra tune dem när det gäller högtalare, så är det ju fantastiskt bra steg i rätt riktigt för hifi världen!

Det kan mycket väl vara så att IÖ lyckats konstruera en tune-dem mässigt bra högtalare genom mätningar. Han verkar ha verklig musik som referens, och samtidigt förmågan att tänka flerdimensionellt vid konstruerandet. Och det är ju en bra utgångspunkt. Sedan påstås det ( enligt hans egen utsago, som det verkar ) att det "tänks och simuleras i flera dimensioner samtidigt" vid konstruerandet av Inos högtalare. IÖ använder därför inte datorer överhuvudtaget vid konstruktion, eftersom han tycker det blir alldeles för oexakt och felaktigt.

Det ovanstående får var och en ta med en nypa salt- det är ju konstruktörens egna uttryck för konstruerandet.

Last edited by Rutger on Tue Mar 16, 2010 15:12, edited 2 times in total.

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Rättvist vore tex att ge Lejonklou o IO fria händer i två identiska rum.
Då kunde man ge dom ett par kul uppgifter
A/ obegränsad budget på utrustning och akustikfix/möbler (fritt val på utrustning)
B/ samma budget; tex 10k, 100k, 300k (fritt val på utrustning)
C/ samma utrustning, fri budget på akustikfix/möbler
D/ samma utrustning men utan att få röra rummet (möblerat som normalt svenskt v-rum)
(C o D delas upp i två delar; en med IO's favvogrejjer och en med Lejonklou's favvogrejjer)

Plus fler alternativa C o D; med IO's favvoelektronik&Linn högtalare, ,med Lejonklou's favvoelektronik&INO högtalare.
Det skulle vara jätteintressant med sådana tester!
Tyvärr kommer det väl aldrig bli av. Jag känner varken Lejonklou eller IÖ, men den bilden jag fått av Fredrik säger mig att han kanske skulle ställa upp. Jag är mer tveksam till om IÖ skulle vara intresserad. Om det skulle bli av skulle det vara önskvärt, IMHO, att det det hela skulle ses som en gentlemannamässig tillställning och ingen "showdown" om vem som spöar vem. Tänk om resultatet istället skulle bli ett hopp framåt för alla, med nya synvinklar, nya lärdomar och inte minst en något mer sansad diskussion på forumen i fortsättningen. I båda riktningarna.

Det skulle vara lysande, tycker jag :)

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denna tråd har tyvärr en del information som inte är helt korrekt. Vinklat om man är väldigt snäll. 8)
Båda sidor överdriver fördelar i egna produkter och överdriver nackdelar i andra produkter.
Dessutom prestenteras egna tyckanden ofta som fakta.
Snälla,var försiktiga i denna annars intressanta tråd!

Ett par snabba fakta för att balansera debatten. De på faktiskt betonar VISST installation. Kanske mer än Linnister tom!
Att då jämföra tex INOs högtalare utan att sätta upp dem korrekt är inte rättvist.
Tycker det är märkligt att uttala sig om något utan att ge bästa förutsättningen för lyssnandet.
Det gäller givetvis alla produkter, även "icke Linn".

Rättvist vore tex att ge Lejonklou o IO fria händer i två identiska rum.
Då kunde man ge dom ett par kul uppgifter
A/ obegränsad budget på utrustning och akustikfix/möbler (fritt val på utrustning)
B/ samma budget; tex 10k, 100k, 300k (fritt val på utrustning)
C/ samma utrustning, fri budget på akustikfix/möbler
D/ samma utrustning men utan att få röra rummet (möblerat som normalt svenskt v-rum)
(C o D delas upp i två delar; en med IO's favvogrejjer och en med Lejonklou's favvogrejjer)

Plus fler alternativa C o D; med IO's favvoelektronik&Linn högtalare, ,med Lejonklou's favvoelektronik&INO högtalare.

Ja ni fattar grejjen...en massa kul tester med olika kombinationer. Alla avlyssnas blint och "betygsätts". Detta är snabbt skrivet så ha överseende med om något missats!

Skulle ta allt för lång tid att kommentera allt i tråden men väljer den sista. Skribenten ska inte bahöva känna sig speciellt utpekad, var helt enkelt det sista som behövde kommenteras.
Quote:
Direktlödda kablar till elementen har linn haft i över 20 år ( undantaget komponent 104, där det används kabelskor ).
Och de har varit rätt ensamma om detta.
Nope, stämmer inte. 3K array har i Akurate, Artikulat, Klimax, Komri (dessa har jag mekat med) snabbkopling!
Samt flertalet snabbkopplingar i resten av kablaget med...
Linn har sedan flertalet år arbetat med "tillräckligt bra" enl deras R/D. Är just det svar man får om man frågar om varför.. Jag hade givetvis föredragit en annan inställning.
+1

Sund och trevlig inställning, Sportbilsentusiasten. Jag tror heller inte man ska dra för stora växlar på om man använder snabbkopplingar eller löder (Ino använder väl en simpel telefonledning (ha,ha) i sitt internkablage). Huvudsaken är ju att slutresultatet blir bra. Och det har ju båda tillverkarna bevisat.

Trevligt inlägg också från dig Leijonklou. Jag förstod att det var något som inte stämde, eftersom du alltid har ytterst informativa inlägg.

/mvh

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt intryck är i alla fall att piP konstruktionen har någonting då ett flertal personer med Linn utrustning upplevt dom som tydliga och musikaliska.
Förhoppningsvis kan vi få rapporter från fler jämförelser mellan Ino- och Linn-högtalare där man riggat upp det hela under lite mer kontrollerade former.
Trots att jag inte har någon Linn högtalare själv så ser jag det som ett visst mått på kvalite om Ino matchar Linn åtminstone i avseende på tunedem. Sen finns det andra parametrar som jag inte upplever att Linn ligger i topp på i.
Det finns ju också en större modell Pi60 som vore intressant att jämföra med.

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snabbkontakter ist f lödning internt är nog dels ett rationaliseringssteg, dels "good enough" och dessutom ett sätt att säkra
att det inte blir olika kvalitet på anslutningen vilket det kan bli om det ska lödas.

K400 internt avfärdades p g a logistiken (och för att den kabeln de använde var "good enough") när jag frågade en gång.

/M

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är faneret inhandlat!
Kunde inte bestämma mig,det fanns lite olika sorter att välja på av vilka jag föll pladask för ett vackert ådrat valnötsfaner. För att felsäkra så fick jag med mig ett par ark ek också ..

Detta fick mig att tänka på min kära Linnrigg och jag skapade mig en orsak till att svänga förbi stugan,oturligt nog glömde jag att ta med mig soundtracket till det femte elementet men jag hade som tur var Steve Gibbons "Birmingham to Memphis" inspelad på Linn Records tillgänglig så ingenting kunde ju gå fel..

Riktigt mysig eftermiddag/afton var vad det blev. Hade varit på IKEA dagen innan så det fanns lite knepiga prylar att ägna sig åt. Började med att skruva ihop mina tre nya välstämda LACKbord i färgerna gul,röd och svart,blev kalassnyggt enligt mitt förmenande!
Sedan ställdes LP12an på ett av dem och jag ställde mig att betraktra hur vackert bordet och skivspelaren gjorde sig tillsammans. Ett bord tog jag med mig hem till min PL12´a vilket blev väldigt snibbigt,ser lite "Lingo" aktigt ut när Dirak står bredvid skivspelaren,de har ju likadana lådor!

Körde igång min gamla kära rigg,tänkte att det var dags att nöta lite på Karik IIán,skickade in Fria proteaterns Vysotskij platta och började ge mig på lådinredningarna som vi hade köpt,jäkligt fina lösningar de har på IKEA måste jag säga,inte unika men unikt billigt för sådant som gör att det känns som om man har ett mycket dyrare kök än det egentligen är. Jäkligt kusliga texter på Vysotskijplattan by the way,både "Den glödande bastun" och "Den Döde" är tillräckliga för att väcka både melankoli och obehagskänslor:

"Jag hann ropa till bror min: Hjälp mig!
När de kom i gryningen
och två stiliga vakter förde mig
från Sibirien till Sibirien.

I träsket och i gruvorna
åt vi stendamm och drack vår gråt
och där stack vi hans bild nära hjärtat
så att han kunde höra det slå."

Ett par lampor kom upp i taket och på köpet hann jag notera att takpanelen torkat och krympt så pass att jag åker på att pilla dit mer vitfärg minsann. Vitt är en djävulens färg,nu fattar jag vad han menade på målerifirman. Det tar aldrig slut,alltid någonstans det lyser igenom,täcker dåligt,finns en myriad med kulörer och det kan bli fel på mer än ett sätt,kan se för vitt ut eller gulstick,glansfaktorn kan ställa till det och som sagt, en färg som är by the devil..

Det blev ingen Steve Gibbons,däremot en Clas Janson,Satan i Vintergatan vilken bra platta!
"Det kostar en hundring,det kostar ett liv,att titta på Siv.."

Riktigt kul att pyssla med IKEA grejor när man har ett par Kaber som underhåller en medan man löser IKEA pusslet,tänkte fortsätta med ett hörnskåp ovanför diskbänken men tanken på att börja damma med rondellen i översta kakelskiftet fick mig att i stället fokusera på lite musikalisk njutning varvid nybryggt kaffe iordningsställdes och Nationalteatern "Rövarkungens Ö" platta lades på tallriken.

"Söndag kväll" är en riktigt bra låt. Fattar inte hur jag kunnat missa ett sådant bra spår på den plattan. Sådant sanslöst tryck det är i den,spåret är makalöst på många sätt.Sedan en påtår och i med Johnny Cash på Österåker,han trivs fakiskt bättre i min Karik än på LP12án.
Lustigt nog när man pratar om söndermastrade plattor så föredrar jag CD´n, inte minst för att det finns spår på den som inte kom med i LP verisonen från 1972/73

Sedan åkte jag hem,belåten lite upprymd över kvällens trevliga stund så höll jag ett föredrag för min fru om varierande godstjocklekar i bafflar, om stående vågor och hur de uppkommer vilket för bägge parterna var väldigt informativt och intressant -NOT!(Enligt Bea)

Nu ska jag avsluta dessa skriverier till förmån för lite behaglig svarvning med LACkbordsplacerad Pioneer PL12 presenterat via Keilidh.. Lagomt knastrig "The Pusher" med Steppenwolf....

GODAMN GODAMN
THE PUSHERMAN!

You know i SMOOOKED alot of grass
Oh lord i popped a lot of pills
but i never touched anything
that my SPIIIIRIT would kill

You know, I've seen a lot of people walkin' 'round
With tombstones in their eyes
But the pusher don't care
Ah, if you live or if you die....

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Jag tror heller inte man ska dra för stora växlar på om man använder snabbkopplingar eller löder (Ino använder väl en simpel telefonledning (ha,ha) i sitt internkablage). Huvudsaken är ju att slutresultatet blir bra. Och det har ju båda tillverkarna bevisat.
Vill för ordningens skull poängtera att jag inte tycker "man inte ska dra för stora växlar..."
Åtminstone var det inte det jag ville ha sagt :wink:

För mig är inställningen "bra nog" en allt för låg målsättning! Och allt för bekväm&enkel att att ta till när man får obekväma frågor.
Allt påverkar ju prestandan.
Snabbkopplingar är givetvis sämre än lödningar. Kan iof förstå att Linn tar genvägar (enklare produktion/installation) då tillverkningsvolymerna är stora men...oavsett hur liten förbättring man skulle få med lödning är ju KÄNSLAN som kund att veta att man inte löpt hela linan ut ingen höjdare.
Lejonklou/IO har små serier som gör det JUST möjligt att ha koll på hela produktionen, inte behöva kompromissa och även personligen testa&justera (om möjligt) varje levererad enhet. Vet om att båda inte vill öka produktionen om/då det skulle påverka kvaliteten. Bra inställning.
Har personlig erfarenhet av vad som händer om man expanderar från ett fåtal personer till ett globalt företag. Ett rent ELÄNDE att tampas med ekonomer/säljare angående R/D&test-tid. "bra nog" hör man ofta... :?

Kul att du uppskattade mitt inlägg Torig.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 07:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snabbkopplingar är givetvis sämre än lödningar....
Det är inte alls "givetvis" att snabbkopplingar är sämre än lödningar. Virning och klämförband kan ge bättre resultat eftersom man får en direktkontakt mellan de två materialen och inte en hinna lödtenn emellan.

"Good enough" är också ett uttryck för att man lägger krutet där det gör mest nytta inom den ram (pris, komplexitet, handhavande osv) man bestämt sig för. Om det kostar x kronor att löda internkablaget istället för snabbkontakter så kanske denna merkostnad gör större ljudlig nytta någon annanstans? Snabbkopplingar kan för övrigt vara ett sätt att säkerställa kvaliteten vid uppgraderingar ute hos återförsäljare utan att vara beroende av dennes lödkunskaper.

/ B

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 12:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

torig wrote:
Jag tror heller inte man ska dra för stora växlar på om man använder snabbkopplingar eller löder (Ino använder väl en simpel telefonledning (ha,ha) i sitt internkablage). Huvudsaken är ju att slutresultatet blir bra. Och det har ju båda tillverkarna bevisat.
Vill för ordningens skull poängtera att jag inte tycker "man inte ska dra för stora växlar..."
Åtminstone var det inte det jag ville ha sagt :wink:

För mig är inställningen "bra nog" en allt för låg målsättning! Och allt för bekväm&enkel att att ta till när man får obekväma frågor.
Snabbkopplingar är givetvis sämre än lödningar. Kan iof förstå att Linn tar genvägar (enklare produktion/installation) då tillverkningsvolymerna är stora men...oavsett hur liten förbättring man skulle få med lödning är ju KÄNSLAN som kund att veta att man inte löpt hela linan ut ingen höjdare.
Lejonklou/IO har små serier som gör det JUST möjligt att ha koll på hela produktionen, inte behöva kompromissa och även personligen testa&justera (om möjligt) varje levererad enhet. Vet om att båda inte vill öka produktionen om/då det skulle påverka kvaliteten. Bra inställning.
Har personlig erfarenhet av vad som händer om man expanderar från ett fåtal personer till ett globalt företag. Ett rent ELÄNDE att tampas med ekonomer/säljare angående R/D&test-tid. "bra nog" hör man ofta... :?

Kul att du uppskattade mitt inlägg Torig.
"Good enough" är inte något uttryck linn haft förut. Vad blir nästa steg ?
Jag har hört skillnaden till det bättre ( det är väldigt tydligt ) så många gånger vid lödning att det för mig verkar obegripligt om det slarvas med detta. Förbindelsen med datakontakter oxiderar dessutom med tiden. Dessutom sker det med klämkontakt två förbindelser extra jämfört med en enda direktlödning.
En förbindelse på tre ställen internt i högtalaren, om det nu är så att klämkontakt används vid terminal, ingången till filtret och vid utgången av detta, innebär då hela 9 elektriska förbindelser- sex av dem med potentionell risk för oxidering. Med lödning blir det endast tre utan någon risk för oxidering med tiden.

Då musiksignalen försämrats kan den aldrig återställas igen.

Jag antar att alla nya högtalare ljudmässigt är såpass mycket bättre på alla andra sätt, att klämkontakter ändå kan försvaras. Lödning gjord av personal kostar pengar i arbetstid. Var det här man sparade in vid uppsägningarna för ett fåtal år sedan ?
Det blir till att ta fram lödkolven och skruva upp bakterminalen för att se hur det står till..

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 13:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Snabbkopplingar är givetvis sämre än lödningar....
Det är inte alls "givetvis" att snabbkopplingar är sämre än lödningar. Virning och klämförband kan ge bättre resultat eftersom man får en direktkontakt mellan de två materialen och inte en hinna lödtenn emellan.

"Good enough" är också ett uttryck för att man lägger krutet där det gör mest nytta inom den ram (pris, komplexitet, handhavande osv) man bestämt sig för. Om det kostar x kronor att löda internkablaget istället för snabbkontakter så kanske denna merkostnad gör större ljudlig nytta någon annanstans? Snabbkopplingar kan för övrigt vara ett sätt att säkerställa kvaliteten vid uppgraderingar ute hos återförsäljare utan att vara beroende av dennes lödkunskaper.

/ B
Men i Komri och artikulat borde det åtminstone vara direktlött. Det är ju inga prisbilliga högtalare- och jag tvivlar starkt att de använder klämkontakter här. Sportbilsentusiasten har nog felaktiga uppgifter om detta.

Last edited by Rutger on Tue Mar 16, 2010 13:13, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Good Enough" hörde jag första gången när Akurate lanserades, så det är ändå några år sedan de började med detta.

/M

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 13:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Här är litet bilder på "klämkontakterna" i komponent 104 högtalaren. I majik 140 sitter det dock mycket mera påkostade kondensatorer och spolar än i 104. Man har hursomhelst lött vid terminalerna på själva högtalareelementen. Och det är ju bra.

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... ponent+104

Jämför här med den äldre isobarik, och dess filter. K-20 kabel internt och direktlött överallt.

http://www.mickandviv.com/pfm/PMSXO1CutLinks.jpg

Last edited by Rutger on Tue Mar 16, 2010 13:33, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sådana där kontakter sitter det lite överallt inne i slutstegen och till de aktiva korten.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1218 Next

All times are UTC+02:00