selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Hela familjen anländer till Malmö om en och en halv vecka. Jag börjar jobba i Lund den 1/10, därefter är jag definitivt öppen för förslag. Just nu ser det ut som om Keltik & Co stannar i Visby. Ikemi kommer däremot få resa en hel del i höst/vinter...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 21:59 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det blir nog en ganska bra lösning. En hel Linnrigg är ju faktiskt lite åbäkig att hantera runt.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 15, 2010 02:38 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Första inlägget sedan 2007. Mycket då det gäller hifi har hänt, i många omgångar. Kortfattat:

- Keel, wow!

- Akurate DS istället för Ikemi. Jag håller med i alla positiva lovord kring denna maskin som redan sagts på forumet.

- Harmonihylla. Bytet från IKEA-möbler till Tonlägets Harmonihylla gjordes samtidigt som källorna uppgraderades, varför jag faktiskt har svårt att veta exakt vad hyllbyte gjorde för mej.

- Hjälp från Tonläget med installation hemma - wow! Anders gjorde besök hemma och justerade systemet några veckor efter ovanståde stora uppgraderingar. Systemet var sedan tidigare hjälpligt väluppställt, så gott jag och vänner själv kunde. Men här föll saker och ting verkligen på plats. Jag vill minnas att jag upplevde förbättringen minst lika stor som bytet av apparater ovan.

- AV5103 har bytts mot Kisto. Jag förväntade mig visserligen en förbättring här, men oj! Kiston är mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara. Det är ett demonstrationsexemplar jag har köpt, faktiskt mest med tanke på analog tvåkanalsprestanda. Skulle jag köpt ett helt nytt försteg vore ju Klimax Kontrol ett både billigare alternativ, och säkerligen mycket bättre. Jag är mycket nöjd med hur Kiston är som analogt försteg. Självfallet använder jag även de digitala möjligheterna till filmtittande och ljud från HTPC. Även här blir det ju riktigt, riktigt bra.

- Dynamik till DS och Majik slutsteg. Bra prisvärda uppgraderingar. Jag vet inte om jag riktigt vill lovorda dessa nätdelar så som många andra gjort. Utan att ha jämfört, så tvekar jag dock lite på att till exempel en Akurate DS/D skulle vara lika bra som en Klimax Kontrol utan Dynamik. Men jag skulle gärna ha fel i denna fråga : ) Jag har inte haft möjligheten att jämföra. Förbättringen var dock tydlig på direkten, men jag har även en känsla av att upplevelsen smugit sig på lite. Svårt att hålla isär dessa nätdelar, då både DS och slutsteg uppgraderades samtidigt. Slutstegets nätdel kunde jag ju utvärdera genom att använda andra källor än DS. Överraskande nog, känns det som att det är förbättrad återgivning av bastoner jag tänker på, trots att det var nätdelen i förstärkaren för diskant och mellanregister som förbättrades.

- Sedan kommer vi till förändringen jag fasat för - Nedgradering då det gäller pickup, från Troika till Adikt. Det har kännts fel att fortsätta spela på dyrare MC-pickuper då det finns andra viktigare delar på skivspelaren som skulle kunna förbättras. Demonstration av Radikal har gjort stora intryck. Jag har alltså en tid väntat med att ta tag i den allt mer ej använda skivspelaren tills jag nu haft möjlighet att köpa en Radikal. Vilket bättre sätt skulle finnas att mjuklanda vid nedgradering från en underbar, men utsliten Troika? Lejonklou har hjälpt till med montering av Adikten, samt en stor genomgång av skivspelaren. Och oj så roligt det var idag att komma hem och koppla in LP12an! Enligt Fredrik så bekräftar en undersökning av nålen i mikroskop min känsla av att Troikan gett sitt. Nu sitter jag med ett stort leende och spelar vinylskivor som inte kännts så roliga på senare tid. Jag tror faktiskt att jag varit nöjd med pickupbytet även utan uppgradering med Radikal. Men jämför jag tolvan som den nu låter med Radikal/Adikt med ljudminnen från hur den lät tidigare då Troika var i bättra form, så är den vida bättre nu. Tiden får väl utvisa om jag kommer sakna den röda pickupen annat än till färg och utseende, men jag tror inte det.

Tills vidare använder jag min tidigare Kairn som MM-steg. Slipsik 5 ska provas mer. Nyfikenhet finns också kring Uphorik, som Linn nyss lanserat. Vad, när och om jag ska göra något med MM-steg har jag än inte bestämt.

Någonstans mitt i allt detta har jag även bytt bostad och bostadsort. Jag är Stockholmare nu sedan en tid. Hifisystemet behöver återigen en justering i nya hemmet. Här tror jag den största möjligheten till förbättring ligger i dagsläget.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 15, 2010 18:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Grattis till uppgraderingarna!
Vilket värde har du på njutningsfaktorn :lol:

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Mon Mar 15, 2010 19:02 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tack, och ja det är väl svårt att sätta något absolut värde på. Det känns riktigt jättekul att ha gjort en stor översyn av skivspelaren. Vinylsamling och skivjakt känns roligt igen!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited