selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 12:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Slipsik
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag tänkte skriva ett par rader om min nya Slipsik och upptäckte att denna förnämliga produkt saknar en egen tråd!(?) Istället för att skriva mer i Kinki2-tråden så startar jag en ny tråd här.

Jag fick i alla fall hem en kontrollerad och uppgraderad Slipsik (Inte ännu 5.0, men ändå rätt stora föränringar från den ursprungliga 4.0 om jag har fattat det hela rätt) häromdagen, tillsammans med en genomgången 12:a med ny nål.

Med risk för att börja låta tjatig så är det bara att konstatera att Slipsik åter igen kör åttor runt Kinki 2 (som jag hade lånat hem under tiden). Det är helt enkelt fantastiskt hur bra det kan låta ur ett så billigt förstärkeri som jag kör med (Slipsik-Kikkin-4xLK100). MC känns faktiskt inte längre så intressant :!:

Om nu Lejonklou bara kunde göra en MM-pickup med samma pris-prestanda förhållande i jämförelse med Linn :shock:

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Sun Feb 14, 2010 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Ja, det har gått en tid men nu är version 5.0 äntligen klar. Återstår att se vad man får betala
för uppgraderingen.
http://www.lejonklou.com/?news=83
Quote:
Slipsik 5
I februari släpps den nya versionen av vårt grammofonsteg i referensklass för MM-pickuper: Slipsik 5.

Slipsik 5 är ett resultat av att grammofonsteget plockats ner i sina beståndsdelar och långsamt byggts upp igen. Den musikaliska prestandan tar med denna version ett större kliv än vid någon av de tidigare uppgraderingar som modellen genomgått sedan 2006.

Äldre enheter är fullt uppgraderingsbara med byte av hela kretskortet och kalibrering. Under en begränsad tid kommer alla nuvarande ägare att erbjudas uppgraderingen till ett rabatterat pris.

Mer information inom kort.


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Thu Mar 04, 2010 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Några recensioner av Slipsik 5?

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Fri Mar 05, 2010 04:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Inga recensioner ännu, för ingen har hört den!

Det blev några extra vändor i tillverkningen innan allt blev helt rätt. De första exemplaren kommer troligen ut nästa vecka.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Sat Mar 06, 2010 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Slipsik 5 blir också den första produkten i en ny finish: Blank vit

Image

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Sat Mar 06, 2010 19:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Snyggt!
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Mon Mar 08, 2010 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Vrålsnyggt i blank vit!


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Sun Mar 14, 2010 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack!

Första demon för två entusiaster blev av idag. Den allra första Slipsik 5:an spelades mot MM i AK/D. Kul!

Tillverkningen av korten har blivit exakt så bra som jag hoppats på, klart bättre än den handlödda prototypen. Väntar mig ytterligare förbättring efter inspelning, det första exemplaret hade bara stått på i några timmar.

Om Slipsik 5 sedan skulle få stryk av Uphorik så får jag väl trösta mig med att den är 14 tusen dyrare och tar nästan åtta gånger så mycket plats.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Sun Mar 14, 2010 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Hade förmånen att få lyssna på musik via en Slipsik 5.0 idag.
Jag kan inte i ord beskriva skillnaden på annat sätt än att Slipsik är bättre (musiken är mer medryckande, roligare, mera sväng) än det andra MM-steget (från Linn) vi jämförde mot. Nu är det här första gången jag lyssnar på Slipsik över huvud taget men om jag själv ägde en LP12 vet jag vilket MM-steg jag skulle vilja köpa idag.

Finishen på lådan var lackerad svart vilket jag föredrar före "plåtlådan" men jag vet inte om lackad kommer att bli ny standard på Lejonklous lådor.

Tack en trevlig eftermiddag och bra demo.


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Sun Mar 14, 2010 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
... än det andra MM-steget (från Linn) vi jämförde mot.
Vilket?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Sun Mar 14, 2010 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Ja det har ju viss betydelse. :lol:
Det var Akurate Kontrol med Dynamik.


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Mon Mar 15, 2010 00:58 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag var med vid demo idag. Verkligen roligt att höra nya Slipsik. Slipsik 5 är bättre än MM-steget i Akurate Kontrol. Jag är en person som har lättare att höra en förbättring då man går från något sämre till bättre, än att höra försämring om man går från bättre till sämre. Vi jämförde åt båda hållen, flera gånger. Vid byte från Slipsik till AK/D, kändes det för mej lite osäkert vad som egentligen hände med musiken. AK/D till Slipsik gjorde det lättare för mej att förstå innehållet i de för mej okända låtarna.

Några andra reflektioner från dagens demo:

- Den helt nya nålen till den Adikt som jag fått monterad på min tolva låter sämre än den välspelade Adiktnål som vi jämförde med. Sedan tidigare har jag hört att Adiktnålar behöver lite speltid innan de presterar till max.

- Vi jämförde två olika Radikal. Den ena, använd sedan en tid. Den andra, helt ny. Den befintliga stod direkt på ett hyllplan, och den nya ovanpå den första. Inte helt optimala förhållanden att jämföra, men så blev det. Den som spelats på sedan tidigare var nog något bättre, men här tyckte i alla fall jag inte att skillnaden var så tydlig. Vad eventuella skillnader eller ickeskillnader beror på vet jag inte. Inspelning? Olika underlag? Skillnader mellan olika exemplar?

- De tolvor vi jämförde, var av min var den ena, nyss justerad och med ny pickup, var i övrigt lika konfigurerade, så när som på tonarmar. Ekos 2 respektive Ekos SE. Min tolva är från tidigt 90-tal, med Cirkus monterad 95. Den andra tolvan var från mitten av 00-talet vill jag minnas. Vi jämförde båda med den bättre inspelade Adiktnålen. Den senare tolvan är den som har Ekos SE. Skillnaden mellan dessa två i prestanda var stor. Den ena, makalöst bra, och den andra, än mycket rejält bättre!

Tack Fredrik för hjälp med skivspelaren, och bra demo!


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Mon Mar 15, 2010 10:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Roland wrote:
Hade förmånen att få lyssna på musik via en Slipsik 5.0 idag.
Jag kan inte i ord beskriva skillnaden på annat sätt än att Slipsik är bättre (musiken är mer medryckande, roligare, mera sväng) än det andra MM-steget (från Linn) vi jämförde mot. Nu är det här första gången jag lyssnar på Slipsik över huvud taget men om jag själv ägde en LP12 vet jag vilket MM-steg jag skulle vilja köpa idag.

Finishen på lådan var lackerad svart vilket jag föredrar före "plåtlådan" men jag vet inte om lackad kommer att bli ny standard på Lejonklous lådor.

Tack en trevlig eftermiddag och bra demo.
Har du ingen LP12a Roland???

Till Lejonklou: Om du kan ordna fram ett exemplar I Harley Davidsons kulör "Matte Black" så är jag spekulant (efter provlyssning såklart). :D


Top
   
 Post subject: Re: Slipsik
PostPosted: Mon Mar 15, 2010 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
El Mero Mero wrote:
Har du ingen LP12a Roland???
:cry: Förlåt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited