selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 16:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snyft, ynk, gnöl. Hade inte tull+moms lagt 31% extra på det trevliga 5125-pris jag nyss tackade nej till hade jag haft 5125 nu. Hann ställa in mig på en 5125 och bli glad hela jag tills jag kom på att det inte skulle bli så billigt som det verkade. Buäh.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Måste man tulla/momsa allt man köper från utlandet?
HJÄLP!
Om man köper från privatperson är detta än rysare...

Men om man köper från en handlare borde de väl kunna sälja utan landets moms eller?
Undrar om detta gäller beg med?

Någon ekonom på forumet som kan reda ut detta :?

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 16:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

För att köpa momsfritt i utlandet, eller vart fall i EU-länder, så krävs det att du har ett ftg i Sverige. Om man handlar av ngn privarperson alt mindre seriöst ftg så kan de alltis skicka det som gåva och på det sättet slippa tullavgift, men då riskerar man å andra sidan att bli utan ersättning om paketet försvinner alt skadas på resans gång....

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Från privatperson iaf. När det gäller företag borde dom kunna lyfta sitt lands moms åsså betalar man svensk istället. Gäller även beg. Problemet sitter till stor del i om man vill försäkra sina paket, vilket man vill då man köper dyra Linn-grejer, då går tullen på värdet man försäkrar prylarna för. Är man lite modig går det ju annars chansa på att dom går på att paketet är en gåva värd <500kr. Men då kan man ju inte försäkra, som sagt ..

edit: hepp jag var inte först ...

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Billigare att resa o ta med burken hem själv...

Det där med tull gäller väl enbart om man köper/säljer - vi skickar paket med servers globalt o anger värdet för att få försäkring.

Så... man kan ju skicka en kain på samma sätt ju.
Betalningen kan man ju fixa utan att tullen vet om hur.
Eller?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ny bebis hemma, dock icke stereorelaterad - efter hårt hårklyveri på RC Ljud&Bilds lyckade hemmabiomässa i helgen blev det alldeles FÖR uppenbart hur långt utvecklingen trots allt kommit på digitalprojektorsidan. Inte för att min gamla NEC VT45 är dålig, tvärtom. Även idag tycker jag att projektorer som populära AE500 inte dräper den på ett sånt sätt att något egentligt köpsug uppstår. Det gör dock DLP-projektorerna från 13,000:- och uppåt, med ordentlig övertydlighet dessutom. Dock så är dom allra billigaste i nämnda prissegment lite för lågupplösta (480P) och därmed gryniga, samt att CSP blir ett lite för ofta förekommande störmoment (4x spin, 6-seg). Kliver man upp bara lite grann hittar man pärlor som Sharp Z-201 för 22,000:- - 576P, 5x, 6-seg. Tillräcklig upplösning för att i mina ögon uppfattas som helt homogen, tillräckligt snabbt färghjul för att CSP för mig och tjejen bara skall dyka upp väldigt sällan och för att konturer skall hålla ihop bra, detaljrik, osv. Klart ha-begär. Dock omöjlig kastvinkel och throw ratio för normala rum och därmed ett omöjligt köp :(. Benq 7800 däremot - nästan lika bra som Sharp 201 (hårklyverier), men gudomligt väl anpassad för normala rum med sin plus-offset och snäva kastvinkel (hamnar utom synhåll uppåt-bakåt).

Jag tänkte egentligen bara dra med tjejen för att visa vad det är jag svamlar om när jag funderar över mina långa önskelistor, men det slutade med att hon tog initiativet och tyckte det var shoppingdags. Ibland är livet härligt och nu har vi fruktansvärt bra bild hemma. Projektorn var väl det som laggade efter mest i systemet som helhet och därför var detta impulsköp helt i linje med svagaste-länken-logik och därför inte så dumt. Intalar jag mig iaf :D.

Nu måste jag klura ut vad jag ska ha för passande duk bara (den förra är för liten numera - 7800'an pallar betydligt fetare tittvinkel). Oj vad marginal jag har för det i budgeten .. eller så inte :). Shoppa är kul! :D Passande att jag ligger några tiotal rullar efter i filmtittandet också - finns lite att välja bland i hyllan nu när suget kommer varje kväll.

Filmperiod coming up! (Svänger mellan musik och film lite grann, perioderna är ofta en månad eller så långa).

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul!!!! Du verkar väldigt nöjd, ta väl hand om din tjej tror inte att det är så vanligt med sådana initiativ :D

Apropå Sharp Z-201, menar du enkelt uttryckt att bilden blir för liten i dom flesta rum? I så fall skulle den vara perfekt för mig vill ha riktigt liten bild om jag ska ha proj.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tvärtom - den skjuter så brett att man måste montera den ganska nära duken. Dock så finns den i ett longthrow-alternativ för exakt samma pengar och heter då Z200 istf Z201. Fortfarande utan plus-offset - jag vill montera projjen 'ovanför' bild, inte i överkant på bilden s.a.s., detta eftersom jag inte gillar nackspärr - vill ha ner bilden ordentligt på väggen men ändå inte ha en proj som hänger ner för mycket från taket (vilket min förra gjorde och nu inser jag hur mycket rummet tog stryk estetiskt när jag fick montera ner den).

Z200/201 får en stark rekommendation för sin bild från mig. Dassig deinterlacer dock så man måste ha en schysst DVD-spelare. Benq'n är såpass bra att jag med min risiga H/K-spelare får bäst resultat med interlaced koppling faktiskt - att överlåta deinterlacingen till projektorn.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 03:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då ny duk är på ingående försökte jag dokumentera lite grann hur bilden ser ut just nu när jag skjuter på en vanlig vägg:

Image

Mer bilder (hela fem st ;)) samt info om kamera/förutsättningar för korten finns på http://www.silicon.nu/daniel/sitepics/s ... 0_on_wall/. 2,3,5 blev schyssta.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Uppdaterade första posten lite grann iom projektorn samt att min känsla av "färdig" försvunnit (uäh). Bildförbättringen gav mersmak.. nu är det surroundljudet jag klurar på.

Så, med anledning av det jag skrivit i den uppdaterade första posten om mina surroundljudstankar vill jag ställa en fråga: är det många här som kör med Kan/Tukan/Katan som surroundhögtalare? Är ni nöjda med det? Funkar dom bra på Brak-Its en bit upp, eller är dom för "riktade" för att trivas på det sättet (rejält off-axis)?

Tacksam för åsikter ..

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 03:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

daniel.n wrote:
Z200/201 får en stark rekommendation för sin bild från mig. Dassig deinterlacer dock så man måste ha en schysst DVD-spelare. Benq'n är såpass bra att jag med min risiga H/K-spelare får bäst resultat med interlaced koppling faktiskt - att överlåta deinterlacingen till projektorn.
Jag har hört mycket gott om just den projektorn och har ett tag funderat på att göra en spontaninvestering, men har tvekat. Frågan är hur den fungerar ihop med min Di bildmässigt, samt hur mycket fläkten låter i den. Tyvärr finns ingen handlare i stan som håller med Sharps hembioprojjar. Jag jobbar på ett Sharp Center och vi har en massa data/videoprojjar, men inga hembiopryttlar. Ska kolla om vi kan ta hem en för demo. Du rekommenderar således den bildmässigt, men hur är den i övrigt? Är den tyst t.ex.?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 03:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

daniel.n wrote:
Så, med anledning av det jag skrivit i den uppdaterade första posten om mina surroundljudstankar vill jag ställa en fråga: är det många här som kör med Kan/Tukan/Katan som surroundhögtalare? Är ni nöjda med det? Funkar dom bra på Brak-Its en bit upp, eller är dom för "riktade" för att trivas på det sättet (rejält off-axis)?

Tacksam för åsikter ..
Så länge du har högtalarna en bit ifrån lyssningsposition borde det funka rätt bra. Kör med Tukan själv som bakkanaler med väldigt gott resultat. Har dem dock på Kan II-stativ en halvmeter bakom soffan ganska direkt riktade mot sweetspot. Att fästa dem på Brakit på en vägg borde vara riktigt najs. Såg ett system på bild för några dagar sedan där någon hade hängt upp ett par Ekwal som bakkanaler uppe i hörnen av ett rum. Såg helmysko ut, men lär nog fungera riktigt bra.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min erfarenhet är att det viktigaste för alla högtalare i rummet, inklusive bakkanalerna, är att de är exakt rätt placerade (med Tune Dem). Det gör en enorm skillnad i hur de upplevs (mera helhet, mindre låda som spelar direkt mot örat) och hur allt hänger ihop. Den sista centimetern är det som sätter pricken över i och det spelar sedan inte nån större roll var man sitter någonstans i förhållande till dem. Tyvärr faller med detta de flesta väggmontage.

Eftersom väldigt få högtalare trivs på vägg och de där lätt får karaktären det-sitter-en-låda-bakom-mig-och-låter så uppkommer behovet av något som gör dem mera diffusa. Inträde dipoler och andra lösningar.

Alltså; enligt mina 2 öre så funkar Kan/Tukan/Katan utmärkt som surround. Behandla dem i huvudsak som om de skulle spela musik i stereo, tänk inte så mycket på riktning, lyssningsposition etc.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 15:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har haft både Tukan och Kan mkI som surroundhögtalare monterade på dessa väggstativ. Jag har haft dem placerade på ett avstånd av 1.8m bakom lyssningspositionen. Båda fungerade/fungerar ypperligt men om jag skall rekomendera en av dem som surroundhögtalare blir det Tukan eftersom den funkade bäst till detta. Som stereohögtalare är dock Kan mkI klart bättre...

Image

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för all input!

El mero: skitläckra stativ! Blir det tukans kommer jag nog köra initialt med Brakits som jag redan har, men när man fått till en placering som funkar skulle det vara trevligt att bygga ett sånt där! Kopiera mått från Kan-II-stands skulle kännas rätt. Intressant att du tyckte Tukan funkade bättre som surroundisar, jag antar att detta tyder på jämnare vertikal spridning. Det blir ju lite andra förutsättningar för högtalare som sitter bakom/ovan än framför i samma nivå.

Gule: jag gillar projjen skarpt, klart prisvärd apparat. Enda nackdelarna är att den inte tar HDMI samt att optiken inte är så bra (inte snorskarp). Den lever om en del i decibel räknat, men karaktären på ljudet är lätt att ignorera. Det susar istället för viner och gör så med jämn nivå. Klart godkänt, men jag kommer nog bygga en hushbox nån gång framöver ändå. Sharpen är läckrare egentligen, men har så jobbiga placeringskrav. Anpassad för att slängas upp på soffbordet antar jag. Budgettipset är dock Toshiba MT-200. Otroligt prisvärd burk.

lejonklou: grejen är att det IMHO funkar dåligt att tänka stereo om surroundkanaler då dom inte återger (i fallet film, Rätt[tm] mixad) sådant som man vill uppleva distinkt. Det är otroligt distraherande med påträngande distinkta surroundhögtalare som får en att vilja vrida på huvudet av nyfikenhet. Största delen av det som läggs ut där är dessutom av mer "stämningsskapande" karaktär - vind som blåser, regn, publikljud i fallet konserter. Att optimera efter colaburks-scenen i Independence Day ger alltså dåligt resultat för 99% av filmerna man ser. Hellre luddig colaburk än att vind låter som en hårtork alltså .. eller nåt. Hoppas du förstår vad jag menar.

Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00