selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Feb 19, 2010 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Startar en egen tråd för detta så slipper Ayn brisera ;-)

Hemling
Har man sagt A får man säga B :-)

Har du bilder? Vilka grejor har du byggt med? Har du lyckats använda displayen på något vettigt sätt?

/ B

PostPosted: Fri Feb 19, 2010 14:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hehe okej då.

Moderkortet är ett Zotac mini itx med Atom 330 och nvidia ION
2gb crosair xms minnen och en 1tb hdd.

Har inte använt mig av displayen ännu och håller fortfarande på att klura på hur jag ska fixa
cd läsaren.

Kan lägga upp lite bilder senare när jag kommer hem.

PostPosted: Fri Feb 19, 2010 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hemling wrote:
Har inte använt mig av displayen ännu och håller fortfarande på att klura på hur jag ska fixa cd läsaren.
CD-läsare (eller DVD) hade jag tänkt att använda en intern för bärbara datorer, typ
Image
fast det är kanske lite lyxigt med 2 tusen spänn för en Blue Ray... Fronten på släden till Mimiken kan säkert ersätta fronten på denna på något sätt.

Men problemet är displayen och knapparna (inkl fjärrstyrningen med Linn-fjärren). I alla fall för mig. Att skruva ihop fysiska enheter, installera programvara osv är ju inga bekymmer för min del men att anpassa det hela till befintlig display och fjärr är lite för klurigt för mig.

Dessutom har jag lite svårt att bestämma mig för funktionaliteten. Att bara spela upp musik känns som en begränsning, det har jag min Squeezebox till och den låter bättre än Mimik´en. Men att spela video ställer ju helt andra krav på gränssnitt och mjukvaruanpassning om det ska fungera sömlöst med befintlig stereo (har Kairn/Pekin/LK140). Iofs kan jag tänka mig att byta till en universalfjärr för att styra såväl Linn-grejorna som HTPC´n och man skulle ju kunna byta ut display/knappsats mot en större skärm.

Men så är det frågan om interna ljudkort. Kan man hitta något sådant som låter bättre i klass med en Sneaky DS? Ska man ha en extern DAC faller ju lite av konceptet med en multimediadator tycker jag.

Vad jag också skulle använda HTPC´n till är att kunna rippa av vinylskivor och spela in musik från radion. Men det kan jag iofs göra med ett externt ljudkort kopplat till min befintliga dator.

Usch, det är svårt när man inte kan bestämma sig. Så mitt alternativ är att inte göra någonting :-) Men igår när jag skulle provlyssna en hembränd skiva i Mimik´en så vägrade den spela skivan och då aktualiserades detta igen...

/ B

PostPosted: Fri Feb 19, 2010 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

intressant, håller nämligen själv på med ett HTPC-projekt i en Karik-låda baserat på samma moderkort. Tänkte lägga upp lite bilder när jag har den up'n'running. Kanske kan utbyta erfarenheter och tips?

PostPosted: Fri Feb 19, 2010 19:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

nackdelen men en sådan cd-rom är ju knappen som man öppnar den med..

Ljudkort finns det helt klart många som kommer upp i den klassen. (tror jag iaf :roll:)
Har diskuterats en del om det på www.hififorum.nu.

Själv kör jag spdif ut till en separat dac och sen in i försteget. går ju att ha spdif direkt in i försteget om man vill det med.

Även jag har en squeezebox med men använder den knappt eftersom det är så pass mycket smidigare med htpc:n. :oops:

Kan ju även nämna resterande "komponenter", Karik cd/ rega p1 med at95/ wakonda som riaa/ försteg 5103 / slutsteg 2250/D till frontar och 5125 till center och sateliter/ högtalare m140 front, m112 center & katan som sateliter.

Bilder kommer senare.

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00