selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
...jag hörde direkt att det rörde sig om ett välljud,inte helt basfattigt heller,det visade sig komma från ett 3 1/2 tums element i en liten mjölkpaketsstor låda....

MEN,det här kommer Bill50 att gilla,Det finns någonting annat än Linn också, något som inte bara spelar bra ljud utan musik, melodislingor och har sväng. Kan absolut tänka mig ett par Pi P.
Jodå, det finns annat än Linn :-)

Men om det var piP ni lyssnade på (och de som syns på bilden), dom är varken mjölkpaketstora eller har 3,5" element. Jag tror det är ett 5,5" element i dom. Men basen är inte mindre imponerande för det.

Däremot måste jag nog ändå tillstå att just piP saknar lite av det där självklara svänget. Dom är så imponerande på alla andra aspekter (och dom är synnerligen prisvärda om man jämför med, ja ni vet...) att man glömmer detta. Det är något dämpat över dom, spelar inte ut ordentligt.

Intressant att ni gillade Pioneer 668. Den har jag bara hört vid ett tillfälle och jag tyckte nog att det var mer liv i min Mimik. Och såvitt jag vet står inte ens Mimik högt i kurs här.

Det är dock uppfriskande med lite alternativ till att läsa om superintrimmade svindyra Linn-grejor som man flyttar någon millimeter hit eller dit på ett lackbord - nu stod den välljudande 668:an på en Nad208. Och det lät tydligen OK det med :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ja det här var ju intressant, haraldur...

Det går alltså att få "ofattbart bra" återgivning med en skitkälla, risiga förstärkare, elsladd till högtalare med billigast möjliga element, ingen som helst intuning och flera högtalare i samma rum.

Antingen har vi radikalt olika preferenser eller så har jag gått alldeles vilse i HiFi-djungeln.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Mon Feb 06, 2012 07:09, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 12:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Dec 30, 2009 18:36
Posts: 43
Det var mkt rolig läsning, samt intresant,
Tack så mycket,
Men, sedan kom komentaren av Lejonklou,,,
Den kommer jag nog att små skratta restan av veckan åt,
så skön ironi, Du kan mer än att bygga små lådor du,,
// Håkan

_________________
Let me stand next to your fire


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Mon Feb 06, 2012 07:10, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag har uppfattningen att skillnaden ligger i vad man tycker är bra eller kanske snarare hur man vill att det skall låta när det är bra. Med Linn tycker jag att man kommer närmare verkligheten ... som i de flesta fall inte alls låter sådär insmickrande som de flesta tycks vilja att det skall låta (ljudmässigt) när man återger en inspelning med en bra hifi-anläggning. Musiken däremot framgår med all önskvärd tydlighet. Det är Linn det...


Last edited by HCL on Tue Feb 09, 2010 15:16, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Tue Feb 09, 2010 01:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Mon Feb 06, 2012 07:10, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Tue Feb 09, 2010 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Mon Feb 06, 2012 07:11, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Fri Feb 12, 2010 17:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
haraldur wrote:
På tal om Pip element..


Hur lät det då?

Ofattbart bra!

Sjukt med bas ur dessa burkar,man kan försöka frisera sanningen hur mycket man vill men, det var väldigt musikaliskt också,spelade tonen och det gick absolut att stampa takten och höra vad som spelades. Man bytte på skoj ut förstärkeriet mot Audions rörsteg,det var skillnad men inte nödvändigtvis jättestor. Den kinesika rör CD´n lät kanon den med,kostade som en linnkabel ungefär och var väldigt snygg att titta på. Den mjukade kanske upp lite väl i vissa lägen,något som enligt en insatt herre i bakre raden förklarade som vanligt i "icke fullständiga konstruktioner"

Det lät bra hur de än gjorde,förstärkeriet byttes ut mot ett på tradera inköpt Klein & Hummel Telewatt SB 280,såg ut som en blandning av en batteriladdare och ett labb aggregat från fysiken i skolan. Någon påstod att konstruktionen var en linjestärkare i grunden. Sexhundra spänn hade den visst kostat eller nåt sånt..

Det rockade på utav bara fan..

Ett linnförstärkeri,ett LK280/Spark och en Kairn hade kvällens värd kunnat dra sig till minnes att han ägt,dessvärre hade han jättebilligt,så billigt att jag blev missmodig när han berättade vad det gick för,men någon vecka sedan just sålt till en vän som behövde en "slitochsläng" förstärkare till något andrasystem,snyft!

Måste nosa upp denne och höra om han inte vill byta den mot en batteriladdare från tradera,tänkte närmast på mitt Xelex DD-10 som jag har som pall under datorn. Ett fynd från lokala returstationen..

Kablaget bestod i elkabel från Clas Ohlsson,det förefaller vara deras motsvarighet till "Takt & Ton" som för övrigt kom att häcklas mer än en gång under kvällen.

Vi spelade och hade det trevligt fram till efter midnatt då min son höll på att somna där han satt.
Under Söndagen försökte jag rensa ur "INOLJUDET" på stugan med Kaber. Tursamt nog fick jag en magisk upplevelse med Bob Dylans "Senior-Tales of Yankee Power" men faktumet kvarstår,det gör lite ont att erkänna,MEN,det här kommer Bill50 att gilla,Det finns någonting annat än Linn också,något som inte bara spelar bra ljud utan musik,melodislingor och har sväng. Kan absolut tänka mig ett par Pi P. I synnerhet med tanke på att source first och foundation snacket inte verkar vara lika högt prioriterat för att få en sjuhelvetes upplevelse. Kan tänka mig att lägger man det krut som vi är vana vid så borde man bli "carried away" av de där burkarna..

Javisst ja,tretumselementen,tyckte de sa att de kostade 180:-/ styck, lådorna var inte supernoga med det heller,jag ska banne mig bygga mig ett par till,hmm, få se nu vart jag har någon plats kvar,tja det får bli till min baklastare..


Image

Precis exakt detta är min erfarenhet av piP-högtalarna. De låter betydligt bättre än de allra billigaste linn-högtalarna. De spelar melodier mycket lättuppfattligt, det är väldigt lätt att "följa med i musiken". Akurat 242 låter i stort likvärdigt i tunedem-kvalitet, tycker jag. Roligt att läsa om att det finns fler än jag som tappat hakan av förvåning då de lyssnat på piP. Synd att de är så fula, bara...


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Thu Feb 18, 2010 09:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Det beror väl på vem som har snickrat ihop den.. har sett jättesnygga piP:ar!

Det skulle va grymt kul att ha ett hifihus med två identiska rum där man för samma pengar får bygga bästa linn-anläggningen, tex 25kkr och sen bästa faktisktian anläggningen. Och sen se vad som svänger bäst..
Då kanske det blir uppenbart för många vad som skiljer!

Jag tror ändå att lejonklous nyktra kommentar är viktig i sammanhanget, även om piP:arna imponerar i sammanhanget så e det klart att en optimerad linn anläggning där man vet vad man håller på med i varje led låter bättre än en faktiskt-anläggning där man inte vet vad man håller på med i något led. Borde även gälla halvgamla linnburkar.

Det enda jag kan härleda till att dem strävar efter en typ av musikalitet är att han limmar delningsfiltren direkt på elementen för att undvika dem små fasförskjutningar som uppstår om man måste dra kabel.
Och sen om man strävar efter transparans, så förhoppningsvis hör man om en anläggning är helt totalt död i musikaliteten, tex en subwofer som är helt åt skogen efter(tidsmässigt)..

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Thu Feb 18, 2010 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
doze84 wrote:
Jag tror ändå att lejonklous nyktra kommentar är viktig i sammanhanget, även om piP:arna imponerar i sammanhanget så e det klart att en optimerad linn anläggning där man vet vad man håller på med i varje led låter bättre än en faktiskt-anläggning där man inte vet vad man håller på med i något led. Borde även gälla halvgamla linnburkar.
Det där var ju också en analys :wink:

Men nu är det ju så att alla anläggningar som är optimerade - oavsett om det är av fabrikatet Linn eller något annat - låter bättre än en icke dito.

Jag vill nog också tillstå att en s k "Faktisk-anläggning" är många gånger nog så optimerade som någon annan. De (s k "faktistianer" - vad det nu är för begrepp) lägger som exempel ofta mer energi på att optimera rummet (ex mha dämpskivor) än vad många andra gör.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Thu Feb 18, 2010 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Mon Feb 06, 2012 07:12, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Thu Feb 18, 2010 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
haraldur wrote:
Plockade fram en burk Figaro gröna oliver och öppnade en öl. Slutsteget,försteg och Lingo startades på lite halvperverst inövat vis,kändes fanimig bra. Gillar de gröna dioderna samt känslan av att det är gammalt och hånfullt billigt.
Gillade detta avsnitt! Du skriver underhållande, haraldur :)
Och som en bieffekt blev jag själv plötsligt väldigt sugen på en öl...!! Jag tror jag har en kall Staropramen i kylen :D


Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Fri Feb 19, 2010 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Mon Feb 06, 2012 07:13, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: FIRANDE AV LJUDAFTON
PostPosted: Fri Feb 19, 2010 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited