selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 01:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Bill50x wrote:
Britney Spears låter väl marginellt bättre på en Linnanläggning för några 100 tusen än i en iPod för 5 och det finns säkert någon som gillar att lyssna på skräpet och tycker det är värt en massa pengar att fylla sitt vardagsrum med dyra saker som man kan skryta med inför sina kompisar.

Vi andra lägger pengarna på musik som är värd att lyssna på och köper anläggningar där den musiken låter naturligt svängig.
Jag läser bara kritik kring artister och deras musikaliska kvaliteter här, inte något om den tekniska kvaliteten på skivorna/inspelningarna.
Som sagt, jag var lite otydlig här. Vad jag menade var "Britney Spears-skivan". Andra stycket avsåg både den tekniska och musikaliska delen.

Att spela "populärmusik" vid en demo är väl en alldeles utmärkt idé, då kan ju presumtiva köpare bedöma efter samma musik som denne ofta lyssnar på hemma. Alternativt tar man med sig några typiska skivor. Gles plingplongjazz tycker jag låter bra på precis allting och är knappast en värdemätare. Men det gäller ju då att demoanläggningen verkligen plockar fram de kvaliteter som förhoppningsvis finns i fonogrammen. Man ska väl inte behöva tala om för kunderna vad dom ska lyssna efter? "Kolla nu när jag vänder stickkontakten, känner du att du förstår bättre hur kul Britney hade i studion när hon spelade in detta?"

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 15:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Man ska väl inte behöva tala om för kunderna vad dom ska lyssna efter? "Kolla nu när jag vänder stickkontakten, känner du att du förstår bättre hur kul Britney hade i studion när hon spelade in detta?"
Varför inte, om det känslomässiga budskapet kommer fram lättare så är ju allt vunnet...fast om det sker med stickkontaktsvändning, med Britney eller med ngt annat är ju en annan sak. Men känslorna och sinnestämningen vill man väl åt oavsett om det är populärmusik eller "etablerade musiker", jag vill i alla fall få med allt...!

...ett bra exempel på detta var för övrigt på T&T där det fanns en gammal "o sole mio" låt. Var fashinerande att visa hur den skräniga gamla själlösa upptagningen gick från "(o)ljud" till att bli ett vackert stycke där sångaren förmedlade en massa känslor...engagerande helt klart!
;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 19:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Feb 25, 2008 01:15
Posts: 114
Måste säga att jag tycker ni går väl hårt på bill.

Här är en video som kan vara intressant för ämnet.

http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ

Var förövrigt på mässan i lördags och kan inte säga att jag tyckte linnsystemet höll sig väl mot övriga, absolut inte bäst men långt ifrån sämst med.
Någon som vet om det var aktivt med 100 eller 200 w?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Mrdn wrote:
Måste säga att jag tycker ni går väl hårt på bill.

Här är en video som kan vara intressant för ämnet.

http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ

Var förövrigt på mässan i lördags och kan inte säga att jag tyckte linnsystemet höll sig väl mot övriga, absolut inte bäst men långt ifrån sämst med.
Någon som vet om det var aktivt med 100 eller 200 w?
Simma lugnt, jag klarar mig :-)

Mässor ÄR svårt. Det är stor skillnad mellan att få något låta bra i ett 20 m2 rum jämfört med 100 m2 packat med folk. I alla fall min erfarenhet är att ofta lyckas de små tillverkarna bättre, de som bara hyrt ett vanligt hotellrum. Nackdelen är förstås att det är fullt med fem personer. Ta bara en sådan sak som tillgänglig effekt. Även i ett normalt bostadsrum kan det vara stor skillnad mellan ett 100 resp ett 200 w förstärkeri. Denna effekt räcker ofta till även i stora välbefolkade lokaler, men bara om man tittar på vilket ljudtryck som är möjligt att få. I ett rum med 20-30 pers och normalt känsliga högtalare så går det säkert åt 500 w i topparna utan att man tycker det är speciellt högt. Helt andra krav än hemma i vardagsrummet mao.

Dessutom ligger ofta tidsbrist och att man trimmar in anläggningen kvällen innan med bara några få personer närvarande. Det är stor skillnad att lyssna med 3 tysta personer jämfört med 20 chipsätande och pratande :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Men hur lät egentligen Linn-riggen i jämförelse med de övriga? Vore intressant med en rapport/omdömme. Var det fullsatt i Linns demo-rum?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
tja tyvärr så demade de bara m140 som har vissa begränsningar, trots top 12á KK så fanns de egenheter som jag även stör mig på hemma kvar, b.l.a ger m140 lite lådresonanser ifrån sig samt kan vara lite hård i toppen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
torig wrote:
Men hur lät egentligen Linn-riggen i jämförelse med de övriga? Vore intressant med en rapport/omdömme. Var det fullsatt i Linns demo-rum?

/mvh
Var där vid två tillfällen, nånstans kring 20-30 min per gång, varierade rätt mycket vad gäller hur fullt det var. Ena stunden var det rätt knökat (typ 10-15 pers), en stund senare var det bara ett par personer där. Vet inte om det var typiskt för hela lördagen dock, kanske fick man bända in folk med skohorn vid andra tidpunkter, vet inte hur du upplevde det Pekka?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 23:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Sheraton 2010-02-14
På Söndagen så var vi tre Linnmissbrukare från Norrland som besökte mässan. En mycket bra och trevlig mässa var det utan tvekan, mycket att se, lyssna och känna på. torig undrade hur Linns rum lät i jämförelse med de andra utställarna.
Jodå det lät väl hyfsat, men tyvärr inte mer.. 12:an var dock klart bättre än DS :wink:

Vad kan då ha varit några av anledningarna till detta?
1. Lite svårt rum, pga ingångens placering och kanske av möbleringstekniska skäl, så var högtalarna uppställda framför en vikvägg. Ett absolut ”no, no” i min värld, högtalare måste ställas vid den stadigaste och stabilaste väggen, annars låter det "skit" pga att väggen kommer att vibrera i otakt med musiken, som högtalaren försöker spela.
Den andra väggen kan ju iofs ha varit ännu sämre/sladdrigare, men jag har väldigt svårt att tro det.
2. Stereobänken är snygg att se på, sen säger jag inget mer om den…
3. Två slutsteg var ställda på varandra stående på vadå.., ganska långt från Foundation first var det i alla fall.

Sverige Premiär ”Foundation first” demades live!!
Lite extra kul var det att Ludvig Svanberg från Audionord, faktiskt demonstrerade vikten av såväl högtalar injustering, som lite underlags och ström tweaks, på ett väldigt underhållande och roligt sätt. Det var Elektronik från Moon, CD & Förstärkare a’ ca 30 tusen st. och Sonus Fabers nya 45 tusen kronors trevägs golvare som tweakades med hjälp av olika Pulsar points och en Quantum QR-4 purifier. Lite väl dyra prylar, men att de fungerade var de flesta i publiken överens om. Själv hävdade Ludvig, att publiken bara utsatts för ”masshypnos”, för inte kan väl några konor och någon mystisk låda förbättra musikåtergivning på detta sätt. En av mässans ”höjdare” var det helt klart, iaf för mig. :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Thu Feb 18, 2010 04:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
andkan wrote:
Finns en hel del musik ute idag som kräver bra utrustning för att komma till sin rätt och bli förståelig, är lite av en paradox...det mixas för att låta bra på radio och i mp3 format men blir inte njutbart förrän med toppkälla... :?
Håller helt med om detta. Många påstått söndermixade poplåtar kan bli hur roliga som helst i rätt anläggning. Det är ju känslan som låten vill förmedla jag vill uppleva. Och produktionen är en del av låtens känsla.

Har också haft nöjet att sitta och lyssna med ljudtekniker som kommenterat att de garanterat distat med en sån effekt och sen använt en sån limiter för att få det där kompakta, tunga soundet. Den typen av yrkesskada känns betydligt roligare än audiofilernas klagan över undermålig kvalitet på dagens fonogram.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited