Tack mina vänner för alla dessa uttömmande svar!
I kväll så har det telefonerats i timtal från "killen" i Sthlms trakten till mig. Höll på att komma för sent till nattskiftet vilket torde vara snudd på omöjligt:-)
Jag tror att det jag sagt sjunkit in redan innan svaren började droppa in, men jag tipsade honom vid lunchtid i dag om att jag lyft frågan i ett ytterst kompetent forum och hänvisade till denna tråd samt berättade vad ni svarat.
Det första han hade gjort var att avbryta affären med försäljningen av LK1+DIRAK och LK2. Därefter hade han besökt sin gamle kompis Calle på High Fidelity berättade han, och dryftat samma tankar som vi diskuterat över telefon. Helt vilse i pannakan verkade inte Calle tycka att vi var. Han hade plockat fram ett set monofilter som vår vän kunde ha nytta av.
Att LK100 var en vek stärkare till passiva Kaber hade han bekräftat och rekommenderat att antingen behålla LK tvåan och köra passivt tills han hade förstärkeri,typ 3X LK100 att driva grejorna med aktivt eller köra med vidhängd låda och leta efter fler tvåor eller 280.
Calle var av åsikten att det snyggast ljudande nya slutsteget från linn fortfarande inte var att jämföra med aktivering med så enkelt steg som ett "pre Klout" alltså Lk2/75/80 eller helst då Spark.
Slutsatsen var att 3XLK100 vore det bästa panget för pengarna.
Därefter hade de pratat gamla ungdomsminnen,Göran Rudling och musik givetvis. Jag förstod på beskrivningen att han hade fått höra ett toppsystem med en DS spelare som källa. Bäst av allt var att det som spelats var Jeff Beck och något med Tommy Bolin,ja ni vet Purple gitarristen som mötte Elvis långt för tidigt i en överdos Heroin...
Han kom sig därifrån utan sug efter nya grejor,med ett gäng interconnect pluggar och något att bita i..
Jag berättade lite om streamers för honom och han tyckte att det verkade rent fantastiskt,en squeezebox skulle inhandlas absolut på en gång att ha i fritidshuset på landet tillsammans med KAN I LK1+LK2án som han dyrt och heligt lovade att inte låta sig avluras..
Tror det här blir bra och som sagt Tack för ert engagemang i frågan!
Sedan måste det tilläggas att gemensamma intressen verkligen kan knyta intressanta kontakter,vi kom in på andra hobbies,ja han hade likartade missbruksproblem som mig, han samlade på Mercury snurror från 1960-talet,jag och min polare Järnet är svårligen imponerade av dem också,säger någon "Thunderbolt Ignition" och "Tower of power" till någon av oss så blir det nästan byxskott direkt för att inte tala om den berömda "Lake X"
Förstod direkt att detta var en lirare att räkna med. Han hade svårt för att göra sig av med grejor oxå vilket är rätta takter!
Hoppas han ger sig till känna här på forumet..
http://www.youtube.com/watch?v=StKVHr3E ... playnext=1