Linnoman wrote:
Får man fråga, varför föredrar du A242 jämfört K320A ?
De var sagoligt vackra i svart pianolack och att slippa slutsteg ger många poäng hemmavid.
Tunemässigt var de ett ganska stort steg från Kaber. Speciellt tydligt i mellan/basen.
Tyvärr upplever jag att de kan låta nästan plågsamt påträngande, detta var utan dynamik, vilket kan påverka.
Stativen är väldigt höga, mer surroundhöjd än frontanpassade, det kan ha spelat in på min upplevelse, ljudet kommer liksom "högt" utan kontakt med "botten". Stativen kommer lätt i nån självängning, lite tråkigt på en så fin högtalare. Vid några tillfällen skallrade även "slutstegen" i lådan. De satt nästan helt lösa innanför kåpan. Speciellt på ena högtalaren. Möjligt att den var något defekt.
Men det finns bas så det räcker, helt klart.
Jag tror att med en sub skulle de bli lite "mjukare" och behagligare helhet.
Det var underbart med den tajta botten, det fick mig att få ett starkt uppgraderingssug. Därav det basaktiva förslaget. Men jag skulle gärna tona ner lite aggressivitet från toppen. Ibland lät det nästan som superdiskanten var ur fas? Kan ha att göra med att någon resonans smugit sig in.
De var svåra att placera, de kunde låta perfekt ena låten och skit med med en annan
Jag skulle lätt kunna leva med dem, fast de är lite för dyra för att bara kunna leva med...

Speciellt om man vill komplettera med Sub. Mitt längtan är att kunna få det supertajta tunefulla botten, och lite mindre "diskant". Tyvärr är A350 utanför horisonten. Men tycker även att man måste komma upp i Klimax 350 innan de släpper och blommar ut. Kan oxå krävas balanserad drivning från KK. Har aldrig hört 320/350 dynamik, troligen väl värd uppgradering.
Så lite "jobbig", men fruktansvärt tunefull helg.
PS. Jag har inte lyssnat på nya 242, eller haft 242 hemma. Men jag gillar Kaber och 242 känns som "Kaber de luxe".
Med 242 kan jag använda mina befintliga slutsteg, K600 och invänta aktivkampanj innan jag funderar på ny drivning.
"Lite" billigare än K320A.