selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 10:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Mar 24, 2009 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag har nyligen köpt en härlig gamma allt i ett spelare som jag tänkte ha att spela 78or på. Det är en riktigt cool RANK ARENA 2000 som har riktigt härligt ljud, problemet är att i bakgrunden ligger ett surr eller brus som verkar tyda på dålig jord. Spelaren är i sig helt ojordad och jag funderar nu på om det går att koppla en jord till och ansluta kabeln till ett element eller motsvarande. Är det någon som har något råd.


Attachments:
0684511209.jpg
0684511209.jpg [ 35.6 KiB | Viewed 2578 times ]

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Last edited by Lupus on Mon Jan 25, 2010 14:39, edited 1 time in total.
Top
   
PostPosted: Tue Mar 24, 2009 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Cool. Jag vill också ha en enkel spelare för mina 78-or.

Det är ingen vits att jorda hela anläggningen om du har ett brumproblem, det kommer inte försvinna för det. Antingen har den ett problem i en ledning, en dålig nätdel med torkade elektrolyter eller så störs pickupen av ett elektriskt eller magnetiskt fält.

Med lite felsökning (när uppstår brummet, går det att påverka nivån, vilken kvalitet har det) brukar man kunna gissa ungefär var problemet sitter.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Mar 24, 2009 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jo, jag är riktigt nöjd, har inte provat 78or än men vinyl och radio låter förvånansvärt bra det är ett Gerrard verk som sitter i den och det fungerar felfritt.

Brummet påverkas inte av volymkontrollen och är ett ganska dovt brumm i likhet med det man får om man tar i en 3.5mm plugg som är inkopplad till elektronik. Om det nu säger något.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Mar 24, 2009 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Brummar det lika mycket på vinyl och radio?
Förmodligen några uttorkade kondingar som inte längre förmår att helt filtrera bort växelspänningen.
Om det inte ändras med volymen så tror jag inte att det har med pickupen och göra... :?

Liten renovering med nya elektrolyter och att se över kablaget vore kanske inte fel då det var en fräck pjäs :)


Top
   
PostPosted: Wed Mar 25, 2009 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jo det brummar lika mycket på både radio och vinyl. Är det någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta att be någon titta över den? Eller är det något man kan göra själv?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2009 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Har precis köpt ett gäng 78or i hyggligt skick som jag provspelat. Fantastiskt ljud, är mycket imponerad.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2009 10:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Har precis köpt ett gäng 78or i hyggligt skick som jag provspelat. Fantastiskt ljud, är mycket imponerad.
Jag har nog tjatat om det här förr, men sista generationen 78-or från slutet av femtiotalet har en fantastisk ljudkvalitet som klår allt annat!

Tyvärr kan ju LP12 inte spela i den hastigheten :wink:

JohanR


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2009 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
JohanR wrote:
Quote:
Har precis köpt ett gäng 78or i hyggligt skick som jag provspelat. Fantastiskt ljud, är mycket imponerad.
Jag har nog tjatat om det här förr, men sista generationen 78-or från slutet av femtiotalet har en fantastisk ljudkvalitet som klår allt annat!

Tyvärr kan ju LP12 inte spela i den hastigheten :wink:

JohanR
Krävs det inte speciella pickupnålar också?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2009 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
På min sitter en shure puppa som jag tror är lite av en kombo variant, men normalt finns det speciella nålar. Rega har ju en spelare som heter p78 som är jätte fin har lyssnat på den med regas pickup, otroligt fint ljud.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Mon Jan 25, 2010 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag har nu haft min Rank nere i Karlskrona ett tag som extraanläggning. Jag har fortfarande inte kommit till rätta med spänningsbruset, men det ha fungerat hyggligt för mig att lyssna. Jag tänkte kolla intresset här på forumet om någon är intresserad av att ärva min spelare och samling med 78or. Måste verkligen säga att ljudkvalitén är fantastisk bara man drar på volymen en aning. jag skulle gärna kunna byta den mot något annat roligt eller drickbart. Hör av er med frågor.


Attachments:
Fest och väska 010.jpg
Fest och väska 010.jpg [ 60.65 KiB | Viewed 2107 times ]
Fest och väska 009.jpg
Fest och väska 009.jpg [ 51.17 KiB | Viewed 2103 times ]

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik
Top
   
PostPosted: Mon Jan 25, 2010 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Hej!
Min allra första egna stereo var exakt en sån där..
Var sex år och betalningen för spelaren var smärta!
Först åka till distriktssköterskan med morsan,hon höll till i källarvåningen på ett av hyreshusen i backen här på orten. Tur man var modig,ja eller inte så modig egentligen,gömde mig bakom en bokhylla därinne i expiditionen då hon drog upp sprutan(visste inte då att man använde särskild uppdragningskanyl som är större än den riktiga)

Slutade 1-0 till sköterskan,huvva bara namnet bar obehagligt på henne,bäst inte nämna det,hon kanske lever ännu....

Med Doctor Snuggles plåster bar det av till Konsumbutiken,där införskaffades skivan Harpo "moviestar" som kostade 29.50:-

Sedan for vi till storebror,han bodde då i samma hus som den tidigare nämnda sadistkvinnan vilken troligtvis var fru till Mengele. han hade precis uppgraderat sitt system,JVC JA-S33 förstärkare,ett par trevägs Luxorhögtalare och en Thorens 160,subchassiespelare!

Hans tjej Åsa hade haft Rank Arenan då de träffades,nu var den så att säga över..
Den var vit,hade vidhängt kromat benstativ i rektangulära rörprofiler,högtalarna var samma färg,tvåvägs med bra Seas element.

Vi åkte in till staden och införskaffade ett "stift" kostade en hundring,var ett shure 75,fanns speciella till stenkakorna. Brorsan tittade på mig på ett sätt som ingav respekt och förklarade att "detta är ömma grejor,Jävlar om du har sönder det"

Vågade knappt använda spelaren först..

För att komma till saken:
Min gjorde likadant,jag slutade använda den när jag blev några år äldre och gav mig på farsans Grundigsystem av liknande sort med Dualspelare inbyggd i stället.
Någonstans i högstadiet började jag dock kika i den igen,förstod inte så mycket,hade inget att mäta med och även då hade spelat liten roll,man ska ju förstå vad man gör också..

Det var i alla fall signaljorden som spökade..

Fick samma problem senare med Grundig maskinen,där var det ännu mindre påkostat,dinkontakt med kallödningar!


Som Lejontass mycket riktig säger,det man mycket väl vara en kondensator också.
På LK2 finns det en ökänd 68á som genererar de mest fantsifulla ljud och som klart tjänar på att ersättas.


Så här får man egentligen inte säga,det är Big NO NO,kan berätta om gubben som repade TV apparater i 45 år på storgatan här i stan.. (man behöver inte göra likadant)

Han brukade "känna sig fram" på audiokretsar som hade missljud men inte var blåsta eller kortslutna,kallödningar var betydligt vanligare då,med lite studerande så får man ganska lätt klart för sig signalernas väg genom kortet...

kapacitansen ändrar sig hörbart när du närmar dig "stället" man kan vara tvungen att snudda på foliesidan..

Bra att tänka på är det som radioamatörerna får lära sig för att få certet:

-Ej trött
-Ej ensam
-En hand i fickan

ja du förstår,dumt att bli jorden själv,kan bli jordgubbe.,...




men det där var dumt,bara en gamma olat han lagt sig till med!

Kolla signaljorden och internkablaget till armen.

Härlig gramomfon förresten,minns den dallrade som en Lp12 nästan i upphängningen,jag är sjukligt förtjust i skivspelare sedan barnsben!


Behåll den,det är det bästa!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Jan 25, 2010 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Riktigt kul att ta del av din historia, när jag släpade hem den kunde jag inte ana att någon skulle kunna ha en sådan "smärtsamt" passionerad relation.
Kul att du visste mer om den än vad jag gör, jag köpte den enkom för att jag ville börja med 78or och ha en extra anläggning i veckorna. Jag fastnade snabbt för den för den futuristiska designen. Hittade den här när jag googlade lite:


Men jag kan verkligen inte behålla den, jag har helt enkelt inte plats längre, tråkigt men sant. Därför vore det kul om någon på forumet ville vårda den. Högtalarna som finns till har för övrigt samma färg.


Attachments:
arena72-08.jpg
arena72-08.jpg [ 69.34 KiB | Viewed 2048 times ]

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik
Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited