Sony wrote:
Jag har själv bytt från Lk140+Lk85 aktiva Ninka till 6100 aktivt, finns nog skrivet en del i min presentation. Chakrastegen är en division upp helt enkelt, men det är ju prislappen också.
Om jag var i din sits skulle jag avvakta våren och se vad sommarkampanjen från Linn blir - får du med aktiva kort på slutsteg kan det vara att överväga istället för begagnat kanske? Jag skulle ha köpt 4100 om jag köpt beg. men då jag köpte nytt var merkostnaden för 2 kanaler till och ett par aktiva kort inte stor med korten gratis.
Lite sena följdfunderingar från min sida (god fortsättning på 2010 förresten till alla!):
Läste din medlemspresentation, Sony, och du verkar ju tycka att övergången från LK140+85 aktivt till 6100 aktivt var riktigt, riktigt bra. Lutar just nu åt att detta är nästa steg. Har försökt läsa på lite (inkl Sonys med flers utmärkta guide ”Aktiva filter - vad passar till vad?”
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=2465). Vad jag förstår så är Majik 6100 och föregångaren C6100 samma maskin men under nytt namn. Har inte lyckats luska fram att det egentligen skulle ha varit några egentliga förändringar eller uppgraderingar sedan lanseringen (utöver det som Lejonklou nämnde i ett inlägg tidigare i denna tråd). En sak jag dock inte riktigt har fattat är om jag behöver tre eller sex chakrakort till 6100 om jag vill köra Ninka aktivt fullt ut (d v s på alla sex kanalerna)? Om jag förstår det rätt behöver jag alltså sex chakrakort…?!? (Då blev det ännu svettigare i plånboken...)
Jag vet ju att antalet watt är långt från det viktigaste men undrar ändå lite om det inte har nån relevans att man övergår från en förstärkare (LK140) som har 140 W per kanal (vid 4 Ω) till en (6100) som har 100 W per kanal (vid 4 Ω)? Vilken roll spelar just denna faktor för återgivningen – inkl hur det påverkar hur högt och med hur mycket tryck man kan spela (om man vill kräma på rejält alltså

)?