selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Fråga om tune dem
PostPosted: Sat Jan 02, 2010 23:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
I praktiken är det bäst att köra ovinklat och först optimera avstånd till bakvägg, sedan testa vinkling. Bättre vinklat? Då finjusterar du avståndet till bakvägg igen, det blir inte mycket.

Blir det nåt problem när du gör så?
det som var kärnfrågan, var att jag inte förstod varför man skulle göra en invinkling, efter intunade högtalare,, menade ju att då bör man ju göra en ny tunedem på bara vinklingen, och klart då, göra jämnföring mot ''raka'' högtalare,för det finns nog flera än en point även för vinklade högtalare, men bara en som känns mera rätt,det är ju inte säkert att den pointen faller ihop med den tidigare, med raka högtalare,alltså, men det sades att denna invinkling inte påverkade avståndet till väggen, det var där jag haka upp mig, och menade att en ny intuning bör göras, och det svarar ju både du och Magnus i trådarna nu att det bör göras, all respekt för er,, men det verkar som jag har lite svårt att förklara i ord,, ledsen över att tagit upp tid, men intresant läsning är det, :lol:

PostPosted: Sun Jan 03, 2010 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är nog så att vinklingen kan betraktas som finlir och precis som Lejonklou skriver är avstånd mellan vägg och högtalarens rotationscentrum huvudparametern att justera för d.v.s. optimering m.a.p. de frekvenser där högtalaren är mer eller mindre helt rundstrålande.

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har inte hunnit flytta runt så mycket under helgerna, dock så märker man snabbt vikten av placering. Vissa positioner låter som bra hifi medan andra positioner skapar musik, helt plötsligt vill man kolla hur olika låtar låter med den senaste placeringen.

"Source first" borde kanske bytas mot "Speaker Tune dem first". Känns som man kan investera i dyr Akurate/Klimax elektronik och missa målet pga fel placering av högtalare.

På LINN forums verkar det ex.vis finnas massa olika bud om vilken DS-spelare som är bäst av SDS, MDS och ADS. Frågan är hur stor andel av alla Linnister som verkligen fått till placeringen av högtalarna?? :?

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Känns som man kan investera i dyr Akurate/Klimax elektronik och missa målet pga fel placering av högtalare.
Absolut, har sett och upplevt många skräckexempel på dåliga riggningar, både IRL och på olika forum. När du
sedan får höra från de som äger prylarna att det inte är några skillnader mellan X och Y så är det dock lätt
att ta de exemplen med en nypa salt.

/M

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tune dem first! Sen kvittar det väl om det är placering av högtalare, underlag eller källa man tunar ;)

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
tune dem first! Sen kvittar det väl om det är placering av högtalare, underlag eller källa man tunar ;)
Så är det, dock har jag upplevt störst skillnader när jag flyttar högtalare. Står dessa fel kan man glömma resten :wink:

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo det är sant sen har olika rum olika förutsättningar. Har aldrig riktigt fått till det i mitt nuvarande hus/rum. Svajiga trägolv och enkelgips är ingen bra kombo :!: Nä jag ändrar mig Bulidng first! :)

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Pär wrote:
Så är det, dock har jag upplevt störst skillnader när jag flyttar högtalare. Står dessa fel kan man glömma resten :wink:
Kom på en bra liknelse. Jag kör en SB3:a som sjunger på riktigt bra när jag nu börjar hitta rätt med högtalarna.

Jag skulle vilja likna med SB3:a med en helt feltunad KDS, men det sjunger. :)
Sen tar man en optimalt tunad KDS och försöker få det låta bra med taskiga högtalarpositioner. :shock:

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Kom på en bra liknelse. Jag kör en SB3:a som sjunger på riktigt bra när jag nu börjar hitta rätt med högtalarna.

Sen tar man en optimalt tunad KDS och försöker få det låta bra med taskiga högtalarpositioner. :shock:
Liten fråga. Är det bara högtalarnas egenskaper som styr var dom ska stå (i kombination med rummet alltså) eller kan även tidigare apparater i kedjan påverka?

I ovanstående liknelse, kan det vara så att högtalarna kan behöva flyttas något litet beroende på om det är en SB3 eller en KDS som är källa?

/ B

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
TONNY wrote:

Liten fråga. Är det bara högtalarnas egenskaper som styr var dom ska stå (i kombination med rummet alltså) eller kan även tidigare apparater i kedjan påverka?

I ovanstående liknelse, kan det vara så att högtalarna kan behöva flyttas något litet beroende på om det är en SB3 eller en KDS som är källa?

/ B
Om jag fattat Lejonklou rätt så kan det som är före påverka i vissa fall, dock handlar det om mindre korrigeringar av positionen. Sk finlir.

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle då aldrig idas ändra placeringa av burkarna varje gång man byter källa. Däremot så måste man justera en del då man aktiverar men det kanske inte är så konstigt.

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Jag skulle då aldrig idas ändra placeringa av burkarna varje gång man byter källa. Däremot så måste man justera en del då man aktiverar men det kanske inte är så konstigt.
Hmmm, låt mig gissa... Du kör med Brakits va? 8) :wink:

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JA det är nog jobbigt att byta signalkablar till kikkin utan att behöva borra och skruva nya hål för brakitsen när man ska se film. :lol:

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Jag skulle då aldrig idas ändra placeringen av burkarna varje gång man byter källa. Däremot så måste man justera en del då man aktiverar men det kanske inte är så konstigt.
Hm, vafför då? Varför skulle just aktivering skilja sig från att byta försteg eller källa?

/ B

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Pär wrote:
Jag skulle då aldrig idas ändra placeringen av burkarna varje gång man byter källa. Däremot så måste man justera en del då man aktiverar men det kanske inte är så konstigt.
Hm, vafför då? Varför skulle just aktivering skilja sig från att byta försteg eller källa?

/ B
Aktivering påverkar ofta högtalarens basregister, går det lägre i frekv kan jag förstå att det kan påverka optimal högt.position.

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00