selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Galleri Gallerur
PostPosted: Thu Dec 31, 2009 14:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har läst antalet inlägg, om att man tagit ur högtalar gallret, just för att det låter bättre, min första tanke var då, kan det vara möjligt att tillverkaren, nu i detta fall, Linn, tillverkar en högtalare som låter bättre om man tar bort skyddsgallret, detta måste ju nu prövas,skulle ändå efterdra skruvarna, till mina M140, tzååå,, på med en skiva,, lyssna, av med gallren,, lyssna, klar skillnad, men till det bättre,,? på med gallren, lyssna flera gånger,, kommer fram till att det är ganska stor skillnad,, men till det bättre,,? Nej,!
så då kommer nästa fundering,varför är det då ett flertal som pillar ur sina galler, självklart för att det låter bättre,känns bättre, Men kan det vara så, att högtalaren inte står där den lever upp till sin rätta,,, bara en fundering,

Post subject: Re: Galleri Gallerur
PostPosted: Thu Dec 31, 2009 17:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Här kanske nyckelfråga kommer till sin spets, vad som låter bättre kan kanske inte avgöras eftersom det övergår till en smaksak tror jag. Det är nog precis som du säger, annorlunda...vilket en del anser vara bättre men vissa inte.

PostPosted: Thu Dec 31, 2009 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssnade du innan du drog högtalarna och drog du dem på känn eller med momentmejsel?

PostPosted: Fri Jan 01, 2010 12:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Erik wrote:
Lyssnade du innan du drog högtalarna och drog du dem på känn eller med momentmejsel?
med å utan galler lyssnade jag mig fram först,, sedan drog jag elementen, inte gammal Linn hårt, utan mera så att det skall sitta fast,, gick typ att dra skruvarna, 1/2 varv, får säga att jag har ganska schyst inbyggt ''moment'' i handen, :oops: , det som framträdde efter åtdragningen ,, var ungefär som du e ute,med jackan öppen å det blåser,, åsså drar du igen blixtlåset,, hepp,,

dagen efter tog jag mig tiden att kolla, med galleri,gallerur,,igen, men som jag har hävdat tidigare svänger musiken mindre med gallerur, så för min del så är det galleri,

PostPosted: Fri Jan 01, 2010 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mojjito wrote:
dagen efter tog jag mig tiden att kolla, med galleri,gallerur,,igen, men som jag har hävdat tidigare svänger musiken mindre med gallerur, så för min del så är det galleri,
Trådens namn fick mig att tro att detta var en medlemspresentation... ("Galleri"...) :mrgreen:

Tänkte så smått att Gallerur kanske var någon kompis till Haraldur...

/M

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mojjito wrote:
Erik wrote:
med å utan galler lyssnade jag mig fram först,, sedan drog jag elementen, inte gammal Linn hårt, utan mera så att det skall sitta fast,, gick typ att dra skruvarna, 1/2 varv, får säga att jag har ganska schyst inbyggt ''moment'' i handen, :oops: , det som framträdde efter åtdragningen ,, var ungefär som du e ute,med jackan öppen å det blåser,, åsså drar du igen blixtlåset,, hepp,,

Du må ha hyfsad känsla i dina händer men senast i veckan hörde jag vad en skillnad på 0,1 Nm på 4K åstadkommer och det är löjligt vad mycket de små detaljerna gör.

Last edited by Erik on Sat Jan 02, 2010 01:09, edited 2 times in total.

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mojjito wrote:
varför är det då ett flertal som pillar ur sina galler, självklart för att det låter bättre,känns bättre, Men kan det vara så, att högtalaren inte står där den lever upp till sin rätta,,, bara en fundering,
Du tog troligen ur både galler och gummiring. Det brukar bli klart sämre.

Om man endast tar bort gallret och har en gummiring som sitter stadigt kvar, då blir det oftast bättre.

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 04:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja om Linn gör tunedem vänliga galler borde de ju säja till andra högtalartilverkare ;) :mrgreen:

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 11:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

,[/quote]
Du tog troligen ur både galler och gummiring. Det brukar bli klart sämre.

Om man endast tar bort gallret och har en gummiring som sitter stadigt kvar, då blir det oftast bättre.[/quote]
det provade jag inte, men vill ändå ''tro'' att som högtalartillverkare, har provat ut sin produkt med gallari, annars borde den ju levereras utan galler, galler som tillbehör för små nyfikna fingrar, det borde ju tillverkarn tjäna på ju, :)
Erik wrote:
mojjito wrote:
Erik wrote:
, får säga att jag har ganska schyst inbyggt ''moment'' i handen, :oops: ,
,
Du må ha hyfsad känsla i dina händer men senast i veckan hörde jag vad en skillnad på 0,1 Nm på 4K åstadkommer och det är löjligt vad mycket de små detaljerna gör.
,,Dåligt förklarat,, lyssnade mig fram till hur löst,hårt det skulle dras, grejjen är att ''kunna'' dra jämnt, å' det var det jag ville skryta om,, :D , men mitt slutresultat blev till det bättre iallafall, ställde sig lite mera i givakt,,

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mojjito wrote:
, men vill ändå ''tro'' att som högtalartillverkare, har provat ut sin produkt med gallari, annars borde
den ju levereras utan galler, galler som tillbehör för små nyfikna fingrar, det borde ju tillverkarn tjäna på ju
Varken Linn eller någon annan hifi-tillverkare går 100.00% kompromisslöst in i en produkt. Välljud ställs mot design,
handhavande, storlek, marknadsavdelningens mål, logistik, rationell tillverkning, hållbarhet, säkerhet, regelverk etc etc.

Om högtalarna enbart skulle låta bra så skulle det inte sitta galler där, inte skulle högtalarterminalerna finnas där
heller då högtalarsladdarna hade varit lödda direkt på delningsfiltret (nej, egentligen inte eftersom högtalarna skulle
vara aktivt delade) m m...

Galler som tillbehör ger ökade kostnader för logistik, och då måste dessutom högtalaren konstrueras så att vem-som-helst
kan montera gallret utan verktyg. Ingen tillverkare vill att kunden ska peta och ändra i högtalaren.

/M

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
mojjito wrote:
Trådens namn fick mig att tro att detta var en medlemspresentation... ("Galleri"...) :mrgreen:

Tänkte så smått att Gallerur kanske var någon kompis till Haraldur...

/M
Jag för min del tänkte helt osökt på Gallerna och Asterix vilket kanske inte var meningen :wink:

Får väl skylla på att det blev en ngt blöt nyårsafton för min del. Tur att det inte kommer en till på ett tag !

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00